Bartolini Air, Łódź, Polen

QNH1012

Expert
Voor een heel aantal jaren geleden heb ik een opleiding gevolgd aan Bartolini Air in Łódź, in het geografische midden van Polen.
Een zeer mooi schooltje, waar ik in een klasje zat van 8 tot 10 leerlingen.
De leerlingen kwamen van over de hele wereld, zelfs 1 van Frans Polynesië. De directeur is een Poolse man uit Warszawa, maar mijn contact-persoon
was een Nederlandse man uit de Achterhoek.
Inmiddels heeft de school 5 twee-motorige Tecnams P2006T's, 11 P2008's, 2x de P-mentor en een CAP 10C NG voor aerobatics.
Ook zijn ze momenteel de nummer 1 leverancier van piloten voor Ryanair, alhoewel ik niemand ken die deze course heeft gevolgd.
Wel ben ik nog in contact met een aantal instructeurs van deze school, en hebben ze een nieuw gebouw op het Militaire veld van Łódź.
Ik vind deze school een enorme aanrader voor Nederlandse aspirant-piloten, aangezien ze voor 50 - 60% van de prijs de opleiding aanbieden.

Bijlagen

• Screenshot-2024-12-09-at-11.28.37.webp
    Screenshot-2024-12-09-at-11.28.37.webp
    59,7 KB · Weergaven: 4
Ik volg deze vliegschool al jaren op de voet. Eind 2019 heb ik Łódź en uiteraard Bartolini bezocht, maar vanwege de bekende pandemie ben ik in 2020 uiteindelijk niet gestart.

Momenteel werk ik elders aan mijn PPL en ben ik van plan om daarna klassikaal de ATPL theorie bij Bartolini te volgen, mede omdat je daar de ATPL Austrocontrol examens ter plekke kunt afleggen. Bartolini Air heeft de afgelopen jaren veranderingen doorgemaakt. Waar je vroeger in vrijetijdskleding de opleiding kon volgen, is het nu een stuk serieuzer geworden en is een uniform verplicht (bijzaak). Daarnaast hebben ze inmiddels een eigen operatie met een vloot van Cessna CitationJet / C525. Ook de stacaravan is inmiddels verleden tijd; er zijn nieuwe faciliteiten gebouwd in de oude terminal van het veld. Tevens hebben ze recentelijk een nieuwe bestelling bij Tecnam aangekondigd met o.a. de NG van de P2006T twin.

In 2023 waren er flinke vertragingen in het CPL ME/IR-traject, voornamelijk door een tekort aan instructeurs, maar dit probleem is inmiddels verholpen. Tegenwoordig kiezen veel studenten uit Ierland, Frankrijk en Italië voor Bartolini Air.

Ter informatie: inmiddels werkt de Nederlandse man uit de Achterhoek (B.B.) bij een concurrent van Bartolini in Poznań.

Laatst bewerkt:
Het prijsverschil zal na al die veranderingen ook wel niet meer zo groot zijn?
Nog steeds 50%.

Uiteraard ligt de złotych op 1/4e van de Euro, de benzine-prijzen zijn enorm veel goedkoper, en het loon ligt een stuk lager dan in NL.

Plus, aan campus betaalde ik in NL 800 Euro per maand voor een huisje met 3 anderen. In Łódź betaal ik 260 Euro per maand voor een appartement in het Politechnika.

Gisteravond een webinar bijgewoond over hun ATPL theoriecursus. Er zijn twee mogelijkheden: een fulltime klassikale cursus in Łódź of een digitale online variant met brush-up sessies in Łódź. De fulltime onsite cursus kost €7.000 terwijl de distance learning-optie ongeveer €3.000 bedraagt. Ze maken gebruik van het lesmateriaal van Padpilot.

De ATPL Austrocontrol examens kosten momenteel circa €69 per examen (onsite), maar deze zullen binnenkort met €5 à €10 stijgen.

