Belastingverdrag tussen Nederland en Engeland

piloot12

New member
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, heb de discussie gevolgd over non-residency van andere threads, wilde hiermee nog even de discussie openen voor diegene die in dezelfde situatie zitten als ik en anderen die in de situatie denken te komen.

Ben werkzaam voor een UK airliner, heb een huis gekocht in NL. Commute tussen Manchester en Amsterdam. In Manchester heb ik geen sociale verbindingen en ook geen permanente verblijfplaats.

Graag zou ik willen weten of de volgende bevindingen kloppen. Ik ben tot nu toe nog niet veel verder gekomen met de engelse belastingdienst. Self assessment houdt in Engeland in dat je absoluut geen duidelijkheid krijgt in wat de risico's zijn van het aanvragen van Non-residency. Hoewel deze zich laten raden. In Nederland lijkt nu alles duidelijk.

Ik geef in Nederland elk jaar mijn wereldinkomen op:

Mijn schuld heb ik door middel van een stallingsregeling vast laten zetten, tevens wordt mijn hypotheekrente gestald. Het geld wat gestald wordt kan niet door middel van fiscale partnerschap verdeeld worden. (aldus mijn belastinginspecteur)
Momenteel dus geen fiscaal voordeel, maar wordt tenminste gestald.

In Engeland non-residency aangevraagd op basis van het feit dat ik denk dat ik de eerste 3 jaar zowiezo kan voldoen aan het gemiddelde van minder dan 91 dagen in uk per belasting jaar (afhankelijk uiteraad met welk bewijs ik moet komen om aan te tonen dat ik daadwerkelijk aan deze eisen voldoe). En zowiezo minder dan 181 dagen per belasting jaar.

Om de dagen te tellen heb ik begrepen dat je departure/ arrival niet als UK werkdag hoef te zien. Echter als je shorthaul vliegt, mag je een trip naar Spanje en terug niet meetellen als een departure/ arrival. Nu heb ik begrepen dat als je na middernacht terugkomt deze dag wel als non-uk dag mag meetellen. (wie kan mij vertellen of dit daadwerkelijk klopt?)

Tevens de vraag nu dat ik longhaul ga vliegen hoe de 48 uursregeling werkt. Betekent het dat als ik meer dan 48 uur uit Engeland ben deze dagen getaxeerd worden in NL?

Daarnaast wil ik graag weten hoe het zit dat als ik in mijn 4e jaar erachter kom dat ik dat jaar toch onverhoopt denk, mijn gemiddelde van minder dan 91 dagen over 4 jaar buiten de UK, niet te halen of ik dan het bedrag zou moeten terugbetalen. Velen zeggen van wel, echter de IR20 geeft aan dat het vanaf die datum zou gelden dat ik niet meer non-resident ben. Het schrijven naar non-residency department heeft me niks opgeleverd zij geven simpelweg aan dat alle antwoorden in de ir20 staan.

Tevens vraag ik me af wat de bewijslevering moet zijn. Hoe moet je aantonen dat je daadwerkelijk buiten de uk bent geweest. Zijn flightschedules genoeg, of moet je al je boarding passes daadwerkelijk gaan bewaren. Aangezien er al wat cases studies zijn geweest bij BA piloten vroeg ik me af of deze op het internet staan.

Kent iemand bijv. praktijkvoorbeelden van mensen die hun residency status moesten verklaren en het bewijsmateriaal moesten leveren. En waar bestond dit onderzoek exact uit.

grtz en alvast bedankt
 
Het preciese kan ik me niet herinneren maar volgens mij is het gemiddeld 180 dagen per 2 jaar of zoiets. Dus zelf als je een jaar meer dan 91 dagen hebt voldoe je nog steeds aan de non-resident status. Zoeken we op.

Net zoals je zegt, het is self-assesment, dus je hoeft geen bewijzen te leveren. Er zijn verhalen bekend waarbij IR assesments niet vertrouwde en hebben credit-card gegevens opgevraagd bij banken.
 
Terug
Bovenaan