[BNR Podcast] Vliegen met één piloot zet volgens VNV de veiligheid onder druk

Airwork

Cabin Crew

Over de aflevering​

Door geopolitieke spanningen kan er niet overal meer gevlogen worden, maar ook strengere milieueisen en krimpplannen voor Schiphol zetten de luchtvaartsector onder druk. Tegelijkertijd woedt de discussie over veiligheid in de cockpit: blijven twee piloten noodzakelijk, of kan technologie het overnemen? In ‘De top van Nederland’ heeft presentator Thomas van Zijl een uitgebreid gesprek met Camiel Verhagen, voormalig voorzitter van pilotenvakbond VNV.

Link naar de podcast: https://www.bnr.nl/podcast/de-top-v...loot-zet-volgens-vnv-de-veiligheid-onder-druk

Maar 10 minuten… wat heeft die beste captain daar zitten doen dan? Opnieuw behangen?!
En ik dacht dat sinds GermanWings er altijd een andere crewmember (FA) dan in de cockpit ook moest zijn, of zijn dat gewoon SOP’s. Lijkt me i.i.g. een heel, heel wijze procedure om te implementeren als bedrijf.

Ik vind 10 minuten niet gek lang. Soms is het toilet nog bezet als je de cockpit uitkomt. Misschien zit er iemand een grote boodschap te doen of er wordt net een baby verschoond. Dat kan gewoon even duren. Misschien wil je ook even een minuutje je benen strekken en aan de collega's in de cabine vragen hoe alles ervoor staat.

Steeds een andere collega naar voren halen als er iemand naar het toilet moet heeft ook weer risico's. Je kunt ervan uit gaan dat alle airlines hier heel goed over hebben nagedacht en risico analyses hebben gemaakt.

Dat dit geen universele procedure is geworden laat zien dat het niet zo simpel is als je misschien zou denken.

Logischerwijs wordt toilet bezoek gecoördineerd met de Lead FA in de forward galley. Precies dat je daar niet 10min staat te wachten.
De tweede persoon in de cockpit is om de deur open te doen, niet om te vechten met een piloot die in de war is.

En de piloot mag dan zeker weer geen kruiswoordpuzzel doen? ;)

De controller lijkt er meer de humor van in te zien dan de piloten...

Logischerwijs wordt toilet bezoek gecoördineerd met de Lead FA in de forward galley. Precies dat je daar niet 10min staat te wachten.
De tweede persoon in de cockpit is om de deur open te doen, niet om te vechten met een piloot die in de war is.
In de VS wellicht.. Als ik de senior mama opbel voor een wc bezoek gaat ze lachend vragen of ik dat niet alleen kan en dan verder met haar kruiswoord puzzel.

Terug
Bovenaan