Het is maar hoe je er naar kijkt natuurlijk, maar goed. Laat ik er daarom even een andere kant van het RPL / PPL verhaal tegen aan komen.
Ik moest op een bepaald moment ook de keuze maken. Uiteraard heb ik ook naar de economische kanten gekeken. Laat ik dus ook maar even met het goede nieuws beginnen. Ik heb uiteindelijk minder dan 7000 euro uitgegeven om mijn Duitse RPL brevet te halen. (Dat is ex reiskosten trouwens, maar wel inclusief lunch op Norderney en hier en daar een glaasje fris, inclusief leerboeken, examens, landingsgelden, medical, instructie, vliegtuighuur, brandstof, inschrijvingsgelden, verklaring goed gedrag, andere toeslagen en zo verder.. Die toeslagen en inschrijvingsgelden waren overigens nul, maar het schijnt dat NL vliegscholen dat soort "verborgen" kosten nog wel eens rekenen.)
Daarmee mag ik zowel Duitse als Nederlandse RPL kisten vliegen.
Voor een Duits RPL doe je een (Duitstalig) theorie examen dat sterk uitgekleed is t.o.v. het PPL examen. Allemaal multiple choice, dus ehh... Iedere oen kan het doen. (Nu ja, zo simpel is het ook niet, maar je begrijpt de strekking.) Het totale examen (dus alle vakken !!) kost je in totaal 100 euro.
De meeste duitse scholen claimen dat je voor ongeveer 5000 euro klaar bent. Ja, maar dat is dan sec je vlieguren en instructie. Daar komen dan nog examens en zo verder bij. Tevens moet je in Duitsland een aanvullend brevet halen om niet vliegers mee te nemen. Dat zit dus ook in die 7000 euro.
Waarom heb ik er voor gekozen om een RPL te halen? Dat heeft gedeeltelijk te maken met het feit dat een vriend van mij een RPL kist heeft die in Duitsland staat.
Ook heb ik wat overlegd met mijn vliegleraar en die kwam eigenlijk aan met het verhaal dat ook Nosig hier neer zet. In het begin wil iedereen met je mee vliegen. Ze willen dan ook best meebetalen, maar dat houd al snel op. Een keertje vliegen met slecht weer en hup, het enthousiasme is verdwenen....
Dus in de praktijk heb je die vier stoelen meestal niet nodig en heb je zat aan twee stoelen.
In Duitsland geven de meeste vliegscholen ook netjes aan dat je meestal ongeveer 10 vlieguren meer nodig hebt dan het minimum. (Let op: dat zijn vlieguren waarin ik reken, geen blockuren. Reken je in blockuren, dan heb je er nog wel een paar meer nodig.)
Voor RPL red je het (in Duitsland) meestal wel met ongeveer het minimum.
Er is voor mij nog wel een reden om te overwegen toch een PPL te gaan halen, tenminste op termijn....
Voorlopig wil ik ook voor mijzelf eerst nog wat ervaring opdoen en voorlopig wil ik ook nog niet sneller dan 200 km/u... 150 gaat me snel genoeg.
Echter als ik ooit voor een PPL ga, denk ik dat er iemand die ik goed ken, graag wil dat ik met kisten ga vliegen die over die 200 km/u heen gaan.....
Ik weet dat ik dan helemaal overnieuw moet beginnen, maar zoals mijn vliegleraar ook zei: Als je nu voor 10.000 euro je PPL haalt (en tja, dan wordt die 13K van Nosig heel realistisch) en je vliegt er alleen RPL mee, dan heb je toch 5000 euro uitgegeven die niet nodig was....
Is dat allemaal weggegooid geld als je toch je PPL wilt halen? Nee. Als ik een Duits PPL wil halen, mag ik een deel van de uren die ik nu vlieg, gebruiken om mijn solo PPL mee te vullen. Daarnaast is het vliegen op zich niet zo verschillend en is de ervaring dat mensen die al een RPL hebben, meestal toekunen met het minimum aantal uren om hun PPL te halen. Eigenlijk moet ik dus alleen mijn theorie helemaal overnieuw doen.
(En voorlopig vlieg ik dus lekker rond en heeft de opleiding mij minder gekost dan de meeste vliegscholen in Nederland je als aanbieding voor willen spiegelen...)