Voor wie geïnteresseerd is in hun CPL ME/IR-opleiding, er worden momenteel startdata voor 2026 aangeboden. Echter, een kanttekening hierbij is dat sommige studenten hun voortgang met de ATPL theorie te optimistisch inschatten, waardoor er mogelijk alsnog slots vrijkomen in de loop van 2025. Prijs die ik in november heb ontvangen was rond de +23K.

Wat betreft accommodatie: de school geeft aan een deal te hebben met Basecamp, waar een eigen kamer met badkamer en gedeelde keuken €350 per maand kost. De locatie ligt op ongeveer 20 minuten met het OV van de school. Ik wil benadrukken dat ik deze informatie gisteren online via de school heb gekregen en dit niet zelf op locatie heb gecontroleerd.

Zie hieronder een prijsopgave die ik eind november 2024 heb mogen ontvangen.
1738836419551.webp

Ik wil benadrukken dat ik geen commerciële of andere belangen heb bij deze school. Ik heb deze informatie puur voor mezelf verzameld en deel dit graag met anderen die geïnteresseerd zijn. Hopelijk wordt dit ook zo begrepen!

Ik hoop dat Airwork weer het standaard forum wordt voor alle wannabee vliegers in NL. Dit soort info helpt daar zeker aan bij te dragen.

Het leren vliegen en de weg naar het commercieel vlieger is grotendeels afhankelijk van de financiële planning welke je van te voren uitzoekt en maakt. Dit soort routes zorgen ervoor dat ook mensen die niet hun hele hebben en houden in de waagschaal willen / kunnen stellen uiteindelijk toch hun "droom" / wens kunnen waarmaken.

Allen die goede informatie verstrekken hartelijk dank daarvoor!

Groeten,
:radar: André :radar:

Hun P2008 uurtarief is wel laag ja, als ik naar de time building kosten kijk.

Wel heb je heel veel uren nodig omdat ze met MEP beginnen, waar het hoogste aantal minimum uren voor geldt. De meeste andere vliegscholen doen IR/SE eerst, om die reden. Voordeel daarvan is dat je dan ook meteen wat IFR ervaring kunt verzamelen. Als je IR als laatste doet en daarbij ook nog maximaal gebruik maakt van de sim, kom je met wel héél weinig "echte" IFR ervaring van school.

Maar volgens de website van Bartolini doen ze het bewust zó, zodat je met meer multi engine ervaring van school komt... Dat is natuurlijk ook weer zo. Interessant!

Het valt me op dat er nog een flinke som theorie voor IR bij zit - terwijl je dan de ATPL theorie al op zak hebt. Omvat dat dan een stuk praktische groundschool en de RT ?

Het valt me op dat er nog een flinke som theorie voor IR bij zit - terwijl je dan de ATPL theorie al op zak hebt. Omvat dat dan een stuk praktische groundschool en de RT ?
Mijn advies is om hun social media (Instagram, Facebook) goed in de gaten te houden en je in te schrijven voor één van hun periodieke webinars. Tijdens zo’n webinar, geleid door hun HoT Nuno, kun je dan je specifieke vragen stellen.

Ik heb wel met meerdere oud-studenten gesproken, en zij geven aan dat de opleiding zeker geen walk in the park is. De standaarden liggen hoog, met strakke SOP’s die discipline en een flinke voorbereiding vereisen. Kortom, het is niet voor iedereen een relaxte periode. Dit zou de flinke theoriecomponent die je noemt, deels kunnen verklaren. Nogmaals, dit is wat ik van anderen heb gehoord; zelf zit ik nog in de beginfase van mijn PPL ;)

Ik hoop dat Airwork weer het standaard forum wordt voor alle wannabee vliegers in NL. Dit soort info helpt daar zeker aan bij te dragen.

Het leren vliegen en de weg naar het commercieel vlieger is grotendeels afhankelijk van de financiële planning welke je van te voren uitzoekt en maakt. Dit soort routes zorgen ervoor dat ook mensen die niet hun hele hebben en houden in de waagschaal willen / kunnen stellen uiteindelijk toch hun "droom" / wens kunnen waarmaken.

