Beste VFR-kaarten voor Europa

Evi84

New member
Hallo,

Aangezien de PPL ondertussen een feit is, zijn we klaar om (VFR voorlopig nog) Europa onveilig te maken. Op mijn Bucketlist staan behoorlijk wat (West)Europese bestemmingen. Tijd dus om stilaan een kaartenbibliotheek aan te leggen.

Ik vernam en las van een aantal mensen dat niet alle uitgevers voor ieder land aan te raden zijn, vandaar mijn vraag aan jullie: welke kaart vinden jullie het geschikst per land?

Wat ik tot nu toe al gehoord/gelezen heb:

* België: Low Air België kaart 1:250 000
* Frankrijk: IGN kaarten 1:500 000
* Kroatië: de lokaal uitgegeven kaart, moeilijk internationaal te verkrijgen. Best door een kennis ginder te laten kopen. VFR kaart van CroControl
* Spanje: jeppesen vfr kaarten 1:500 000, Geen ICAO vfr kaarten
* UK: scale 1:500 000 enkel London area is 1:250 000 toch wel aan te raden. Verder UK CAA maps zouden beter zijn dan jeppesen voor UK toch.
* Duitsland: ICAO (DFS) kaarten zijn beter, doch je hebt er 8 van nodig, versus 4 kaarten van Jeppesen
* ...


Jeppesen kaarten waren vroeger niet veel soeps, maar blijkbaar zijn ze de laatste jaren erg verbeterd

Vul maar aan :)
 
Huh, ik dacht dat Jeppesen geen papier meer verkocht? Zelf ben ik zeer te spreken over de DFS, ik heb ze (edities 2012/2013) voor Duitsland en Tsjechië, en overweeg om vanaf 2015 ook voor België DFS te kopen eerder dan die van ons eigen NGI die steevast erg laat komen en niet uitblinken door nauwkeurigheid.

Als je graag 1:1 000 000 hebt, om het volume te beperken, schuim dan eens het www af naar editerra && vfr
Ik hoor er gemengde berichten over, maar het is tenminste een alternatief. Eigen ervaring heb ik er niet mee.
 
Hehe, als je op het www papieren kaarten gaat inkopen, let dan op het jaar van uitgifte - er zijn inderdaad webwinkels die niet te beroerd zijn om je oude rommel in je nek te slaan, zonder een spier van hun (www)gezicht te vertrekken.

Voor wat het waard is: ik kocht al eens bij www_friebe_de en dat viel niet tegen - maar ogen openhouden is altijd belangrijk!
 
"Die individuelle innere Freiheit" ?

:) grinn

Ikzelf heb enkel maar ervaring met de aviationshop in Deurne, maar hun gamma lijkt niet zo uitgebreid te zijn, vandaar dat ik eventjes op het net verder keek :)
 
De belgische heb ik daar uiteraard ook al een tijdje vandaan, ik zoek dus vooral de europese, van noorwegen tot portugal tot griekenland etc... :)
 
Tsja, in deze tijd van electronische gimmicks zijn papieren kaarten nu eenmaal een uitstervend verschijnsel, je bent nu al blij als je nog IETS vindt en dat gaat er niet op verbeteren. Maar als jij jaar na jaar een complete collectie van heel Europa up to date wilt houden dan moet je een nog ruimer budget hebben dan de meeste PPL'ers (merk de jaloerse ondertoon... )
 
De enige reden waarom ik een papieren kaart zou willen is als back-up voor wanneer de electronica faalt - wat niet zo ondenkbaar is. Je hoort regelmatig van oververhitting waarna het toestel zichzelf uitschakelt. En die mag van mij gerust enkele jaren oud zijn - maar ik begin bij 0, dus dan gaat het gewoon over 'iets ipv niets achter de hand hebben'.

Overigens heeft dit jaar (max 2 maanden geleden) nog iemand een boete gekregen bij een controle omdat die de belgische versie van 2013 bij zich had ipv 2014.
 
Oepsie! Dan zal ik maar niet vertellen waar ik nog mee rondfladderde tot en met eergisteren...
Waar en wanneer was die controle (als je dat kunt en wilt vertellen)? En hoeveel bedroeg de boete?
 
