Borgstelling ouders

canivete

New member
Hallo,

Binnenkort begin ik aan mijn opleiding, maar hoe zit het met de borgstelling van de ouders? Ik kom niet in aanmerking voor het garantiefonds omdat ik geen HAVO of VWO heb gedaan, maar MBO.

Mijn ouders moeten dus garant staan voor het te lenen bedrag. Is er een mogelijkheid dat deze niet volledig hiervoor borg moeten staan, en als ik het dan niet haal mijn ouders 130000 euro kwijt zijn. (Dus ook hun huis moeten verkopen) Wat zijn de risico's? Iemand ervaring hiermee?

Dank jullie wel!
 
Eerst, WELKE opleiding ga je doen aan welke school?
Je moet borg staan zover dat kan, heb jij een overwaarde van 130000 op je huis, dan kan je 100% borg staan en dus een lagere rente aanvechten misschien, maar hebben ze een goede baan en verdienen ze genoeg...kan dat ook borg staan!
Het huis verkopen is dus niet gelijk sprake van, maar als jij niet kan betalen, vragen ze je ouders om geld als die borg staan inderdaad, dit kan gewoon van het salaris, wat borg staat is niet de verplichte manier van betalen.

Je moet zien dat de rente €750,- p/m is en daarnaast nog moet aflossen, kan dit zonder dat er aanspraak gedaan wordt op het huis of iets anders materieels, dan is dat mooi. Maar als het geld niet meer binnenkomt, zullen zij aanspraak gaan maken op het bij de notaris opgeschreven deel dat dan aan hun toekomt.

Maar bovenalles zullen ze proberen er met je uit te komen, want zij willen hun geld, maar het zijn geen mafioso's...

p.s. bel de bank/ je opleiding en vraag om advies, ze zijn altijd zeer gemotiveerd om je hierbij te helpen...
 
Hallo Destinyhunter,

Dank je wel voor je reactie. Ik ga eind augustus beginnen aan de martinair vliegschool. (atpl) Kosten hiervoor zijn 104.000 euro + extra kosten van verzekeringen/huisverstiging etc.

Ik heb nog geen concrete afspraken met de bank gemaakt, maar wil me alvast voorbereiden op een gesprek. Mijn ouders waren namelijk al bang voor de risico's... Gelukkig werken ze allebij en hebben we wel een ruime overwaarde van dit bedrag op het huis. Maar wat ik uit je verhaal kan begrijpen moet de rente + aflossing betaald worden als ik eventueel faal voor de opleiding. Wat gebeurt er als ik een been breek en niet mijn opleiding kan afmaken, kan ik mijzelf hiervoor verzekeren?

Groeten en bedankt!
 
let op

let op

Canivete, hou er wel rekening mee dat al die zekerheden en polisjes samen een aardige som per maand kunnen opleveren die je moet aftikken. Ga je meteen naar een grote club waar je 3K netto verdient, is het allemaal OK. Moet je de eerste jaren vechten bij een kleine turbopopclub waar je nog eventjes geld voor je type op tafel moet leggen en 1500 netto in de maand hebt, wordt het een toch wat ander (en meestal minder gezellig) verhaal. Gelukkig heb je NU de tijd mee, het kan over een jaartje weer helemaal anders zijn (geld ook nog steeds voor mij hoor!)

Succes in ieder geval

Climb350
 
Eerste keer dat ik van deze voorwaarde (havo) hoor om in aanmerking te komen voor het garantiefonds.
Is dit bij alle scholen zo of verschild dit per school?
Ik beschik over een LTS-E, MTS-E niveau-4 met HBO doorstroompakket (wis & nat) en binnekort over een HTS-E diploma.

Weet iemand of je met deze diploma's bij de meeste scholen in aanmerking kan komen voor het garantiefonds?

groeten,
 
Canivete,

Kerel, ik snap 'm helemaal.
Destijds hebben mijn ouders volledig borg gestaan voor mijn lening.

Bottom line blijft wel dat als je het niet haalt het geld op de een of andere manier terug moet naar de bank, maar verwacht ook niet dat ze op dezelfde dag nog een bordje "te koop" in de voortuin komen meppen.
Er zijn behoorlijk wat regelingen etc. die de terugbetaling kunnen vertragen en verzachten.

Praat met verschillende banken en financiele adviseurs en laat jezelf en je ouders goed inlichten.
Een aantal jaren terug hebben mijn ouders de volledige lening overgenomen op hun naam zodat er een belastingvoordeel en veel lagere rente gecreeerd werd.
(of ik nu de bank direct of via mijn ouders betaal)

En al dit advies van iemand die echt geen ruk snapt van financieen en verzekeringen.

1 ding weet ik wel; geld moet rollen............en vooral mijn kant op
 
Wel raar dat je met MBO geen garantiefonds krijgt. Ik heb zelf MBO gedaan en bij stella krijg je wel gewoon het garantiefonds als je door de selectie komt.
Misschien ligt het aan de vliegschool.

Groet,
bas
 
Hallo Bas,

Natuurlijk ligt dit aan de vliegschool. Iedere school zal zo zijn eigen ideeën hebben over wie er wel en niet in het garantiefonds kunnen. Zelf zie ik niet zoveel toegevoegde waarde van een garantiefonds. Het is meer een mooi verkooppraatje in mijn ogen.

het is net als met verzekeringen, als je ze afsluit groeien de bomen tot in de hemel. Maar heb je het nodig zal de vliegschool alles op alles zetten om maar niet te betalen. Bovendien heeft de vliegschool dus een eigen advocaat of juridische afdeling nodig om dit allemaal te kunnen regelen. Uiteindelijk betaal je dus zelf meer kosten, want een vliegschool zal die advocaat niet uit zijn eigen zak betalen.

Groet KL
 
Terug
Bovenaan