Beste mensen,
Weliswaar niet bij LH, maar wel bij een in het verleden sterk gerelateerd bedrijf, heb ik een baan gevonden. Ben uiteraard enorm blij (ben al wat ouder, al jaren klaar met opleiding, maar vanwege de crisis nooit "echt aan de bak gekomen" en nu mijn eerste echt serieuze job bij een respectabele airline), maar tegelijk komen er ook een hoop praktische zaken op mij af. Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met mensen die ervaring hebben met hetgeen ik nu moet gaan regelen en daarover wat kwijt willen dat mij kan helpen.
Even kort mijn situatie:
- momenteel werkzaam in NL (niet vliegend)
- vader van twee jonge kinderen
- samenwonend vaste relatie (met de moeder van de twee kids)
- fiscaal partners
- verzekerd tegen ziektekosten in NL
- eigen woning (met hypotheek)
Omdat de mogelijkheid om aan de typerating te beginnen met voorlopige basering in FRA met de mogelijkheid in de toekomst te worden geplaatst in DUS is het eerste plan te commuten. Zoals gezegd, zal ik een daarvoor aantal praktische zaken moeten regelen, waarvoor alle tips & trics zeer welkom zijn. Een aantal dingen die bij mij zelf opkomen:
- ik moet lokaal een dak boven mijn hoofd hebben. De eisen daaraan zijn (zeker in het begin) niet hoog. Wat is de beste manier om aan een kamer, pension o.i.d. te komen? En waar in de buurt van FRA zou dat het handigst zijn?
- moet ik mij lokaal inschrijven? Of moet ik juist in NL ingeschreven blijven?
- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?
- Hoe zit het met de ziektekosten verzekering? Ik lees vanalles over verplichte verzekering in Duitsland, maar ook dat mensen in NL "particulier" verzekerd zijn met een door Duitsland erkende verzekering. Deze info is echter al enige jaren oud. Wie heeft hier recente ervaring mee?
- Belastingplicht; als ik in NL woon en in Duitsland werk dan is daarvoor een belastingverdrag. Ik begrijp dat ik dan in Duitsland aangifte moet doen en in NL eventueel het verschil t.o.v. wat ik in NL zou moeten betalen alsnog hier betaal. Echter heeft mijn vriendin ook een inkomen en hebben wij samen een hypotheek. Wat moet ik doen?
- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?
- Zijn er bedrijven of instanties die je bij het soort vragen als bovenstaande ondersteunen en eventueel zaken voor je regelen?
- Mogelijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn, maar waaraan ik nog helemaal niet heb gedacht. Ook tips & trics daarover zijn meer dan welkom.
Uiteraard zijn antwooden hier in deze thread heel welkom, maar ook via p.m. Ik zou een ieder daarvoor zeer dankbaar zijn!
Weliswaar niet bij LH, maar wel bij een in het verleden sterk gerelateerd bedrijf, heb ik een baan gevonden. Ben uiteraard enorm blij (ben al wat ouder, al jaren klaar met opleiding, maar vanwege de crisis nooit "echt aan de bak gekomen" en nu mijn eerste echt serieuze job bij een respectabele airline), maar tegelijk komen er ook een hoop praktische zaken op mij af. Ik hoop dat ik via deze weg in contact kan komen met mensen die ervaring hebben met hetgeen ik nu moet gaan regelen en daarover wat kwijt willen dat mij kan helpen.
Even kort mijn situatie:
- momenteel werkzaam in NL (niet vliegend)
- vader van twee jonge kinderen
- samenwonend vaste relatie (met de moeder van de twee kids)
- fiscaal partners
- verzekerd tegen ziektekosten in NL
- eigen woning (met hypotheek)
Omdat de mogelijkheid om aan de typerating te beginnen met voorlopige basering in FRA met de mogelijkheid in de toekomst te worden geplaatst in DUS is het eerste plan te commuten. Zoals gezegd, zal ik een daarvoor aantal praktische zaken moeten regelen, waarvoor alle tips & trics zeer welkom zijn. Een aantal dingen die bij mij zelf opkomen:
- ik moet lokaal een dak boven mijn hoofd hebben. De eisen daaraan zijn (zeker in het begin) niet hoog. Wat is de beste manier om aan een kamer, pension o.i.d. te komen? En waar in de buurt van FRA zou dat het handigst zijn?
- moet ik mij lokaal inschrijven? Of moet ik juist in NL ingeschreven blijven?
- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?
- Hoe zit het met de ziektekosten verzekering? Ik lees vanalles over verplichte verzekering in Duitsland, maar ook dat mensen in NL "particulier" verzekerd zijn met een door Duitsland erkende verzekering. Deze info is echter al enige jaren oud. Wie heeft hier recente ervaring mee?
- Belastingplicht; als ik in NL woon en in Duitsland werk dan is daarvoor een belastingverdrag. Ik begrijp dat ik dan in Duitsland aangifte moet doen en in NL eventueel het verschil t.o.v. wat ik in NL zou moeten betalen alsnog hier betaal. Echter heeft mijn vriendin ook een inkomen en hebben wij samen een hypotheek. Wat moet ik doen?
- ik zal lokaal vervoer moeten hebben. We hebben momenteel één auto en er zal er dus een bij moeten. Kan ik in NL wonen en een auto op Duits kenteken hebben? (Ben mij bewust dat ik er dan sowieso niet in NL mee mag rijden). Zo ja, hoe regel ik dat?
- Zijn er bedrijven of instanties die je bij het soort vragen als bovenstaande ondersteunen en eventueel zaken voor je regelen?
- Mogelijk zijn er nog veel meer zaken die belangrijk zijn, maar waaraan ik nog helemaal niet heb gedacht. Ook tips & trics daarover zijn meer dan welkom.
Uiteraard zijn antwooden hier in deze thread heel welkom, maar ook via p.m. Ik zou een ieder daarvoor zeer dankbaar zijn!