Baankansen na EPST op 35-jarige leeftijd – ervaringen/hoe realistisch?

Aras

Rookie
Hallo allemaal,

Ik ben Aras, 35 jaar. Na 8 jaar gewerkt te hebben als hoofdagent en daarna in social work/pedagogiek, wil ik nu een carrièreswitch maken naar mijn lang gekoesterde droom: airline pilot worden. Ik heb een hbo-bachelor afgerond en beschik daarnaast over een HAVO-diploma met o.a. Engels en Wiskunde.

Mijn plan is om de selectie bij EPST te doen en, als dat lukt, daar de opleiding te volgen. Wat ik me vooral afvraag:
  • Hoe realistisch is het om op mijn leeftijd daarna daadwerkelijk aan de slag te komen als airline pilot?
  • Hoe zijn de baankansen na afronding, zeker via EPST?
  • Hoe ziet het netwerk eruit richting maatschappijen?
  • Ik begrijp dat in Nederland de kansen klein/onmogelijk is, maar hoe realistisch is het om bijvoorbeeld via Ryanair of easyJet te starten, met een basis dicht bij Nederland (bijv. Eindhoven, Brussel, Düsseldorf)?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die dit traject zelf doorlopen hebben of er goed zicht op hebben. Alle tips en adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt.

Welkom Aras,

Ik was zelf 30 toen ik mijn laatste poging deed.
Dat is gelukt maar wel in het buitenland.
Luchtvaart wereldje is vrij ondoorgrondelijk en zoveel hangt af van marktwerking.
Op dit moment is de KLM aan het aannemen buiten de KLM FA en je hoeft zelfs niet NL’s talig te zijn.
Dat is al jaren niet gebeurd.
Betekent ook niet dat er ook maar enige garantie is dat het ooit weer gebeurd.
Als je hoogstwaarschijnlijk buiten NL gaat werken is een opleiding buiten NL misschien ook aantrekkelijker, zeker financieel.
Dan heb ik het over Oost Europa (Polen) en iets verder de VS en Canada.
VS opleiding + EASA conversie kan volgens mij nog steeds goedkoper dan EASA standalone (behalve Polen misschien)
Opleiding hoeft ook niet perse Integrated (alles ineen bij een opleider) maar kan ook Modulair.

Welkom Aras,

Ik was zelf 30 toen ik mijn laatste poging deed.
Dat is gelukt maar wel in het buitenland.
Luchtvaart wereldje is vrij ondoorgrondelijk en zoveel hangt af van marktwerking.
Op dit moment is de KLM aan het aannemen buiten de KLM FA en je hoeft zelfs niet NL’s talig te zijn.
Dat is al jaren niet gebeurd.
Betekent ook niet dat er ook maar enige garantie is dat het ooit weer gebeurd.
Als je hoogstwaarschijnlijk buiten NL gaat werken is een opleiding buiten NL misschien ook aantrekkelijker, zeker financieel.
Dan heb ik het over Oost Europa (Polen) en iets verder de VS en Canada.
VS opleiding + EASA conversie kan volgens mij nog steeds goedkoper dan EASA standalone (behalve Polen misschien)
Opleiding hoeft ook niet perse Integrated (alles ineen bij een opleider) maar kan ook Modulair.
Bedankt voor je bericht en de uitleg. Uiteindelijk wil ik wel een sterk CV opbouwen en kies ik daarom liever voor een goede school, met als uiteindelijke doel om in Nederland te werken.

Denk je dat het op latere leeftijd, zeg rond de 35, nog haalbaar is om echt als airline pilot aan de slag te komen?

Bedankt voor je bericht en de uitleg. Uiteindelijk wil ik wel een sterk CV opbouwen en kies ik daarom liever voor een goede school, met als uiteindelijke doel om in Nederland te werken.

