Bose Aviation Headset X

Koning Lucht

Well-known member
Heren/Dames Vlieger,

Heb een tijdje terug de Bose Aviation Headset X aangeschaft. De active noise reduction is werkelijk fantastisch. Zo goed zelfs dat ik voor de approach de ANR uit moet zetten, omdat ik anders de motoren niet hoor en dat maakt het vliegen een stukje lastiger.

De laatste paar vluchten is er ineens een probleem ontstaan. Wij gebruiken een intercom in het vliegtuig om met elkaar te praten en het geluid van mijn stem is de laatste tijd ineens distorted/garbled over de intercom komt.

Ik weet dat ik wel vaker onzin uitkraam en dat ik nog steeds een cloggy accent heb, maar dat is niet het probleem in dit geval.

Heb de batterijen al vervangen, maar ook dat heeft het probleem niet verholpen. Iemand ervaring met dit probleem?

Groet KL
 
Als het niet uit maakt met ANR uit of aan, dan heeft het niets met het ANR gedeelte te maken. Ik vermoed eerder een kapotte mike (of aansluiting mike) of iets in de stekker dat stoort, los zit of niet goed samen gaat met het systeem (weerstand). Beetje contact spray er op geprobeerd (elke monteur moet dat paraat hebben)?

Sinds een paar maanden Bose ANR in de F50's (met wat kleinere shells die net over oren gaan), erg stil maar ook erg oncomfortabel als je ze langer dan een half uur op houdt (erg krappe shell). Ik geloof dat de E-jets Sennheiser half open headsets hebben, stuk betere verhalen over gehoord (qua comfort dan). Geen mike problemen, wel paar keer dat de ANR het niet deed (voeding uit kist) en 1 keer dat de ANR pick up mike in 1 shell wat los zat en begon te trillen (gebeurt snel op een F50 natuurlijk) wat enorm veel rare herrie gaf. Echt stil werd het nooit omdat de mike van het zuurstofmasker altijd live stond met de intercom en dat geluid pikt de ANR mike niet op...
 
Ik heb zelf eerst de Sennheiser gehad op de turbo-prop en heb nu de Bose op de bus. Met de Sennheiser deed ik twee dagen met een setje AA's, met de Bose een paar weken. Comfort vind ik van de Bose een stuk hoger aangezien de schelpen om mijn oren zitten i.p.v. erop. De bose is ook en stuk steviger gebouwd, vooral het batterij kastje. Ook ging op de sennheiser de boommike snel hangen.

Heb met de bose wel het probleem op de bus dat er een piep(je) in zit als je je hoofd 45graden draait. Vooral op de nieuwere bussen, misschien dat de afscherming wat minder geworden is. Window heat aan of uit maakt niet uit. Bose in Edam gebeld en die hebben hem direkt omgeruild dus over de service heb ik niet te klagen. Piepje zit er echter nog wel.

Wat ik van Bose begrepen heb is dat ze de mike betrekken van twee verschillende fabrikanten. Als je problemen hebt met de een willen ze het misschien wel omruilen voor een versie van de andere fabrikant.
 
Ik heb zelf de Bose, geweldige headset. Maar ik gebruik hem (haar?) alleen in de Turboprop, nooit niet in een ge-pressurized Jet. Ik denk echt niet dat je een ANR nodig hebt in een Jet, maar ieder zijn wens.

Je probleem komt, denk ik, van de weerstand in je intercom. Sommige van mijn piloten gebruiken verschillende headseats. Op en of andere manier zijn de duurdere minder goed te gebruiken in Jets. Maar daar zijn de meeste ook niet voor ontwikkeld.
 
Ik zelf heb de sennheiser met ANR op de airbus. en bij sommige van onze airbussen komt er ook een lichte static noise in mijn headset. Ligt niet aan de headset, waar het wel aan licht weet ik niet. Hoor het het meest op onze nieuwere toestellen.

Jij vliegt Boeing en andere headset, maar voordat je je headset opstuurt check even of het op elk toestel voorkomt.

Succes!

PS'99

ter info: je kunt je headset bovenop je job expenses claimen voor je tax code. Scheelt weer een 150 a 200 pond voor je headset als je UK tax betaalt.
 
Jo Koning lucht e.a

Bose X hier! bevalt prima;
Gebruik m zelf in de 738; maar ook wel eens in iets kleins met propellors.
Batterij gaat 120+ u mee in de 737; in propellors minder.

enige (minimale) storinkjes die ik heb ondervonden:

hij interfereert licht met ground movement radar's. Als je ERG dicht in de buurt komt. M.a.w. als ie naast de baan staat op grondniveau o.i.d. Elke keer als die beam van die radar langskomt hoor je lichtjes..... ''zzzziep!" haha niet hinderlijk of zo;

Weet je tenminste wanneer je weer eens bestraald word.

en als ik mn telefoon wel eens vergeet uit te zetten valt ANR ineens uit; mja das een goed hulpmiddel! Verder geen problemen ermee, nu een jaar in gebruik
 
Terug
Bovenaan