Beste collega's
:kerst:
Tijd geleden al eens een poging gedaan om een thread gaande te krijgen over belasting tussen UK en NL. Ik wilde even deze info met jullie delen en misschien dat jullie hier nog iets aan toe kunnen voegen?
Ik ben al geruime tijd bezig mijn belastingzaken te regelen.:snore: Ik vlieg momenteel shorthaul vanuit Manchester. Huisje in NL en poog minder dan 90 dagen per jaar in de UK te zijn.
Ik heb al verschillende posts gelezen op het forum en kreeg het idee dat er veel onduidelijkheid is over waar nu wanneer belasting te betalen. Ook las ik over article 15 van het verdrag die door verschillende belastingadviseurs anders geintrepreteerd lijkt te worden.
Na enig onderzoek ben ik op het volgende uitgekomen. Wilde even checken of jullie het eens zijn met mijn bevindingen. Non-resident afdeling in UK is kortom niet erg behulpzaam en geeft doorgaans verkeerde informatie.
Als je minder dan 90 dagen in de UK bent per belastingjaar over gemiddelde van 4 jaar en minder dan 183 dagen per belastingjaar en je hebt er verder geen permanente woning/ familie etc. Dan zou je als NON-RESIDENT beschouwt moeten worden.
Om aan de 90 dagen te komen mag je shorthaul vluchten(bijv. MAN-IBZ-MAN) niet als non-uk dag tellen. Maar dagen dat je commute bijv. van NL naar UK wel als non-uk dag.
Als je meer dan 90 dagen over 4 jaar doet, dan wordt je als ordinarily resident gezien. Toch zou je als je aan de 48 uursregeling voldoet en je hebt je permanente huis in NL alsnog belastinggeld terug kunnen vragen over het percentage dutytijd wat buiten de UK is. Ofwel vluchttijd -15 minuten en dan het percentage uitrekenen en berekenen over je salaris.
Verder begrijp ik dat dmv. de 48 uursregeling in article 15 het niet voordelig is om shorthaul te vliegen. De zin geeft aan dat alle vluchten die terugkomen binnen de UK en als de maatschappij gebased is in de UK, door de UK getaxed mogen worden ook als je resident wordt gezien van NL.
Deze informatie heb ik van de mevrouw die aan het hoofd staat van de afdeling die over de belastingverdragen in de UK. Ze gaf aan dat article 15 zeer onduidelijk beschreven is en was niet verbaasd dat belastingadviseurs deze 48- uursregeling verkeerd interpreteren.
Ik vroeg me af of iemand bovenstaande kan beamen en hoe men doorgaans gebruik maakt van de 48 uursregeling.
Ik start deze thread in de hoop wat meer info te vergaren en tevens ook om nieuwe commuters te helpen zodat ze niet door dezelfde shit heen hoeven te gaan als ondergetekende. Daarnaast de vraag of bovenstaande klopt met wat belastingadviseurs doorgaans tegen jullie zeggen of er idd. verschillen zijn. Zoals gezegd ik heb al eerder gebruik gemaakt van adviseurs en kwam er achter dat e.e.a. niet deugde en dat voor een paar honderd pond.
Misschien kunnen jullie er mij van overtuigen dat er wel adviseurs zijn die het bij het rechte eind hebben. Hoewel ik mezelf er nu van overtuigd heb dat het net zo makkelijk is om het zelf te doen.
Met bovenstaande informatie zou ik naar mijn mening genoeg info moeten hebben om mijn tax-return form in te vullen. Maar misschien zijn er nog wijsgeren in de belasting op dit forum die een andere mening/ ervaring hebben en mij kunnen vertellen hoe het anders moet .
:kerst:
:kerst:
Tijd geleden al eens een poging gedaan om een thread gaande te krijgen over belasting tussen UK en NL. Ik wilde even deze info met jullie delen en misschien dat jullie hier nog iets aan toe kunnen voegen?
Ik ben al geruime tijd bezig mijn belastingzaken te regelen.:snore: Ik vlieg momenteel shorthaul vanuit Manchester. Huisje in NL en poog minder dan 90 dagen per jaar in de UK te zijn.
Ik heb al verschillende posts gelezen op het forum en kreeg het idee dat er veel onduidelijkheid is over waar nu wanneer belasting te betalen. Ook las ik over article 15 van het verdrag die door verschillende belastingadviseurs anders geintrepreteerd lijkt te worden.
Na enig onderzoek ben ik op het volgende uitgekomen. Wilde even checken of jullie het eens zijn met mijn bevindingen. Non-resident afdeling in UK is kortom niet erg behulpzaam en geeft doorgaans verkeerde informatie.
Als je minder dan 90 dagen in de UK bent per belastingjaar over gemiddelde van 4 jaar en minder dan 183 dagen per belastingjaar en je hebt er verder geen permanente woning/ familie etc. Dan zou je als NON-RESIDENT beschouwt moeten worden.
Om aan de 90 dagen te komen mag je shorthaul vluchten(bijv. MAN-IBZ-MAN) niet als non-uk dag tellen. Maar dagen dat je commute bijv. van NL naar UK wel als non-uk dag.
Als je meer dan 90 dagen over 4 jaar doet, dan wordt je als ordinarily resident gezien. Toch zou je als je aan de 48 uursregeling voldoet en je hebt je permanente huis in NL alsnog belastinggeld terug kunnen vragen over het percentage dutytijd wat buiten de UK is. Ofwel vluchttijd -15 minuten en dan het percentage uitrekenen en berekenen over je salaris.
Verder begrijp ik dat dmv. de 48 uursregeling in article 15 het niet voordelig is om shorthaul te vliegen. De zin geeft aan dat alle vluchten die terugkomen binnen de UK en als de maatschappij gebased is in de UK, door de UK getaxed mogen worden ook als je resident wordt gezien van NL.
Deze informatie heb ik van de mevrouw die aan het hoofd staat van de afdeling die over de belastingverdragen in de UK. Ze gaf aan dat article 15 zeer onduidelijk beschreven is en was niet verbaasd dat belastingadviseurs deze 48- uursregeling verkeerd interpreteren.
Ik vroeg me af of iemand bovenstaande kan beamen en hoe men doorgaans gebruik maakt van de 48 uursregeling.
Ik start deze thread in de hoop wat meer info te vergaren en tevens ook om nieuwe commuters te helpen zodat ze niet door dezelfde shit heen hoeven te gaan als ondergetekende. Daarnaast de vraag of bovenstaande klopt met wat belastingadviseurs doorgaans tegen jullie zeggen of er idd. verschillen zijn. Zoals gezegd ik heb al eerder gebruik gemaakt van adviseurs en kwam er achter dat e.e.a. niet deugde en dat voor een paar honderd pond.
Misschien kunnen jullie er mij van overtuigen dat er wel adviseurs zijn die het bij het rechte eind hebben. Hoewel ik mezelf er nu van overtuigd heb dat het net zo makkelijk is om het zelf te doen.
Met bovenstaande informatie zou ik naar mijn mening genoeg info moeten hebben om mijn tax-return form in te vullen. Maar misschien zijn er nog wijsgeren in de belasting op dit forum die een andere mening/ ervaring hebben en mij kunnen vertellen hoe het anders moet .
:kerst: