Bolzano LIPB, Italië extra kosten?

bo1a

New member
Hallo,

Vorig was er e.e.a. te doen over extra kosten als je langer dan 24 of 48 uur verbleef met je toestel in Italië. Ik heb het toen niet zo gevolgd. Weet iemand wat daarvan de status is en of er inderdaad extra toeslagen van toepassing zijn?

Ik ben voornemens om in september een paar dagen in de omgeving van Bolzano te verblijven. Ik wil dan vliegen op LIPB (IFR). Ik heb de procedurekaartjes gelezen. Maar misschien heeft iemand nog wat tips of opmerkingen.
 
Ik heb 2 jaar op LIPB mogen vliegen met de Dash 8-400.
Erg leuk veld om aan te vliegen, maar je moet wel goed opletten wat je doet.

Met wat voor kist ga je die kant op?

Je moet goed opletten dat er veel VFR verkeer zit daar in de vallei ten noord-oosten van het veld.
Met mooi weer zou ik je IFR plannetje lekker afsluiten als je in ITA airspace bent en lekker VFR naar het veld kachelen. Het is zo mooi daar!

De procedures vergen even wat aandacht van te voren, maar het is verder een onwijs leuk veld om heen te gaan en ook de omgeving is super.
Het is niet erg groot daar, dus misschien doen ze idd wel wat moeilijk over een langere tijd daar staan. Gewoon even een mailtje naar de havenmeester sturen en je hebt je antwoord.

Belangrijkste tip?!
ENJOY!!!
 
Dat wetsvoorstel is uiteindelijk in juni vorig jaar gesneuveld na een sterke lobby vanuit o.a. AOPA Italie. Of er nog wel een mildere variant is geimplementeerd (langere tijdsduur aanwezigheid in Italie), geen idee.

Check anders even de AOPA italie site voor de berichtgeving (met Googla Translate kom je een heel eind).
 
Bedankt voor de input. Ik ga met een Cirrus SR22T. Twee racefietsen mee en in de omgeving van Val Gardena lekker fietsen.
 
Past dat makkelijk die 2 racefietsen in de SR22? Ga altijd met de auto richting Dolemieten, met de racefietsen op de trekhaak, maar blijft een end rijden.....
 
Hoi bo1a, goed plan! Zelf twee keer die kant opgegaan met een Turbo Arrow. IFR tot aan Innsbruck. Ruim van te voren kan je dan van de atis horen of je daar VMC bent. Na Innsbruck rechte lijn naar de Brennerpas. Net voorbij de pas schuin rechts het dal in en direct beginnen met zakken. Ik herinner mij dat wij vanaf fl 120 met 500 ft/min keurig uitkwamen. Wel een bochtig parcours dus zelf doe ik het alleen met goed weer. Vanuit het zuiden is de approach een stuk simpeler maar het blijft een redelijk krap dal. Het veld zelf is heel rustig met goed verstaanbare rt.

Daarna nog even door naar Venetië / Lido is een aanrader!
 
Past dat makkelijk die 2 racefietsen in de SR22? Ga altijd met de auto richting Dolemieten, met de racefietsen op de trekhaak, maar blijft een end rijden.....


Achterbank plat, fietsen in de fietstas. Dan via de voordeur de tassen er in. Veel ruimte over voor de koffers. Dat is het voordeel van die grote vleugeldeuren.

Trekhaak werd me ontraden :):)
 
Hoi bo1a, goed plan! Zelf twee keer die kant opgegaan met een Turbo Arrow. IFR tot aan Innsbruck. Ruim van te voren kan je dan van de atis horen of je daar VMC bent. Na Innsbruck rechte lijn naar de Brennerpas. Net voorbij de pas schuin rechts het dal in en direct beginnen met zakken. Ik herinner mij dat wij vanaf fl 120 met 500 ft/min keurig uitkwamen. Wel een bochtig parcours dus zelf doe ik het alleen met goed weer. Vanuit het zuiden is de approach een stuk simpeler maar het blijft een redelijk krap dal. Het veld zelf is heel rustig met goed verstaanbare rt.

Daarna nog even door naar Venetië / Lido is een aanrader!

Bedankt voor de tip. Wie weet plakken we er nog een paar dagen LIDO achter aan.
 
Excellent thanx, will keep it in mind b01a. In juni de Mont Ventoux op, dan zou de Cirrus een mooi alternatief zijn in vergelijking met 10uur in de auto.
Neem aan dat je met zijn 2-en gaat? Drie man en drie fietsen lijkt me nl net te veel, qua volume.....
 
Excellent thanx, will keep it in mind b01a. In juni de Mont Ventoux op, dan zou de Cirrus een mooi alternatief zijn in vergelijking met 10uur in de auto.
Neem aan dat je met zijn 2-en gaat? Drie man en drie fietsen lijkt me nl net te veel, qua volume.....

Met 2 pers. fietsen en bagage geen probleem. Achterstoelen moeten plat. 3 pers. dus geen optie. Mont Ventoux, prima te doen qua trip en dergelijke. Vlieg er regelmatig overheen op weg naar Cannes.
 
Terug
Bovenaan