Denk je dat het op latere leeftijd, zeg rond de 35, nog haalbaar is om echt als airline pilot aan de slag te komen?
Ken recente ('23-'25) verhalen van mensen rond de 40 die nog een baan in de cockpit hebben bemachtigd bij een Nederlandse airline

• Leuk
Waarderingen: Aras
Alles kan.
Vraag is alleen waar dat gaat gebeuren.
Je hebt feitelijk drie dingen nodig:

• Time
  • Money
  • Opportunity
Tijd heb je niet, of weinig.
Wat ik daarmee bedoel is dat je niet de luxe hebt om te wachten op verbetering van de arbeidsmarkt.
Alles kan, afhankelijk van hoeveel geld je eraan besteedt. Wat is realistisch en wat is mogelijk. Je kan in de VS in zes maanden van 0- CPL ME IR, jaar examens en zes maanden conversie klaar zijn voor een baan in Europa.
Twee jaar.
Stort de markt in vanwege COVID 2.0, Trump met zijn idioterie, Rusland die UKR radio actief maakt of iets normaler…een wereldwijde recessie dan heb je niet echt de luxe van tijd om dat uit te zitten.
Wat je wel hebt als je 24 bent.
Opportunity, je hebt niet echt de luxe van keuze. “Ik wil alleen in NL werken” gaat niet werken in de combinatie met de andere factoren.
Als jij na een opleiding een baan in Turkije bij SunAir kan krijgen of bij Air Dubai dan zal je dat moeten doen.
Again, wachten voor NL heb je de luxe van de tijd niet voor.
Ik hoor overal ter wereld NL’se accenten op de radio, laatst nog in Vietnam.
En dat was niet met een KLM of Transavia callsign.

Ja, ik denk dat het kan.
Misschien niet op de manier die je voor ogen hebt.

• Leuk
Hi Aras,

Allereerst welkom op het platform! Tijdens mijn selectie heb ik samen met drie anderen deelgenomen, waaronder iemand boven de 30. Mij is toen verteld dat er veel mogelijk is, maar dat het belangrijk is om in gesprek te gaan met Eric Duijkers (Managing Director EPST). Omdat je iets ouder bent dan de gemiddelde student, wordt er extra gelet op je motivatie. Als je goed kunt uitleggen waarom je je pas later bent gaan oriënteren op de luchtvaart en je motivatie duidelijk kunt onderbouwen, kun je gewoon deelnemen aan de selectie.

Ik zou je zeker aanraden om de selectie te doen en te kijken hoe ver je komt. EPST heeft veel connecties met luchtvaartmaatschappijen, ook buiten Europa (bijvoorbeeld in Kazachstan). Daarnaast denkt EPST goed mee met jouw persoonlijke situatie en geven ze daar gericht advies over.

Aras,

Als je bij een selectie van EPST succesvol bent wil het nog niet zeggen dat je daar ook je opleiding moet doen.
Wat zijn precies de voordelen van bv EPST versus een andere opleider versus het allemaal zelf te regelen?
Over je wens in NL te vliegen nog het volgende.
De pensioen leeftijd bij KLM is nu 58(?).
Als je op je 42-43e bij de KLM terecht kan komen hoe ver kan je dan?
Overgrote deel van piloten wil uiteindelijk wel gezagvoerder worden.
Ik weet niet hoe dat nu zit maar stel het volgende:
  • FO short haul 7 jaar
  • FO long haul 7 jaar
  • CA short haul 7 jaar
  • CA long haul.
Dat is maar een voorbeeld maar doet de KLM nog CO-CO?
Dan zit je een aantal jaren op de jumpseat.
Het zou sneu zijn als je bij een andere airline elders in EU of daarbuiten wel gezagvoerder op een grote kist kan worden.
Als een andere airline een pensioen leeftijd van 65 heeft heb je 7-8 jaar langer.

Aras,

Als je bij een selectie van EPST succesvol bent wil het nog niet zeggen dat je daar ook je opleiding moet doen.
Wat zijn precies de voordelen van bv EPST versus een andere opleider versus het allemaal zelf te regelen?
  • FO short haul 7 jaar
  • FO long haul 7 jaar
  • CA short haul 7 jaar
  • CA long haul.
Het zou sneu zijn als je bij een andere airline elders in EU of daarbuiten wel gezagvoerder op een grote kist kan worden.
Als een andere airline een pensioen leeftijd van 65 heeft heb je 7-8 jaar langer.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het hoeft voor mij inderdaad niet per se KLM te zijn. Ik vroeg me vooral af of het afronden van EPST sterk staat op je cv, bijvoorbeeld om daarna bij maatschappijen als TUI, Corendon, Transavia of easyJet aan de slag te kunnen.

