Tampie
New member
Hoi allemaal, eerst even een verwijzing naar officiële regelgeving:
Blijkbaar eindigt je blocktijd niet alleen nadat je je parkpositie hebt bereikt, maar ook pas nadat je je motoren hebt uitgezet.
Nu blijkt onze Airbus A319 de tijd op de slaan dat het vliegtuig tot stilstand is gekomen, en NIET de tijd die de motoren daarna nog draaien. Na de landing laten we namelijk de motoren 3 minuten in idle draaien om de levensduur te verlengen, en bij korte taxi-tijden kan het dus voorkomen dat we op de parkpositie nog 1 a 2 minuten wachten voordat we de motoren uitschakelen. Bij ons wordt deze tijd dus niet als blocktijd geregistreerd door de Airbus.
- Hoe wordt de blocktijd bij jullie firma geregistreerd?
- Airbus operator?
Gaarne feedback, want ik kan me bijna niet indenken dat elke Airbus ter wereld verkeerde bocktijd registreerd......
(EU-OPS 1.1095)
1.2. Block Time:
The time between an aeroplane first moving from its parking place for the purpose of taking off until it comes to rest on the designated parking position and all engines or propellers are stopped.
Blijkbaar eindigt je blocktijd niet alleen nadat je je parkpositie hebt bereikt, maar ook pas nadat je je motoren hebt uitgezet.
Nu blijkt onze Airbus A319 de tijd op de slaan dat het vliegtuig tot stilstand is gekomen, en NIET de tijd die de motoren daarna nog draaien. Na de landing laten we namelijk de motoren 3 minuten in idle draaien om de levensduur te verlengen, en bij korte taxi-tijden kan het dus voorkomen dat we op de parkpositie nog 1 a 2 minuten wachten voordat we de motoren uitschakelen. Bij ons wordt deze tijd dus niet als blocktijd geregistreerd door de Airbus.
- Hoe wordt de blocktijd bij jullie firma geregistreerd?
- Airbus operator?
Gaarne feedback, want ik kan me bijna niet indenken dat elke Airbus ter wereld verkeerde bocktijd registreerd......