De controle was dacht ik op ebaw en bedroeg enkele 100-en euro (Uit 2de hand, van een FI, gehoord)
Verder had men ook gecontroleerd op de aanwezigheid van een 2de (reserve)bril in het vliegtuig indien dit op je medical staat. Hier heeft ook iemand een boete voor gehad
 
Overigens: keer op keer verneem ik dat het bijhebben van "de laatste gedrukte versie" eigenlijk niets betekent. Naar de geest van de wet komt het er kennelijk op aan dat men EEN kaart bijheeft en dat daarop alle wijzigingen vermeld zijn (traditioneel in potlood...) sedert de publicatie. Wie een goede gom heeft en een scherp potlood, en regelmatig de AIP opvolgt, die kan perfect wettelijk vliegen met een kaart "uit de jaren stillekes" - maar of alle controleurs dat ook weten , dat is een ander paar mouwen!
Vergeet niet dat een kaart, hoe recent ook, nooit kracht van wet heeft - die berust enkel bij de AIP en de bijwerkingen daarvan.

[edit: dat van die bril is me bekend, ja. Telkens ik me een nieuwe laat aanmeten gaat de oude in de vliegvalies... Nog nooit nodig gehad, maar het moet wel in orde zijn, jawel]
 
Dat weet ik, je hoeft het er zelfs bij mijn weten niet op te staan hebben maar je moet ze 'weten'. Echter is dit toch voorgevallen, dus wat belgie betreft neem ik liever hieromtrent geen risico's. :)

Maar bon, ik moet dus nog aan mijn 'verzameling' beginnen voor back up. Ik denk dat ik me toch veiliger voel met een kaartje achter de hand wanneer ik zonder glass cockpit en GNS430 of G1000 vlieg. En zelfs met toch ook wel een beetje. :)
 
Beste VFR-kaarten voor Europa

Het grote voordeel van Jeppesen is dat je dan alle kaarten die je gebruikt in dezelfde layout hebt. Dat is wel zo duidelijk. Als je persé papier wilt, zou ik daarvoor gaan.
Ik ga hier niet (opnieuw) in discussie over de voor- en nadelen van papier versus electronisch, maar alles op papier willen hebben is inderdaad een dure grap. Dat oudere kaarten beter zijn dan niets betwijfel ik overigens. Ik vlieg best veel en merk toch regelmatig dat er essentiële zaken veranderd zijn. Als "de kaart" bij mij uitvalt, heb ik altijd ik altijd ATC nog. In praktijk vlieg je in West Europa altijd in "radar controlled enviroment." ATC helpt je echt wel, als het moet. Dan zoeken we later eventueel wel uit of mij nog iets te verwijten valt vanwege het uitvallen van mijn kaart.
Dit geldt overigens in zijn algemeenheid in de luchtvaart, als jezelf in de problemen hebt gebracht. If you fucked up, confess & comply. Ze helpen je echt wel, ook al ben je niet al te slim bezig bezig geweest. Ongevallen ontstaan meestal niet door één enkele fout, maar door opeenstapeling van fouten. Het gebruik van verouderde kaarten, als je primaire bron uitvalt is mijns inziens een vervolgvoud.
Persoonlijk ga ik voor Skydaemon, heb je ook de notams op je kaart en als de iPad uitvalt, kan ik op de iPhone verder.
 
Van de jepp site ivm de VFR charts (ok ja, ze moeten hun eigen winkel wel verkopen, maar het is toch vaak toonaangevend)

Discontinuation of Jeppesen VFR+GPS charts effective 31 December 2013

At Jeppesen, we understand and share your passion for VFR flying. It is this shared passion that led us to work with pilots all over Europe to explore new ways to make VFR flight planning faster and more efficient, while also delivering all the airborne navigation information you need – when you need it.

The result is our highly acclaimed Mobile FliteDeck VFR app, which was introduced at AERO Friedrichshafen in 2013. This revolutionary product creates a new and innovative standard by being the first to provide truly data-driven depiction of all information relevant to the individual phases of flight – from planning to enroute to approach to taxiing - instead of a collection of pre-composed images. All in a simple and, most importantly, intuitive workflow tablet interface.

