J.I.P
Member
Beste allemaal,
Weet iemand of onderstaande eisen nog helemaal juist zijn in EASA land? Ik kom eindelijk een beetje in de buurt van de ATPL eisen en het liefst ga ik deze aanvragen bij mijn volgende checkride. Het gaat mij met name om de 100u sim. Tellen deze nog mee? heeft iemand toevallig een goeie link naar de huidige eisen mochten deze verschillend zijn? Ik heb gezocht op de sites van KIWA, EASA en de IAA (Ierland) maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Mocht een van jullie aanvullende info danwel een goeie link hebben dan waardeer ik dat ten zeerste.
grtz,
Weet iemand of onderstaande eisen nog helemaal juist zijn in EASA land? Ik kom eindelijk een beetje in de buurt van de ATPL eisen en het liefst ga ik deze aanvragen bij mijn volgende checkride. Het gaat mij met name om de 100u sim. Tellen deze nog mee? heeft iemand toevallig een goeie link naar de huidige eisen mochten deze verschillend zijn? Ik heb gezocht op de sites van KIWA, EASA en de IAA (Ierland) maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Mocht een van jullie aanvullende info danwel een goeie link hebben dan waardeer ik dat ten zeerste.
grtz,
JAR–FCL 1.280
Ervaring en toekenning
(Zie JAR-FCL 1.050(a)(3))
(a)Een kandidaat voor een ATPL(A) moet als een bestuurder van vliegtuigen ten minste 1.500 uur vliegtijd hebben voltooid (zie ook JAR-FCL 1.050(a)(3)). Van de 1.500 vlieguren mag hoogstens 100 uur vliegtijd zijn voltooid in FS en FNPT, waarvan een maximum van 25 uur mag zijn voltooid in een FNPT, waaronder begrepen ten minste:
(1)500 uur in meervliegervluchtuitvoeringen op vliegtuigen, typegecertificeerd overeenkomstig de JAR[/EASA-CS]/FAR-25 transportcategorie of de JAR[EASA-CS]/FAR-23 commutercategorie, of BCAR of AIR 2051;
(2)
(i)500 uur als eerste bestuurder onder supervisie; of
(ii)250 uur ofwel als eerste bestuurder; ofwel
(iii)250 uur bestaande uit ten minste 70 uur als eerste bestuurder en de benodigde aanvullende vliegtijd als eerste bestuurder onder supervisie;]
(3)200 uur tijdens overlandvluchten, waarvan ten minste 100 uur als eerste bestuurder of als [ ][eerste bestuurder] onder [ ]supervisie[ ];
(4)75 uur instrumentvliegtijd waarvan niet meer dan 30 uur instrumentvliegtijd in een vluchtnabootser mag zijn; en
(5)100 uur nachtvliegen in de hoedanigheid van eerste bestuurder of als tweede bestuurder.
(b)
(1)Houders van een bewijs van bevoegdheid of gelijkwaardig document voor andere categorieën luchtvaartuigen krijgen vliegtijd toegekend in deze andere categorie luchtvaartuigen zoals uiteengezet in JAR-FCL 1.155, met uitzondering van vliegtijd in helikopters, die zal worden toegekend tot maximaal 50% van alle eisen inzake vliegtijd genoemd in subparagraaf (a).
(2)Houders van een bewijs van bevoegdheid als boordwerktuigkundige krijgen 50% van de vliegtijd als boordwerktuigkundige toegekend tot een maximumtegoed van 250 uur. Deze 250 uur mogen worden toegekend naast de eis van 1500 uur in subparagraaf (a), en de eis van 500 uur in subparagraaf (a)(1), mits het totale tegoed dat naast enige van deze subparagrafen wordt toegekend de 250 uur niet te boven gaat.
(c)Alvorens de vaardigheidstest genoemd in de JAR-FCL 1.295 wordt afgelegd, dient de vereiste ervaring te zijn opgedaan.[Amdt. 1, 01.06.00; Amdt. 3, 01.07.03; Amdt. 7, 01.12.06]