Dat KLM waarschijnlijk wat laat is op mijn leeftijd begrijp ik ook wel. De belangrijkste vraag voor mij is eigenlijk of ik op deze leeftijd nog een succesvolle carrière kan opbouwen als piloot, waarbij ik met mijn gezin in Nederland kan blijven wonen.
Aras,

• FO short haul 7 jaar
  • FO long haul 7 jaar
  • CA short haul 7 jaar
  • CA long haul.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het hoeft voor mij inderdaad niet per se KLM te zijn. Ik vroeg me vooral af of het afronden van EPST sterk staat op je cv, bijvoorbeeld om daarna bij maatschappijen als TUI, Corendon, Transavia of easyJet aan de slag te kunnen.

Dat KLM waarschijnlijk wat laat is op mijn leeftijd begrijp ik ook wel. De belangrijkste vraag voor mij is eigenlijk of ik op deze leeftijd nog een succesvolle carrière kan opbouwen als piloot, waarbij ik met mijn gezin in Nederland kan blijven wonen.

Definieer succesvol.
Wat boeit je zo aan het vliegen? Zal missionaris piloot in Papua Nieuw Guinea voor jou ook ‘succesvol’ zijn?
Je vragen zijn gerichter daar kan ik uit afleiden dat je al wat meer research hebt gedaan dan de gemiddelde geïnteresseerde.
Ben je bekend met de term mission-creep?
Betekent zoveel dat je een doel hebt en gaandeweg veranderen de parameters waardoor uiteindelijk de taken of het resultaat ver verwijderd zijn van het originele concept.

Wat is je missie pakket als ik het zo mag noemen?
De kubus waar je succesvolle einddoel in past?
Ik ben in China door mijn data heen dus ik kan er geen plaatje bijzetten maar stel je een kubus voor en je doel zweeft in het midden en iedere lijn is een boundary waar je niet overheen kan of wil.

• Hoe oud zijn je kinderen als je employable bent? 3-5 jaar na je start
  • Kunnen ze elders naar school?
  • Kan je vrouw ergens anders werken, hoe ‘honkvast’ zijn jullie?
  • Is een baan in Luxemburg of België of Duitsland acceptable in dat plan?
  • Seizoens contract Turkije waar je 3 maanden van huis bent?
  • Air Dubai waar je 10 dagen per maand thuis bent?
Vind je onbetaald para’s droppen op Teuge succesvol?
We gaan hier even wat dieper en wat abstract.
Als jij zegt ik wil rechterstoel narrow body (737/A320) in NL dan heb je 3 opties.
KLM, TransAvia en TUI(?).
Dan is het verstandig om je opleidings keuzes daarop af te stemmen.
Als België en Duitsland daarbij komt is die keuze wat breder.
Zeg je ik ben OK met Europa dan breiden die opleidings opties zich weer verder uit.
Ik heb het al eerder genoemd, je hebt niet de luxe van veel tijd en de limieten op je opportunities zijn zelf opgelegd.
Misschien is dit allemaal geen nieuws voor je, misschien heb ik een paar aandachtspunten geraakt.

Definieer succesvol.
Wat boeit je zo aan het vliegen? Zal missionaris piloot in Papua Nieuw Guinea voor jou ook ‘succesvol’ zijn?
Je vragen zijn gerichter daar kan ik uit afleiden dat je al wat meer research hebt gedaan dan de gemiddelde geïnteresseerde.
Ben je bekend met de term mission-creep?
Betekent zoveel dat je een doel hebt en gaandeweg veranderen de parameters waardoor uiteindelijk de taken of het resultaat ver verwijderd zijn van het originele concept.

Wat is je missie pakket als ik het zo mag noemen?
De kubus waar je succesvolle einddoel in past?
Ik ben in China door mijn data heen dus ik kan er geen plaatje bijzetten maar stel je een kubus voor en je doel zweeft in het midden en iedere lijn is een boundary waar je niet overheen kan of wil.

