ATPL ontdooien

climb350

New member
Beste mensen,

Op mijn vraag aan het IVW betreffende een praktisch ATPL kreeg ik, zoals verwacht het volgende antwoord:

De urenvereisten kunt u vinden in JAR-FCL 1.280.

Nu hoorde ik van een TRI onlangs dat met betrekking tot de 250 PIC eis, je de helft van de gevlogen PF uren kunt opgeven welke als PIC uren kunnen worden meegerekend!!??
Ik zal morgen zelf nog eens proberen iemand aan de lijn te krijgen om dit bij het IVW na te vragen, maar heeft iemand hier van die "regel" gehoord.

Daar op aansluitend, hoe gaat dat eigenlijk met mensen die nu dat zgn. MPL hebben en meteen als F/O aan de bak gaan met (zeg) 180TT ME, hoe gaan die dan de benodigde 250 PIC verkrijgen als je dat niet bij je maatschappij met PICUS kan verwerven?? misschien mis ik iets, maar die kunnen dan toch nooit hun ATPL aanvragen als ze niet de mogelijk krijgen PICUS uren te loggen?

Nja, zomaar even een gedachte.....


Climb 350
 
Daar op aansluitend, hoe gaat dat eigenlijk met mensen die nu dat zgn. MPL hebben en meteen als F/O aan de bak gaan met (zeg) 180TT ME, hoe gaan die dan de benodigde 250 PIC verkrijgen als je dat niet bij je maatschappij met PICUS kan verwerven?? misschien mis ik iets, maar die kunnen dan toch nooit hun ATPL aanvragen als ze niet de mogelijk krijgen PICUS uren te loggen?

Kan aan mij liggen, maar MPL is toch niet gelijk aan ATPL? Het is een compleet nieuw brevet en het enige doel is om iemand zo snel en goedkoop mogelijk op de rechterstoel te krijgen. Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest om iemand na 250 pic uurtjes dan opeens een ATPL te geven.
Maar ik ga er zeker even de boeken (sites) op na slaan.

To be continued
 
Kan aan mij liggen, maar MPL is toch niet gelijk aan ATPL? Het is een compleet nieuw brevet en het enige doel is om iemand zo snel en goedkoop mogelijk op de rechterstoel te krijgen. Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest om iemand na 250 pic uurtjes dan opeens een ATPL te geven.
Maar ik ga er zeker even de boeken (sites) op na slaan.

To be continued

neeeee, maar dat beweer ik toch ook helemaal niet....die 250hrs PIC is 1 van de eisen om een ATPL aan te vragen. Wanneer dat voor mensen met een MPA ook nog steeds geldt, moeten ze dus ook 1500TT, 250 PIC, 500 multi pilot aircraft hebben, toch?

Climb350
 
Ik had zo'n maatschappij die moeilijk deed om picus af te tekenen, als je nog niet in je upgradings traject zat. Hun redenatie was dat je tot dat moment geen atpl nodig hebt.
Klopt opzich wel natuurlijk maar is zuur.

Je kan altijd de capt zelf vragen of hij wil tekenen voor picus uren.
Of een handtekening/statement vragen van je chieft pilot.

Maar je mag iid iets van 120hrs picus schrijven om aan de benodigde 250hrs pic te komen.
Heb ik ook moeten doen, omdat ik slechts 100hrs chieftain heb gevlogen en toen naar een maatschappij kon.
Zo lang jij je logboek een beetje goed op orde hebt en de uurtjes hebt kan je frozen atpl de microwave in om te ontdooien. :D


-edit-

Wel een heel karwei trouwens om al je uren uit te zoeken.
Ze vragen om night hrs als single pilot, overland uren, overland als enigste inzittende, dat soort dingen. Hoop dat je de remarks van je logboek een beetje hebt gebruikt om het uit te zoeken :S
 
Gewoon de PF uren in de PICUS kolom zetten. Alles bij elkaar optellen en vragen om een brief van je airline waarin ze je uren valideren met een handtekening van de basecaptain oid.
Of als dat te lang duurt kan je gewoon briefpapier met company-logo regelen en dan zelf een verhaaltje schrijven.
 
Wel een heel karwei trouwens om al je uren uit te zoeken.
Ze vragen om night hrs als single pilot, overland uren, overland als enigste inzittende, dat soort dingen.

Da's helaas een bekende misvatting, waste of time!. Het speelde onlangs bij HV toen een hele pluk vliegers hun ATPL uit de vriezer mochten halen.
Links bovenaan het formulier "Opgave vliegerervaring" staat namelijk dat alleen de voor het aan te vragen brevet relevante/van toepassing zijnde uren ingevuld hoeven te worden. Voor een ATPL valt dus een groot aantal van de kolommen af.
Vliegers die bijvoorbeeld een RPL willen aanvragen moeten exact hetzelfde formulier gebruiken, vandaar de vele kolommen.
Geen dank voor de toekomstige aanvragers ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan