ATPL jet type rating en SEP IR revalidation

Jax

New member
Ik heb een duitse ATPL met multi engine jet IR type rating en een PPL SEP IR. De laatste heb ik vorig jaar na jaren weer hernieuwd. Dus mijn eerste SEP IR revalidatie staat dit najaar weer voor de deur.

Weet er iemand wat de precieze regelgeving is omtrend het geldig houden van een PPL SEP IR als je elk jaar toch al een IR examen in de vorm van een LPC bij je maatschappij doet?

Ik heb gehoord dat je met een Nederlands brevet je IR geldig is voor alle typen. Dus profcheck in de sim voor je maatschappij betekent automatisch SEP IR ook weer geravalideerd. Daarentegen moet je schijnbaar met een Duits brevet voor elke klasse je IR apart revalideren. Dat laatste wil ik natuurlijk graag vermijden. Is dat mogelijk?

Thanks

Jax
 
Dus profcheck in de sim voor je maatschappij betekent automatisch SEP IR ook weer geravalideerd. Is dat mogelijk?

Thanks

Jax
Ja geen probleem.
Alleen even tegen je examinator zeggen voor je JPC
Er moet een extra kruisje komen te staan ergens.
Alhoewel dat bij mij de laatste tijd niet gedaan is maar wel mijn IR SEP verlengt is.

Maar als ik het goed lees heb je dus 2 brevetten:

Een Duits ATPL en een
Nederlands SEP IR

Vraagje hoe doe je dat?? En wat voor een brevet is dat nederlandse??

Volgens mij klopt er iets niet.

Als bovenstaande niet zo is en je SEP IR op je Duitse ATPL staat dan moet jij voldoen aan de Duitse regelgeving.
 
hey D-OCHO

Misschien heb ik het een beetje kriptisch omschreven. Voor de duidelijkheid; ik heb mijn SEP IR wel degelijk in mijn duitse brevet staan.

Goed om te horen dat alles in één moeite door verlengt kan worden in de sim! Dank voor de verheldering!

De grote vraag echter is, waar staat het in de regeltjes? Ik heb het nergens kunnen vinden en zou het de check captain graag willen kunnen laten zien als hij er om zou vragen.

Alvast bedankt!
 
Tot nu toe was het zo dat met een uur in de sim, als je daarnaast de 12 uren in het 2e jaar van je SEP hebt gevlogen, de tcpt het "13e uur" kan aftekenen. Daarmee is je SEP wel verlengd, maar je IR niet.

Misschien is dit recentelijk veranderd, maar ik dacht het eigenlijk niet.
 
Ik heb ondertussen het LBA gebeld:

Met een LPC kun je op basis van de check en 12 SEP uren inderdaad je SEP classrating laten aftekenen. Ook kun je je Instrument Rating voor SEP laten verlengen, mits je natuurlijk voor alle items 'slaagt'. Je moet wel aantonen dat je in het afgelopen jaar 3 IFR approaches hebt gevlogen in een SEP.
Dit zou allemaal in JAR-FCL 1.245 paragraaf B en 1.246 moeten staan
 
Yo, dat staat er ( inderdaad (bij 1.246 wel ook appendix 3 meepikken)(en met dank voor het opbellen). Al hebben ze het in de tekst over "3 IFR departures en] approaches", niet alleen approaches. Daarnaast geld het voor single pilot-ops. Maar alteveel situaties met MP SEP ken ik sowieso niet, dat zou geen probleem mogen zijn.
 
Terug
Bovenaan