ATPL Theorie verloopt en IR bijna gehaald

Hanque

New member
Hoi, ik heb een prangend vraagje.

Binnenkort ga ik op voor mijn IR examen. Mijn atpl theorie loopt af op 21 juni na 36 maanden laatste examens. Mocht ik nog mijn cpl willen halen, geldt dan ook deze 3 jaarstermijn en dus deze deadline of wordt deze verlengd na het behalen van mijn IR (uiteraard voor 21 juni?)

Is onderstaande regelgeving nog steeds van toepassing en hoe moet ik dit interpreteren? Ik hoor graag van jullie, alvast dank!

JAR-FCL 1.495 Periode van aanvaarding

(a)Een voldoende voor theorie-examens, gehouden conform JAR-FCL 1.490, zal voor de afgifte van een CPL(A) of IR(A) worden aanvaard gedurende 36 maanden vanaf de datum waarop een voldoende werd behaald voor alle vereiste examentoetsen.

(b)Op voorwaarde dat een IR(A) wordt verkregen conform (a) hierboven, zal een voldoende voor een theorie-examen voor een ATPL(A) ten behoeve van de afgifte van een ATPL(A) geldig blijven tijdens een periode van 7 jaar vanaf de laatste geldigheidsdatum van de IR(A) aangetekend op het CPL(A).



(c)Een voldoende op het theorie-examen voor ATPL(A) zal geldig blijven gedurende een periode van 7 jaar vanaf de laatste geldigheidsdatum van een in

een bewijs van bevoegdheid als F/E bijgeschreven type bevoegd verklaring.
 
Wellicht klein beetje topic drift maar ben ook wel benieuwd hoeveel tijd men uit dient te trekken voor het praktijk gedeelte van het CPL na het behalen van het IR. Ik hoor hier wat wisselende verhalen over? Iemand met ervaring?

Columbus
 
Dat hangt er vanaf hoe vaak je kunt lessen en hoeveel uren je al in je logboek hebt. Voordat je kunt starten met CPL moet je 150 uur in je logboek hebben, waarvan 100 uur PIC. Hoewel het praktijkdeel maar 25 dbo-uren bestrijkt moet je bij afgifte van het CPL 200 uur in je logboek hebben. Het kan dus zijn dat je voorafgaand en tijdens het praktijkdeel ook nog ervaringsuren moet loggen. Ik zou zeggen: trek er een half jaar voor uit, dan valt het nooit tegen.:)
 
Sorry, kleine correctie. Bij de start van de CPL-opleiding moet je 150 uur gelogd hebben, bij het afsluiten moet je 100 uur PIC hebben staan.
 
Terug
Bovenaan