• Hoe oud zijn je kinderen als je employable bent? 3-5 jaar na je start
  • Kunnen ze elders naar school?
  • Kan je vrouw ergens anders werken, hoe ‘honkvast’ zijn jullie?
  • Is een baan in Luxemburg of België of Duitsland acceptable in dat plan?
  • Seizoens contract Turkije waar je 3 maanden van huis bent?
  • Air Dubai waar je 10 dagen per maand thuis bent?
Vind je onbetaald para’s droppen op Teuge succesvol?
We gaan hier even wat dieper en wat abstract.
Als jij zegt ik wil rechterstoel narrow body (737/A320) in NL dan heb je 3 opties.
KLM, TransAvia en TUI(?).
Dan is het verstandig om je opleidings keuzes daarop af te stemmen.
Als België en Duitsland daarbij komt is die keuze wat breder.
Zeg je ik ben OK met Europa dan breiden die opleidings opties zich weer verder uit.
Ik heb het al eerder genoemd, je hebt niet de luxe van veel tijd en de limieten op je opportunities zijn zelf opgelegd.
Misschien is dit allemaal geen nieuws voor je, misschien heb ik een paar aandachtspunten geraakt.

Bedankt voor je antwoord

Voor mij betekent succes dat ik onderdeel kan worden van dit wereldje en de magie van het vliegen echt mag ervaren. Als ik als FO dichtbij huis kan starten, zou dat voor mij al een groot succes zijn. Vanaf daar zie ik het vooral als hard werken, ervaring opdoen en stap voor stap verder groeien. Waar dat pad uiteindelijk naartoe leidt, is deels open, maar natuurlijk zou Captain worden een prachtig einddoel zijn

Bedankt voor je antwoord

Voor mij betekent succes dat ik onderdeel kan worden van dit wereldje en de magie van het vliegen echt mag ervaren. Als ik als FO dichtbij huis kan starten, zou dat voor mij al een groot succes zijn. Vanaf daar zie ik het vooral als hard werken, ervaring opdoen en stap voor stap verder groeien. Waar dat pad uiteindelijk naartoe leidt, is deels open, maar natuurlijk zou Captain worden een prachtig einddoel zijn

Beetje te zweverig antwoord, je zal dit moeten distilleren naar iets concreters.
Voor de duidelijkheid, je bent mij geen antwoord schuldig maar jezelf.
Je hoeft hier verder geen persoonlijke informatie te delen maar wil of moet je i.v.m. je kinderen de komende 5-7 jaar binnen rij afstand blijven? Wil je vrouw verhuizen ? Kan je vrouw in de Benelux en daarbuiten werken?
Hier moet je hele duidelijke afspraken over maken anders loopt het over een paar jaar scheef tussen beloften en verwachtingen.
Ja, mijn familie vindt het goed….mmmm…weten ze wat het traject inhoudt ?
Dat je 9-12 maanden opgesloten zit voor die examens?
Again, bepaal voor jezelf wat de grenzen van die kubus zijn en welke opties daar binnen liggen.

iu

Dan hou ik daar nu over op ;)

• Leuk
Als ik als FO dichtbij huis kan starten, zou dat voor mij al een groot succes zijn. Vanaf daar zie ik het vooral als hard werken, ervaring opdoen en stap voor stap verder groeien. Waar dat pad uiteindelijk naartoe leidt, is deels open, maar natuurlijk zou Captain worden een prachtig einddoel zijn
Zodra je een FO job bij een airline hebt, is het harde werk eigenlijk voorbij. Het is dan grotendeels wachten en senioriteit verzamelen.

Die eerste FO positie bemachtigen is de grote uitdaging.

Starten als FO dicht bij huis is erg onrealistisch.

• Leuk
Thx voor je antwoorden. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag: kun je als FO starten binnen Nederland of in de buurt van Nederland? Ik begrijp dat de kans in het buitenland groter is. Ook met een modulaire opleiding of een opleiding in het buitenland blijft de kans klein om in NL te werken. Daarom mijn vraag over EPST, omdat zij een groot netwerk hebben en bekendstaan als een goede school.

Qua planning heb ik geleerd dat er in het leven weinig echt volgens plan gaat. Mijn doel is daarom: selectie halen, de EPST-opleiding volgen en daarna als FO proberen te werken.

Het liefst dichtbij huis, maar als het nodig is om uren te maken in het buitenland, dan is dat ook een optie. Je moet er in ieder geval veel voor over hebben om deze droom waar te maken.

Thx voor je antwoorden. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag: kun je als FO starten binnen Nederland of in de buurt van Nederland? Ik begrijp dat de kans in het buitenland groter is. Ook met een modulaire opleiding of een opleiding in het buitenland blijft de kans klein om in NL te werken. Daarom mijn vraag over EPST, omdat zij een groot netwerk hebben en bekendstaan als een goede school.

