Besluit van 24 april 2013 tot intrekking van het Besluit luchtfotografie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter XDgb14
  • Startdatum Startdatum
Ik heb net m'n verlenging van de vergunning binnengekregen :wegkwijt: Ach, goed om te horen in ieder geval, scheelt weer wat papierwerk.
 
De kosten delen met je passagiers?
Believe It or Not, in NL bestaat er 'n Thea Party voor vliegtuig eigenaren en piloten, waar je collectief je stem kunt laten horen bij de overheid.

Inkoppertje:
Het bestuur van de thee en bonbons afhalen en collectief 'gaan' bellen en/of mailen (druk uitoefenen) is (vooruitlopend op de EC allays threat to cost-sharing) the only way to go.

Details H I E R
 
Mag je nu luchtfoto's gemaakt tijdens een privé vlucht ook commercieel exploiteren? Zo ja, wat is dan nog de toegevoegde waarde van een luchtfoto bedrijf?
 
Lastig. In opdracht fotograferen is uiteraard areal work. Maar foto's gemaakt tijdens een privevlucht, die toevallig mooi genoeg zijn, zijn m.i. verdedigbaar te exploiteren.

Grijs gebiedje...

Edit: wellicht weet JPC meer hierover, hij maakt erg mooie foto's tijdens vluchten.
 
Lastig. In opdracht fotograferen is uiteraard areal work. Maar foto's gemaakt tijdens een privevlucht, die toevallig mooi genoeg zijn, zijn m.i. verdedigbaar te exploiteren.

Grijs gebiedje...

Edit: wellicht weet JPC meer hierover, hij maakt erg mooie foto's tijdens vluchten.

Commercieel exploiteren (vraag lenthamen):
1. Doel om geld te verdienen
2. Op handel gericht
3. Zakelijk
4. Belust op winstbejag
5. Winstoogmerk

= KvK + BTW nummer + Air Operator Certificate (AOC) of Aerial Work Permission ;)
 
-.- --- ... - . -. / -.. . .-.. . -. ..--.. / -.. .- - / --.. --- ..- / - . / -- --- --- .. / ...- --- --- .-. / .-- --- --- .-. -.. . -. / --.. .. .--- -. .-.-.- .-.-.-

:biertje:

.--- . / .-- . . - / -. --- --- .. - / -- . - / .. .-.. . -. - / . -. / . .- ... .- / .-- .- - / - . / .--- . .-. .-- .- -.-. .... - . -. / --... ...--

:biertje:
 
En van wie kan men deze Aerial Work Permission krijgen?

Ik neem aan dat de bekende bedrijven in luchtfotografie in NL geen AOC hebben, of is het voldoende om ergens een vliegtuigje te huren met een vlieger die in het bezit is van een CPL?
 
Na einde morse-examen nu zonder schuldgevoel een cameraatje voor het raam houden.
Dat niet alleen, je mag de camera nu ook meenemen. Dat was nl. ook verboden! Art 5 v/h besluit.

Met iedere goedkope Nokia tot kwaliteits iPhone uitgerust met een camera was dit wetje inmiddels achterhaald alleen al uit handhavingsoogpunt.
 
Weet iemand hoe dat in Belgie/Frankrijk/Zweden/Engeland zit ? Dus als ik hier legaal instap met camera ben ik dan in overtreding als ik daar uitstap ?
 
Weet iemand hoe dat in Belgie/Frankrijk/Zweden/Engeland zit ? Dus als ik hier legaal instap met camera ben ik dan in overtreding als ik daar uitstap ?

Die landen weet ik niet. In Duitsland is het al jaren legaal. Volgens mij in Frankrijk ook. Ik heb daar wel rondgevlogen met een dikke DSLR in mijn knuisten en niemand die daar wat van zegt. Ook het maken van foto's van militaire kisten op publieke velden is daar geen probleem. Maar een militaire kist op een (semi)militair vliegveld platen, dat zou ik toch niet doen. (Of eigenlijk, dan zou ik even toestemming aan een militair vragen.)

n.b. In Duitsland is het advies trouwens ook om geen foto's te maken van installaties waarvan je weet dat die als geheim geclassificeerd worden. Dus als jij op een ET veld land, laat je camera dan maar uit.
 
België:

Voorzichtigheid m.b.t. publicatie is geboden.

1. Expliciete/impliciete inbreuk(en) op de privacy.
2. Geen panoramavrijheid.
3. Voor sommige gebouwen (o.a. 'nieuwe' Gerechtsbouw te Antwerpen) en referentieprojecten, dient vooraf toestemming te worden verkregen van de eigenaar (eigendomsrecht) en van de architect (auteursrecht).

Laatste Belgenmop ;)
Klik
 
Je zou bijna je SE weer geldig maken.

Nacht VFR, is dat nog steeds ten strengste verboden, of is daar ooit verandering in gekomen in NL (ben een beetje out of touch met de GA)
 
Terug
Bovenaan