Brandstofpomp

Sn0WDr4gon

New member
Ik moet 5 funcites weten waarvoor we de brandstofpomp gebruiken, 2 weet ik al:

Functie 1: Het aanvoeren van brandstof naar de motor via de carburateur
Functie 2: Backup voor de mechanische brandstofpomp
Functie 3: ?
Functie 4: ?
Functie 5: ?

Uw hulp wordt zeer zeker op prijs gesteld,

J. Koevoets
 
* Verwarming van de brandstof- De pompen worden warm en door het te blijven pompen van een tank naar de andere voorkom je ijs. Ik moet wel zeggen dat dit wed wel vroeger (JAREN GELEDEN!!) ik weet het niet of het nog steeds gebeurt.

* Fuel scheduling

meer weet ik ook niet

Gr. E.
 
Laatst bewerkt:
pomp

pomp

MM ik dacht dat daar juist de Carb.Heat voor was.

Ik zou zeggen dat die pomp met name dient voor kunstvliegen en laagdekkers. Zodat deze kisten ten alle tijden van fuel voorzien zijn.

greetings
 
Hulp bij het starten, purgen van de lijn (luchtbelletjes eruit)
Zorgen voor overdruk (dus niet alleen op druk maar dus meer)
Back-up bij landing (in geval van een go-around kan de mechanische pomp falen of niet genoeg druk leveren)
 
Beste Snowdragon,

Je had ff erbij moeten zetten of het een brandstofpomp was voor kleine/grote kist en of het een lp of een hp pomp was maar goed hieronder een aantal functies die in mij op kwamen:

- Low pressure pump haalt brandstof uit een van de verschillende fuel tanks verhoogt de druk van 30/40 psi naar 150 psi en stuurt de fuel door de fuel heater en filter.
- High Pressure pump zit na de filter en verhoogd de druk van 150 psi naar ongeveer 900 psi waarna de brandstof naar de MEC gaat.
- Mechanical engine driven fuel pump zorgt voor suction fuel feed vanuit de main tanks ( niet de center tank) via een of meerdere bypassvalves als de overige fuel pumps dienst weigeren.
- C.G. binnen de limieten houden d.m.v. fuel balance bij fuel imbalance worden de fuel pumps ingeschakeld als het onderling verschil te groot word
- bij kleinere kisten heb je een priming pump ( voor het opstarten) en zoals Capt. Kebab al vermeld heeft voor andere belangrijke redenen.
- tot slot zoals Brasileiro Eduardo al vermelde werden vroeger brandstofpompen gebruikt om brandstof in beweging te houden zodat deze niet bevroren raakte. In de tijden van de Constellation en zelfs eerste generatie Boeing 747 en DC-10 werd dit veelal toegepast op lange vluchten boven de poolstreek! Courtesy dhr. S. Nieuwenhuizen en dhr. G. Vaz en dhr. E. van A. ;)
 
Niet vergeten aan te zetten als je op baan 07-25 gaat landen met dat ding, in het oh zo gezellige brabant....


goeie tijden.

Hoe ging het rijtje mem items op downwind ook alweer? k b m t r ? zowiets dacht ik... En wat was de freq ? 120.65 ??? en radiaaltje 158 ofzo van de RTM VOR ?? 110.4 ? klopt dit?
En Dutch mill zit toch op 128.37 daar? close enough?

Groeten van iemand die daar 4.5 jaar geleden ook op vloog :)
 
Flying Dutchman zei:
Niet vergeten aan te zetten als je op baan 07-25 gaat landen met dat ding, in het oh zo gezellige brabant....


goeie tijden.

Hoe ging het rijtje mem items op downwind ook alweer? k b m t r ? zowiets dacht ik... En wat was de freq ? 120.65 ??? en radiaaltje 158 ofzo van de RTM VOR ?? 110.4 ? klopt dit?
En Dutch mill zit toch op 128.37 daar? close enough?

Groeten van iemand die daar 4.5 jaar geleden ook op vloog :)
Ja het is Krmbtr, ja Brabant is idd gezellig ;)
 
Terug
Bovenaan