Brandstofmanagement

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe bij jullie vliegclub/school de brandstofverschillen worden verrekend met de actuele huurprijs van de kist. In landen om Nederland kun je vaak tanken voor prijzen ver onder € 2,- /L, waar in Nederland een litertje AVGAS als snel rond de €2,70 ligt:passed:. Als je met halfvolle tanks vertrekt naar zo'n veldje en hem daar tot de laatste druppel aftankt (alles binnen de limieten en wettelijke eisen uiteraard) kan je veel besparen op de uiteindelijk huurprijs....;)

Maar wordt dit wel verrekend bij de vliegclubs/scholen of steekt men deze 'winst' veelal in eigen zak door alleen de voorgeschoten transactie van de brandstof te verrekenen met de huurprijs?

Een voorbeeld is Lydd, waar je voor €1,20 AVGAS kan tanken (mits je de UK verlaat i.v.m. tax free). Hier nog meer info http://www.thehangar.co.uk/fuel/fuel.shtml

Graag jullie ervaringen hiermee en tips voor aantrekkelijke bestemmingen (bijv. Zweden, waar het nóg goedkoper schijnt te zijn)

En nee, ik ben geen Zeeuw.:D
 
Als je in het buitenland tankt wordt dat bij veel clubs verrekend met een vast tarief.

Bij VCF (lelystad) is dat 1,80 per liter.

Verhuurprijs is 150 euro (per uur tacho, bij urenpakket). Tank je dan in het buitenland 60 liter wordt er 60*1,80 = 108 euro van de uurprijs afgehaald en wordt het droogverhuur.

Als jij de moeite neemt naar Lydd te gaan om te tanken maak je dus wat "winst" ;)
 
Bij de KLM Aeroclub krijg je gewoon het betaalde geld voor tanken op een ander veld terug na declaratie, als je dat voorgeschoten hebt omdat het BP of Shell carnet niet geaccepteerd werd. De huurprijs is nat inclusief mogas (/ avgas). Indien genoeg mensen constant goedkopere fuel ergens zouden tanken zou dat uiteindelijk periodiek duidelijk worden in de brandstofkosten voor de vereniging en zou de natte verhuurprijs omlaag kunnen (of andersom natuurlijk). Uiteindelijk kan dat dus, for the common good of the club, lonen voor iedereen.

De "winst" mogen we als club niet maken, dus uiteindelijk komt dat terug bij alle leden in verlaagde kosten.
 
@Nosig
Je doet er dan zelf dus geen voordeel mee door een tankstop te maken op bijv. Lydd (wat ook mooi op de route ligt voor als je de UK bezoekt). De besparing gaat dan volledig naar de club als ik het goed begrijp, een tankstop voor het algemeen belang dus.

Er zit natuurlijk ook verschil in een commercieel verhuurbedrijf of een club. Bij een commercieel verhuurbedrijf zou je verwachten dat je deze 'winst' wel zelf krijgt toebedeeld.

Btw nog een leuke gevonden, op LDLO (Losinj Island, ten zuiden van schiereiland Istrië) schijnt de AVGAS rond de 0,60 GBP/L te liggen (wel info van 2009). Dat begint te lijken op Amerikaanse prijzen....
 
Ik huur de kisten die ik vlieg (nu nog) altijd nat. Over het algemeen zit er zat in om heen en weer terug te komen. Mocht het nodig zijn om onderweg te tanken, dan lever ik bij terugkomst vrolijk de kwitantie van de brandstof in en wordt dat bedrag opgeteld bij mijn huurtegoed. (Inderdaad, ik heb een urenpakket afgesloten.)

Maar over het algemeen verbruiken UL's niet zodanig veel peut dat het echt veel geld op gaat leveren of gaat kosten.
Even een voorbeeld berekening:
Ik verbruik rond de 14 liter per uur. Stel dat ik echt ver weg sta, dan heb ik nog twee uur nodig om terug te komen. Inclusief safe heb ik dan dus iets van zeg 40 liter nodig. Dat is dan trouwens wel op basis van de aanname dat ik ongeveer op de laatste damp binnen ben gekomen...
Prijzen in Duitsland liggen, zoals jullie wellicht weten, iets lager dan in Nederland. Verschillen zijn over het algemeen ook niet zo groot, tenminste als je Mogas kan krijgen. Dat kost dan rond de 2 euro per liter. Kijk het wordt vervelender als je AVgas moet gaan tanken. (Of was het nu andersom... Ik weet niet, de goedkoopste had ik nodig in ieder geval.)
Prijsverschil is over het algemeen in de orde van de dubbeltjes (kent iemand die nog?) Dus op de net berekende tank maakt dat mischien 8-10 euro uit. Niet echt een significant bedrag zou ik zo zeggen.

