belasting

Horsepower

New member
Wie weet onder welke regel het precies valt dat de rente van je studieschuld aftrekbaar is bij de belasting?

Ik heb namelijk dit jaar een andere belastingsinspecteur dan de afgelopen jaren en deze heer vind het ineens nodig om te zeggen dat ik de rente over mijn lening in 2003 niet kan aftrekken. Ik weet dat dit wel kan, maar weet de precieze regel niet. Bij voorbaat dank.

Groeten,

Hp
 
Kijk voor verdere info even op www.belastingdienst.nl
Leuker kan ik het niet maken ;)

Studiekosten

Vergoedingen en verstrekkingen in verband met een studie of een opleiding die een werknemer volgt met oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning, behoren niet tot het loon. Er zijn drie voorwaarden voor vrijstelling:

* De studiekosten worden niet al door een ander vergoed.
* De studie of opleiding is gericht op het vervullen van een beroep in de toekomst of op het op peil houden van vakkennis.
* U heeft de vergoeding verstrekt of toegezegd vóór het einde van het jaar waarin de kosten worden gemaakt.

De vrijstelling is ook van toepassing als een werknemer de vergoeding voor studiekosten onder bepaalde omstandigheden moet terugbetalen, bijvoorbeeld als hij de studie onderbreekt of als hij onvoldoende studieresultaten behaalt. Gratificaties of premies die u aan de werknemer toekent bij afronding van zijn studie of opleiding, behoren echter wel tot het loon, ook al is de hoogte ervan afgestemd op de hoogte van de studiekosten.

Voor bepaalde studiekosten in verband met het vervullen van de dienstbetrekking geldt een bijzondere regeling.
 
Het verhaal van Horsepower gaat over de rente, niet de studiekosten zelf.

Van de VNV-site:

"Studierente is tot en met het jaar 2005 aangemerkt als scholingsuitgave. Het dient dan wel om leningen te gaan die voor 01-01-2001 zijn aangegaan. Bovendien mag de schuld zelf niet meer in mindering gebracht worden in (vermogens)box 3. Overigens geldt er voor scholingsuitgaven een drempel van 500 euro."

Over het aftrekken van je studiekosten:

"Studiekosten zijn onbeperkt aftrekbaar mits er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
1. De opleiding dient plaats te vinden tussen de 18- en 30-jarige leeftijd.
2. De opleiding mag maximaal 4 jaar (16 kwartalen) duren.
3. Het moet een voltijd opleiding zijn "met een studielast van een zodanige omvang dat daarnaast geen volledige werkkring mogelijk is.
 
Ik heb naar aanleiding van de bovenstaande meteen de belastingdienst gebeld maar die wist er helemaal niks van. Volgens hun was ook deeltijd studie aftrekbaar.
 
Mark1, het verschil zit 'm in hierin:

Studiekosten zijn onbeperkt aftrekbaar voorzover er sprake is van een standaardstudieperiode (zoals omschreven door Iz).

Als dit niet het geval is (je bent bv ouder dan 30, of de studie duurt in totaal langer dan 16 kalenderkwartalen, of je volgt een deeltijdstudie) dan is er altijd nog sprake van aftrek, maar tot een bepaald maximum (momenteel E 15.000) per jaar.

Dat waren ze gewoon even vergeten bij de Belastingdienst.
 
Terug
Bovenaan