Groeten,
@André Leuk om een oude bekende hier weer op het forum te zien! Het zou geweldig zijn om meer Airwork-forumleden van echt jaren geleden terug te zien met hun verhalen, zoals Overload, Kliko, Morning Glory, Iz, Taildragger, Onassis, Nosig, Viper1983, Art, Stabilo (die geloof ik inmiddels TRE is), of Naudjuh die bij een legacy in de VS werkt. En natuurlijk nog veel anderen! Maar goed, ik begrijp dat er ook een leven buiten de luchtvaart is, al hoop ik stiekem een beetje dat we die oude sfeer weer kunnen terughalen, zelfs al is het met nieuwe gebruikers!

Je zit daar ook niet voor de lol natuurlijk, maar om iets te leren. Strakke SOP discipline is de carrière die je kiest, vrees ik.

Kun je daar niet tegen, dan kun je echt beter iets anders gaan doen.

@berggeit Ik sluit me volledig aan bij je bericht. Deze informatie komt ook van studenten, voornamelijk uit Zuid-Europa, waar vaak een andere standaard wordt gehanteerd zolang je maar betaalt, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Zij zijn van mening dat het bij Bartolini niet zomaar cadeau wordt gegeven en je hard moet werken.

Ik ben benieuwd of andere forumleden nog nuttige informatie kunnen delen over hun ervaring bij deze school. Ik weet dat er een paar Nederlanders zijn die bij Bartolini hebben gezeten en nu bij verschillende bedrijven werken (o.a. B737 bij Ryanair, A320 bij Wizz Air, PC12 bij Hans Jet, B737 bij flydubai, B747 bij AAI en sinds kort B737 bij KLM via een ander bedrijf). Zou mooi zijn als zij ook hun ervaring zouden willen delen!

Groeten,
Hi Dre,

Leuk je weer hier te zien. Wij spreken elkaar echter via andere kanalen zo nu en dan, maar goed te zien dat er meer oudgedienden terugkeren naar Airwork.

Groot applause voor de admin.

Begint weer leven in te komen en het concept is goed.

Wat jij zegt Dre, het is goed dat er nu weer een weg is voor de wannabees om actuele infos te vinden over van alles en nog wat in de luchtvaart.

Dit was AW tot een aantal jaar geleden todat de klad erin kwam.

Niets ten nadelen van Vincent. Hij deed dit op vrijwillige basis, en zo een forum onderhouden is gewoon heel veel werk. Dus ook dank aan Vincent die er toch voor heeft gezorgd dat AW geen stille Dood ondervond en AW aan een nieuwe zeeer capabele Admin heeft overgedragen.

Diegene die de opleiding beginnen, waar dan ook, heeeeeel veel succes en wellicht tot ziens bij ons op de 747.

Wij hebben regelmatig job openingen voor Low Timers voor een positie als Cruise Relief FO. Na ongeveer 2 jaar kun je upgraden naar normale FO.
Echter raad ik toch aan ergens anders te vliegen op wat kleins. Short Medium Haul. Veel take off and landings, want op de 747 doe je maximaal 3 a 5 landings per maand. Dan is het fijn als je eerst lekker hebt gevlogen met take offs en landings in verschillende weersomstandigheden.

GR,

V1

Laatst bewerkt:
Hi Dre,

Leuk je weer hier te zien. Wij spreken elkaar echter via andere kanalen zo nu en dan, maar goed te zien dat er meer oudgedienden terugkeren naar Airwork.

Groot applause voor de admin.

Begint weer leven in te komen en het concept is goed.

Wat jij zegt Dre, het is goed dat er nu weer een weg is voor de wannabees om actuele infos te vinden over van alles en nog wat in de luchtvaart.

Dit was AW tot een aantal jaar geleden todat de klad erin kwam.