Het wordt vast een ander verhaal als ik die kist een keer droog wil gaan huren, omdat ik een echt serieuze vlucht wil gaan maken, maar dat ga ik toch niet doen voordat ik nog wat meer uren in mijn boekje heb staan.
 
@Nosig
Je doet er dan zelf dus geen voordeel mee door een tankstop te maken op bijv. Lydd (wat ook mooi op de route ligt voor als je de UK bezoekt). De besparing gaat dan volledig naar de club als ik het goed begrijp, een tankstop voor het algemeen belang dus.

Er zit natuurlijk ook verschil in een commercieel verhuurbedrijf of een club. Bij een commercieel verhuurbedrijf zou je verwachten dat je deze 'winst' wel zelf krijgt toebedeeld.

Btw nog een leuke gevonden, op LDLO (Losinj Island, ten zuiden van schiereiland Istrië) schijnt de AVGAS rond de 0,60 GBP/L te liggen (wel info van 2009). Dat begint te lijken op Amerikaanse prijzen....

En het verlies krijg je dus ook toebedeeld als het duurder is in het geval van een commerciële verhuurder. Mogas (of het juiste type mogas) waar de kisten nu op vliegen is ook niet overal verkrijgbaar, dus vaak zijn leden op grotere trips gedwongen voor het veel duurdere avgas te gaan. Zowel winst als verlies worden dus verdeeld over de leden.
 
Duidelijk. Echter waar ik vlieg (EHTE) wordt enkel op AVGAS gevlogen, met een verbruik van zo'n 9 GPH. En met zulke grote verschillen in prijs/liter loont het wellicht om je hierin te verdiepen. Vliegen alle kisten bij jullie op MOGAS? En is hier nog speciale certificatie voor nodig?
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk. Echter waar ik vlieg wordt enkel op AVGAS gevlogen, met een verbruik van zo'n 9 GPH. En met zulke grote verschillen in prijs/liter loont het wellicht om je hierin te verdiepen. Vliegen alle kisten bij jullie op MOGAS? En is hier nog speciale certificatie voor nodig?

Nou, je moet wat kleine aanpassingen doen. Bij de C172's was dat erg goedkoop, enkel een filtertje geloof ik. Bij de PA28 was het een extra pump en nog wat dingetjes, dat was duurder (maar haal je er snel uit). Details voor certificatie weet ik niet, maar zal vast wel onder STC ofzo vallen. Ze doen het goed op MOGAS (ik ken ook C172's elders op EHLE die er minder goed op lopen), maar het is wel uitkijken rond de switch van winter naar zomerfuel elk jaar. Het blijft een fuel die niet voor aviation gemaakt is en ook niet de kwaliteit checks krijgt die avgas wel heeft.
 
Maar Nosig, je geeft me wel een goed idee met jullie tankpassen (BP/Shell) ... ik ga is vragen waarom wij (VCF) dat niet hebben.
 
Tankpassen kosten geld. Of het gemak van tankpassen die kosten waard is, is natuurlijk altijd een overweging.

Voor de KLM Aeroclub geld dat ze (neem ik aan) geen eigen tankfaciliteiten hebben op EHLE en tevens wordt er kennelijk redelijk wat getankt op andere velden. Dan is de kosten/baten analyse dus vrij simpel en valt die snel uit in het voordeel van tankpassen.

Echter als er (relatief) weinig wordt gevlogen,
Als er een eigen tankfaciliteit is op het thuisveld
Als er een rekening wordt aangehouden op het thuisveld
Dan worden er relatief weinig brandstof kosten gedeclareerd bij de vereniging en dan is het dus relatief duur om tankpassen te gebruiken.
 
Er zit natuurlijk ook verschil in een commercieel verhuurbedrijf of een club. Bij een commercieel verhuurbedrijf zou je verwachten dat je deze 'winst' wel zelf krijgt toebedeeld.

Ik zou dit bij een vereninging juist ook verwachten.. De redenering dat het via kostenbesparing bij de leden terugkomt kan waar zijn, maar is wel erg indirect.

voorbeeld van vereniging die het wel meteen verrekend: Avianoord
 
Ik zou dit bij een vereninging juist ook verwachten.. De redenering dat het via kostenbesparing bij de leden terugkomt kan waar zijn, maar is wel erg indirect.

Echter hebben de leden meestal wel direct voordeel bij de club als ze elders avgas moeten tanken omdat dat veel duurder is, of mogas die duurder is, omdat ze de kosten direct terug krijgen ook als het duurder is. Je weet in ieder geval waar je aan toe bent wat betreft kist-kosten. Alleen wordt 90% van de keren mogas op EHLE getankt, dus echt een issue is het niet.
 
eens voor wat betreft discussie bij/voor KLM AC... maar bij een club als bv. Avianoord is dat weer anders omdat op Eelde alleen AVGAS kan worden getankt en veel leden naar Duitsland vliegen en MOGAS tanken. zelfde voor VCR.
 
Terug
Bovenaan