Ik heb een engine failure gehad direct na takeoff in een Diamond DA40 met een Centurion 2.0 blok. Dat gebeurde op vrijdag de 13e (januari 2012), een week na het behalen van m'n PPL.
Het kwam doordat de turboslang was gaan delamineren, en met vol gas had de turboslang zich vaccuum gezogen. Zie plaatje beneden...
Ik had heel veel geluk en kon nog aan het einde van de baan aan de grond komen.
Een motorstoring is iets waar je als PPL vlieger op voorbereid moet zijn. Daarom is het zo'n belangrijk onderdeel van de PPL opleiding.
Je kunt een hoop ellende voorkomen door goede vluchtvoorbereiding en preflight checks te doen. En veilig vliegen: Hoogte=veiligheid. Niet boven open zee vliegen, onherbergzaam gebied, etc. In het geval van een motorstoring is het belangrijk om vliegend aan de grond te komen, dan overleef je het over het algemeen wel.
Ik zit wel een beetje in dubio, heb een tijdje geleden m'n NQ gehaald, nu bezig met IR. Dan vlieg je in omstandigheden waarbij je een motorstoring echt niet kan gebruiken. De Cirrus met de BRS chute biedt wat dat betreft wel een extra escape. Of een twin, maar die zijn erg prijzig, plus je moet er goed current op zijn, anders zijn je kansen statistisch niet groter dan in een SEP.
Veel motorstoringen zie je niet terug in de statistieken, omdat dan met een slecht lopende motor nog wel een veld gehaald kon worden.