Niets ten nadelen van Vincent. Hij deed dit op vrijwillige basis, en zo een forum onderhouden is gewoon heel veel werk. Dus ook dank aan Vincent die er toch voor heeft gezorgd dat AW geen stille Dood ondervond en AW aan een nieuwe zeeer capabele Admin heeft overgedragen.

Diegene die de opleiding beginnen, waar dan ook, heeeeeel veel succes en wellicht tot ziens bij ons op de 747.

Wij hebben regelmatig job openingen voor Low Timers voor een positie als Cruise Relief FO. Na ongeveer 2 jaar kun je upgraden naar normale FO.
Echter raad ik toch aan ergens anders te vliegen op wat kleins. Short Medium Haul. Veel take off and landings, want op de 747 doe je maximaal 3 a 5 landings per maand. Dan is het fijn als je eerst lekker hebt gevlogen met take offs en landings in verschillende weersomstandigheden.

GR,

V1
Dank jullie wel. Ik zie het forum met veel energie en goede moede met de dag en week enorm groeien. Oude mensen zie ik terugkomen, nieuwe jonge mensen durven zich te registreren en uit te spreken. Als ik dit dan teruglees hier, loopt mijn hart serieus vol. Geweldig en bedankt aan jullie!

Je zit daar ook niet voor de lol natuurlijk, maar om iets te leren. Strakke SOP discipline is de carrière die je kiest, vrees ik.

Kun je daar niet tegen, dan kun je echt beter iets anders gaan doen.
De hele Poolse mentaliteit is een goede manier om te kijken of dit vak je ligt, 100%.
Ikzelf vond de school super, maar had erg vel mensen van andere plekken in de wereld bij me in de klas.
Die moesten echt wel even wennen. Enja, dan heb ik het nog over het "schooltje" van 10 jaar geleden.

Łódź is een stad die ongeveer 70 jaar achter ligt, en 1 van de grootste ghetto's van Europa.
Het is grijs, grauw en overcrowded. Super mooi, maar een vreselijke historie, dat was voor velen een eye-opener.

Kortom buiten de school op je tellen passen?

Ook dat ga je natuurlijk tegenkomen in je vak, als je verder vliegt dan West Europa en Ibiza...

Kortom buiten de school op je tellen passen?

Ook dat ga je natuurlijk tegenkomen in je vak, als je verder vliegt dan West Europa en Ibiza...
Ow nee, sorry, dat is niet wat ik bedoelde. Meer dat Polen een van de mooiste landen is, maar dat Łódź wel even wat anders is.
Nogmaals, ik kom er vandaan, maar voor sommigen zal het anders zijn dan wat je van het mooie Polen op internet tegenkomt.
Begrijp me goed, Polen is een van de veiligste landen, momenteel

Wel heb je heel veel uren nodig omdat ze met MEP beginnen, waar het hoogste aantal minimum uren voor geldt. De meeste andere vliegscholen doen IR/SE eerst, om die reden. Voordeel daarvan is dat je dan ook meteen wat IFR ervaring kunt verzamelen. Als je IR als laatste doet en daarbij ook nog maximaal gebruik maakt van de sim, kom je met wel héél weinig "echte" IFR ervaring van school.
Dat ze met MEP beginnen, heeft waarschijnlijk gewoon commerciële voordelen—simulatoruren zijn nu eenmaal goedkoper voor een vliegschool.

Op basis van de informatie die ik heb verzameld (o.a. van anderen) lijkt de meest kostenefficiënte route na de PPL als volgt:
ATPL-theorie → Hour building + night rating → SE-IR (CB-IR) → MEP & ME-IR → CPL (SE) → (APS) MCC. Het is zeker de moeite waard om goed te kijken naar de eisen per rating/licence.

Voor wie hier verder in wil duiken, kan ik de posts van PPRuNe gebruiker rudestuff aanraden—ze bevatten veel nuttige info!

Ik wil dit draadje niet volledig kapen met deze discussie, maar het is wel goed om te vermelden dat Bartolini Air (en meerdere andere vliegscholen) deze route niet standaard aanbieden aan studenten.

Terug
Bovenaan