Alien
New member
Beste mede-studenten/beroepsvliegers,
Ik heb naar aanleiding van het vak performance een vraag(Docent is zo snel niet voorhanden).
Het is mij niet geheel duidelijk hoe de bepaling van V1 geschiedt bij een niet schone(natte/contaminated) baan.
Mijn boek zegt het volgende:
In case of poor braking conditions, e.g. a wet runway, it is desirable to reduce the V1 for safety reasons, thus increasing the distance available for abandoning the take-off.
Lijkt me logisch. Echter nu het volgende. Bij een lage V1 is je afstand tot je Vr relatief groot. Nu geeft een contaminated runway meer weerstand, en er wordt vaak van uitgegaan dat je op je V1 door zal gaan met je T/O. Dus wanneer er dan toch voor wordt gekozen om door de gaan is dat weer nadelig.
Wellicht dat er hier een helder licht is dat mij hier iets meer inzicht in kan verschaffen.
Bij voorbaat dank!
Groeten, Alien
Ik heb naar aanleiding van het vak performance een vraag(Docent is zo snel niet voorhanden).
Het is mij niet geheel duidelijk hoe de bepaling van V1 geschiedt bij een niet schone(natte/contaminated) baan.
Mijn boek zegt het volgende:
In case of poor braking conditions, e.g. a wet runway, it is desirable to reduce the V1 for safety reasons, thus increasing the distance available for abandoning the take-off.
Lijkt me logisch. Echter nu het volgende. Bij een lage V1 is je afstand tot je Vr relatief groot. Nu geeft een contaminated runway meer weerstand, en er wordt vaak van uitgegaan dat je op je V1 door zal gaan met je T/O. Dus wanneer er dan toch voor wordt gekozen om door de gaan is dat weer nadelig.
Wellicht dat er hier een helder licht is dat mij hier iets meer inzicht in kan verschaffen.
Bij voorbaat dank!
Groeten, Alien