Qua planning heb ik geleerd dat er in het leven weinig echt volgens plan gaat. Mijn doel is daarom: selectie halen, de EPST-opleiding volgen en daarna als FO proberen te werken.

Het liefst dichtbij huis, maar als het nodig is om uren te maken in het buitenland, dan is dat ook een optie. Je moet er in ieder geval veel voor over hebben om deze droom waar te maken.
Aras, maak even pas op de plaats. Je hebt geen idee waar je aan gaat beginnen. Dat geeft ook niet, je bent net begonnen je te oriënteren. Met 35 jaar oud en alleen in of dichtbij Nederland willen werken, gaat het niet lukken.

EPST is een commerciële instelling, zij gaan je vertellen wat je wilt horen. Luchtvaartmaatschappijen zijn ook commerciële instellingen. Zij hebben voor iedere vacature 100 low-time piloten.

Je kunt op 35 jarige leeftijd succesvol je brevetten halen, met de kanttekening dat het besturen van een vliegtuig makkelijker te leren is, wanneer je jonger bent.

Je hebt, nadat je je brevetten hebt gehaald een probleem: je hebt geen/weinig tijd om voet te zetten in de luchvaartwereld. Kijk NIET naar wat vliegscholen vragen, maar zoek eens uit wat je realistisch gezien nodig hebt om ergens aangenomen te worden.

• Leuk
Aras, maak even pas op de plaats. Je hebt geen idee waar je aan gaat beginnen. Dat geeft ook niet, je bent net begonnen je te oriënteren. Met 35 jaar oud en alleen in of dichtbij Nederland willen werken, gaat het niet lukken.

EPST is een commerciële instelling, zij gaan je vertellen wat je wilt horen. Luchtvaartmaatschappijen zijn ook commerciële instellingen. Zij hebben voor iedere vacature 100 low-time piloten.

Je kunt op 35 jarige leeftijd succesvol je brevetten halen, met de kanttekening dat het besturen van een vliegtuig makkelijker te leren is, wanneer je jonger bent.

Je hebt, nadat je je brevetten hebt gehaald een probleem: je hebt geen/weinig tijd om voet te zetten in de luchvaartwereld. Kijk NIET naar wat vliegscholen vragen, maar zoek eens uit wat je realistisch gezien nodig hebt om ergens aangenomen te worden.

Dat heb ik ook zeker gedaan. Ze vragen ervaring met minimaal 500 uren, tevens een type rating.

EPST vertelt inderdaad wat je wilt horen, daarom ben ik hier met de vraag aan mensen met echte ervaringen.

Wat is dan wel mogelijk en realistisch? Binnen NL dus niets, waar wel evt?

Ik heb het al eerder gezegd, je hebt niet de luxe van veel keuze, NL is niet nul maar veel is er niet.
Maar als het niet vrij vlot in NL gebeurt ( Transavia of TUI) dan zal je moeten uitwijken naar het buitenland ( RyanAir, WizzAir, Air Baltic, SunAir enz enz )
Je slagingskansen zijn direct in verhouding met hoe wijd jij het net gooit.
Zet jij €100.000 in op twee kansen (TA/TUI) dan hebben wij al een vermoeden hoe dat af gaat lopen.

* Behalve als je van de KLM FA afkomt heeft zo goed als niemand hier “vrije” keuze gehad in hun eerste baan.
Je zal de baan moeten nemen die je krijgt aangeboden. Sommige hier hebben een paar jaar lang in de hele EU assessments afgelopen voordat ze werden aangenomen.
Dat moet je die baan nemen zelfs als je 3 maanden in de zomer van huis bent.

Laatst bewerkt:
Wat mij in vacatures ook opgevallen is: veel werkgevers buiten Nederland vragen een goede zakelijke beheersing van hun thuisbasis voertaal.

Met LPE ben je er dus nog niet, als je Europa breed gaat zoeken. Ik weet niet of er veel airlines zijn die intern volledig in het Engels werken, waar dat niet hoeft.

De UK valt natuurlijk sinds kort buiten de EU, waardoor je daar ook niet zomaar een werkvergunning krijgt.

Terug
Bovenaan