This new technology is exciting and highlights a milestone in navigation solutions. Mobile FliteDeck VFR has been well received, with great reviews from the GA press and a lot of interest from the pilot community. The high number of downloads in a short period of time, as well as the passionate feedback, supports our strategy to continue building out the Mobile FliteDeck VFR features, benefits and coverage areas.

Consistent with the rapid transition to electronic solutions and tablet devices, Jeppesen has experienced decreased demand for VFR+GPS paper charts. As with every organization, we have to continually adjust our resources, priorities and business plans to better meet the evolving needs of our customers. This led to the need to reposition our resources and to make the difficult decision to discontinue the European VFR+GPS charts by the end of 2013. This action will allow us to increasingly support further development of Mobile FliteDeck VFR.

We thank you for your past business and for using VFR+GPS charts in your flying.


Je bent voor één jaar al snel enkele honderden eurootjes kwijt als je ook wat detailkaarten wil (vb voor Frankrijk al 4 stuks met schaal 1:500 000 tov de overzichtskaart op 1:1 000 000; enz)

Verloren kost als je dat jaarlijks moet vernieuwen.

Het vervelende is dat je ook niet weet wat er nieuw is aan een nieuwe kaart en of het de moeite is om ze te vernieuwen.

Zelf rekenen kan makkelijk
http://www.transair.co.uk/pp+European-VFR-ICAO-Charts+3016

Ik print zelf gewoon mijn stukken af die ik nodig heb, via Skydemon. Bijkomend voordeel, handig in A4 ipv een lompe kaart. En af en toe controleer ik es via de AIP's of alles wel correct is.
 
Vraagje over de pentekeningen in je kaart. Ik zet ze er niet in maar doe altijd even een copy/paste van de correcties op een word documentje en niet die aan m'n kaart. Is dit ook voldoende als ik me bekend maak met de wijzigingen? Ik vind het namelijk een ongelofelijk gehannes om ze allemaal in te tekenen!
 
Vraagje over de pentekeningen in je kaart. Ik zet ze er niet in maar doe altijd even een copy/paste van de correcties op een word documentje en niet die aan m'n kaart. Is dit ook voldoende als ik me bekend maak met de wijzigingen? Ik vind het namelijk een ongelofelijk gehannes om ze allemaal in te tekenen!

Helemaal eens, maar ik denk dat je de discussie verliest. Ik denk dat niemand een waslijst coördinaten uit zijn hoofd kan leren en dan ook nog uit zijn hoofd weten hoe dat er op de kaart uitziet. En al helemaal niet tijdens de vlucht kunnen bijhouden of je met die wijzigingen binnen of buiten een bepaald gebied zit en welke regels daar dan gelden.
 
Helemaal eens, maar ik denk dat je de discussie verliest. Ik denk dat niemand een waslijst coördinaten uit zijn hoofd kan leren en dan ook nog uit zijn hoofd weten hoe dat er op de kaart uitziet. En al helemaal niet tijdens de vlucht kunnen bijhouden of je met die wijzigingen binnen of buiten een bepaald gebied zit en welke regels daar dan gelden.

Ben ik dan weer helemaal met jou eens, maar wat een gedoe, wat ook nog eens de veiligheid niet vergroot!! Vorig jaar heb ik mijn best gedaan om alle correcties in te tekenen!! Er waren behoorlijk wat veranderingen in prohibited en restricted airspaces als ik me goed herinner en ook wat airspace veranderingen, en die heb ik allemaal netjes ingetekend, maar een aantal nieuwe heliport en de vele windturbines..... Kom op!!!! Zo laag vlieg ik toch niet, en als ik dan gedwongen wordt om zo laag te vliegen dat de vele windturbines een issue vormen( motor storing, verslechterend weer) dan kijk ik liever naar buiten dan op een kaart heads down!!! Maar ja probeer dat maar eens wijs te maken aan vlieg bromsnor!! Wat ik overigens deed was de coordinaten invoeren op Google earth en ze dan correleren op de kaart, vele malen sneller dan de coordinaten op de kaart proberen te zoeken!!!
 
Terug
Bovenaan