Belastingvraag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter loxodroom
  • Startdatum Startdatum
L

loxodroom

Guest
Recentelijk heb ik mijn vliegopleiding afgerond en nu vraag ik me af hoe de belastingdienst te weten komt dat ik (zulke hoge) studiekosten gegenereerd heb.
Stel dat ik een jaar in de supermarkt ga werken, in de eerste schijf beland en netjes mijn belasting betaal (geen aftrekposten). Na een jaar vind ik een vliegende baan en ga veel meer verdienen. Dan pas, of na 2 jaar, geef ik mijn studiekosten aan de belastingdienst door en pas dan wordt het verrekend? Ik vrees dat het niet zo zo werken maar het lijkt me een leuk idee.
Zullen ze dan alsnog de studiekosten verrekenen voor het jaar dat ik in de supermarkt heb gewerkt? Zouden er eventueel nog andere consequenties zijn? Zo niet, dan houd ik natuurlijk mijn kaken stijf op elkaar tot ik een vliegende baan heb...

Nog 1 ding: kan iemand mij vertellen of deze kosten aftrekbaar zijn:

-kosten sollicitaties na afronden opleiding (reiskoten, hotel etc.)

-uren die je maakt om brevet gelding te houden, SEP (en MEP profcheck)

-verzekeringen die je hebt moeten afsluiten voor je financiering (loss of license & ongevallenverzekering)


Bij voorbaat hartelijk dank!
 
Helaas is dat geen optie. Je hebt geen keus: aftrekposten geef je in principe op in het jaar dat waarop ze betrekking hebben. In de praktijk komt dat neer op het jaar waarin je ze betaald hebt (het zogenaamde kasstelsel).
Via carry-forward/back komen ze dan terecht in de jaren dat je wel een hoog inkomen hebt (maar na verrekening met het - lage - inkomen in het jaar van opgave).
Als je ze niet opgeeft en er in een later jaar mee op de proppen komt wordt dat niet geaccepteerd.

Een uitzondering is bv de situatie waarin iemand het totaalbedrag van een meerjarige opleiding in een keer betaald. In dat geval kan de fiscus stellen dat dit totaalbedrag betrekking heeft op meerdere jaren en dan zal dit totaalbedrag fiscaal verdeeld worden over die aangiftejaren.
 
Dat is gelukkig niet helemaal waar. Je kunt met terugwerkende kracht formulieren of belastingjaren in het verleden opvragen en daar je uitgaven op vermelden. Dit kan altijd. Op die manier bouw je dan je negatieve inkomen op wat je dan kan verreken met inkomsten die binnen de carryback&forward jaren vallen.

Het makkelijkste is altijd gewoon de belastingdienst bellen en even je situatie uitleggen. Die kunnen je prima uitleggen hoe en wat en helpen je over het algemeen vlotter en vriendelijker dan welke andere instantie in Nederland dan ook.
 
Hoi,

Piper 28 hoe heb jij om middeling verzocht.
Ik ben er mee bezig, en de fiscus helpt niet mee met antwoorden.
Heb je je brief om middeling toevallig nog? Ik heb interesse.

Gr.

Spuis
 
Belastingdienst
………
Postbus ….
…. .. ………



………, … ……… 2005


VERZOEK TOT MIDDELING


Betreft: Vliegenier, ………, …. .. …….…….., sofinummer ………….


Geachte heer/mevrouw,

Hierbij verzoek ik u teruggaaf van belasting over de jaren 2001 tot en met 2003 op grond van art. 3.154 wet IB 2001 (middeling), waarvan een berekening is bijgevoegd.

Indien uw berekening afwijkt van deze opstelling wil ik u verzoeken dit aan mij te berichten.

In het vertrouwen dat u aan mijn verzoek zult voldoen, verblijf ik

Met vriendelijke groet,


Vliegenier
 
Hoe gaat dat precies met die middeling?

Gebruik je dan het gemiddelde van die 3 jaar in de jaren dat je eindelijk goed verdiende?

Ik heb hetzelfde probleem met de belastingdienst. Ze zeggen elke keer wat anders, en de laatste keer was niets mogelijk volgens hun.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.......
NOU DAAR MERK IK NIETS VAN!
 
Bijvoorbeeld:
Belastbare inkomens over 2002 t/m 2004 bijelkaar optellen en delen door drie. Met deze bedragen opnieuw berekenen hoeveel de belastingdruk zou zijn geweest. Vervolgens deze bedragen optellen en aftrekken van de werkelijke belastingdruk.

Eventueel positief verschil krijg je terug.

Dit heeft dus alleen zin als je over de drie jaren in verschillende schijven hebt gezeten!

Wat een advies hè. Kost niks.
 
pffffffff tnx

hier moet ik ff over nadenken en kijken of het voor mij ook voordelen heeft.
Gelukkig moet pas voor 1 apr de aangifte op de bus, dus ik heb nog even.

bedankt voor het gratis advies! :grijns:
 
Je kunt middelen over 2001 t/m 2003 of 2002 t/m 2004. Het loont om het uit te rekenen als je in die jaren in verschillende schijven zat.
 
Terug
Bovenaan