ATPL ontdooien part 2: Hoe?

Jeroen994

Member
Hoi!

Enige tijd geleden heb ik al weleens een topic gepost over het ontdooien van het ATPL. Ik heb het na die tijd lang laten liggen, maar ben op dit moment toch weer aan het kijken om dit te gaan doen.

Ik werk in Oostenrijk, en weet inmiddels dat ik hier het ATPL kan ontdooien met wat papierwerk, het huren van een sim, een soort profcheck vliegen, en dan nog meer papierwerk. Kosten ca. € 1500,-., gedeeltelijk aftrekbaar van de belasting.

Aangezien velen van ons waarschijnlijk al langere tijd bij een airline als co vliegen en zodoende het ATPL misschien al ontdooid hebben, hoe hebben jullie (liefst recente voorbeelden) je atpl ontdooid en hoe zag het kostenplaatje eruit? Ik hoop op deze manier toch nog goedkopere alternatieven te vinden.

Bedankt!
 
Zo was het inderdaad vroeger, maar dit wordt niet meer gedaan. Het probleem ligt of bij de werkgever, of bij de Oostenrijkse luchtvaart autoriteit. Waar precies weet ik niet, ik weet alleen dat ik van het kastje naar de muur werd gestuurd toen ik daar achter probeerde te komen..... ;)

Het is een beetje jammer, ik heb inmiddels ca. 3500 jet uren maar geen ATPL, en zou toch graag mijn 'marktwaarde' willen verhogen.
 
En er wordt van je verwacht dat als je captain wilt worden bij je airline, je zelf voor de kosten van een ATPL zorgdraagt? Daar is een mooi duits woord voor 'quatsch!'.
 
Jeroen,

vraag of ze bij het invullen van de proffcheck papieren even ATPL check aankruisen.
Je kunt dan met het papiertje je ATPL in NL aanvragen.
Zo heb ik het in Oostenrijk gedaan.
Mijn oude werkgever gaf ons in principe ook geen ATPL omdat we hem als FO niet nodig waren.
(waar is die tijd dat ik niet met 3 piloten vloog....)
Ik heb toen na een proffcheck gewoon alles laten invullen en ben hiermee naar IL&T gegaan, daar mijn NL ATPL gekregen en daarna in Oostenrijk weer laten omzetten in een AT ATPL.
Het is even werk, maar het kost je dan alleen de omzetting in NL (€ 165 geloof ik).

Mits jij je NL licence nog geldig hebt natuurlijk.

Anders kun je ook gewoon het zelfde doen in Oostenrijk denk ik.
Het gaat er om dat er tijdens je proffcheck alles wordt ingevuld, de rest is slechts aanvragen.
 
Ik doe toevallig over twee weken mijn ATPL-check in de sim, gewoon via de werkgever. Heb ongeveer evenveel uren als jij en een Duitse CPL(A). Hier moet een check van tevoren bij de autoriteiten aangemeld worden en dan kan de ATPL-check in combinatie met een OPC (niet met een LPC!) gedaan worden. Succes!
 
Ik heb een maandje of drie hetzelfde gehad, ook ATPL aangevraagd. Ik werk voor een Ierse regional, en heb nog een NL licentie. Volgens m'n werkgever geen enkel probleem, even een hokje aanvingen en twee extra sim manoeuvres. Maar dit kwam er ook nog eens bij omdat ik een NL License heb en m'n examen door een Ierse examinator werd gedaan.


Vanaf 8 april is de nieuw regelgeving Part-FCL ingevoerd.
Als u de check door een buitenlandse examinator laat afnemen dan dient hij eerst goedkeuring te vragen bij ILenT.

Zie onderstaande link voor de procedure:
http://ilent.nl/onderwerpen/transpo...saregelgeving/air_crew/eu_examiners_nondutch/


Voor een afgifte ATPL(A) hebben we de volgende stukken nodig:

- Aanvraagformulier http://www.kiwaregister.nl/uploaded...s_van_bevoegdheid_vliegtuigen_helikopters.pdf
- Praktijkexamen ATPL(A)
- Goedkeuring ILenT voor de examinator
- Kopie medical
- Origineel logboek

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
_______________________________________________
Kiwa Register B.V.
 
Afgelopen februari heb ik mijn ATPL aangevraagd. Hiervoor heb ik in litouwen een sim geboekt met examinator voor 900 euro daar kont bovenop een goedkoop ticket van wizzair en een hotelovernachting. Vervolgens de aanvraag van het brevet a 620 euro. Totaal was ik dus rond de 1700 euro totaal kwijt.

Veel geld voor een half a-4 tje
 
Jeroen,

Bij volgende LPC bij je TRE aangeven tijdig dat je je ATPL wilt aanvragen. Ook bij jouw CAA doen. Op de website van de IAA staan de benodigde documenten met alle eisen en regeltjes. Geen idee of dat ook zo werkt bij de Oostenrijkse CAA. In grote lijnen lijkt het me van wel

Ik heb het gedaan bij een nieuwe typerating en aangezien ik toch een nieuw brevet moest krijgen heb ik het op rekening van mijn werkgever kunnen zetten. Heb geen idee van de kosten. De IAA is in mijn ogen iig heel flexibel en hulpvaardig. Half uurtje wachten en mijn brevet lag klaar.
 
Zijn er misschien mensen die een atpl skill test los van hun normale profcheck gedaan hebben? Hoe lang duurde dit sim programma ongeveer?
 
Terug
Bovenaan