ATPL aanvraag

B737NG

New member
Hallo allemaal!

Even een vraagje...

Ik voldoe aan de eisen voor de aanvraag van een ATPL, zijn hier nog valkuilen, addertjes onder het gras of andere kanttekeningen anders dan 1500 uur MPA en 250 uur PIC?
Ik werk voor het door ons allen geliefde Ryanair dus misschien zit het addertje wel bij hun...:passed:

Wanneer jullie tips hebben hoor ik het graag!

MVG, NG.
 
Waar kan ik in begrijpbaar Nederlands de preciese eisen vinden voor het kunnen aanvragen van een volledig ATPL. Zijn er nog speciale formulieren die door de werkgever ingevuld moeten worden etc?
 
Voor het voldoen aan de 250 PIC ureneis voor afgifte ATPL wil ik gebruik maken van mijn PICUS-uren. Hoe weet ik zeker dat deze uren voor afgifte JAA ATPL geaccepteerd worden?
Vanaf 1 maart 2004 kunnen alleen PICUS uren worden meegeteld die met toestemming van de Inspectie Verkeer en Waterstaat in het logboek zijn afgetekend. Deze toestemming moet door de Inspectie aan de maatschappij zijn verleend. De uren moeten in de PIC kolom worden geschreven met vermelding van PICUS in het opmerkingenveld.
PICUS-uren gevlogen tot 1 maart 2004 kunt u zonder toestemming laten meetellen. De maatschappij verklaart middels een stempel en handtekening op de laatste pagina van het logboek welke en het aantal uren dat hiervoor in aanmerking komen.
Let op: Als u uw PICUS uren bij een buitenlandse maatschappij heeft gevlogen, moet u kunnen aantonen dat de maatschappij hiervoor toestemming had van de desbetreffende overheid

Geplakt uit <http://www.ivw.nl/nl/lucht/luchtopbed/Brevetten_en_examens/FAQPICUS.jsp>


en nog een link: http://www.ivw.nl/nl/Images/JAR-FCL 1 Vliegtuigen_tcm5-6873.pdf

Proost...
 
B737NG zei:
Hallo allemaal!

Even een vraagje...

Ik voldoe aan de eisen voor de aanvraag van een ATPL, zijn hier nog valkuilen, addertjes onder het gras of andere kanttekeningen anders dan 1500 uur MPA en 250 uur PIC?
Ik werk voor het door ons allen geliefde Ryanair dus misschien zit het addertje wel bij hun...:passed:

Wanneer jullie tips hebben hoor ik het graag!

MVG, NG.

Wie geeft je brevet uit? UKCAA? IVW? Irish AA?
 
Ik heb eens ergens gelezen:

1500 TT
500 MPA in MP ops
250 PIC waarvan max 150 PICUS (as accepted by the authorities)
200 x-country min. 100 PIC of PICUS
100 night PIC of FO
75 instrument (max 30 ground trainer)

Ryanair is accepted by CAA, dus zal IVW en/of CAA je ATPL pr. afgeven.

plezier ermee
 
Addertje:

Je moet een LPC (Line Proficiency Check) gedaan hebben NA!!!! het behalen van al deze eisen... ( OPC (Operators Proficiency Check) telt niet!!)

Heb je toevallig net je LPC gedaan en voldoe je daarna pas aan alle eisen (bv 1500 uur) dan moet je dus nog een jaartje wachten totdat je een LPC hebt gedaan.. (tenzij je werkgever zo aardig is om een LPC in te roosteren voor je)
 
JAR FCL 1.295 initial type mag ook nog (IF MPA) dit voor de volledigheid. Als je je type hebt ben je bij de eerst volgende LPC aan de beurt.
 
Weet iemand toevallig welke formulieren je moet invullen om een ATPL aan te vragen. Ik heb ivw al gemaild met deze vraag, maar ben een beetje ongeduldig, vandaar deze vraag.

Alvast bedankt
 
Bertus zei:
Thanks!
Maar kun je zo'n formulier ook bij ivw inleveren ipv de caa?
Heb nl. een nederlands jar-fcl brevet.

Nee, dacht dat je een CAA brevet had omdat dit topic loopt onder Groot-Brittannie en Ierland. Ben helaas niet thuis met de IVW. Neem aan dat er genoeg mensen hier rond lopen die het wel weten hoe het moet.

Suc6

SMYD
 
Wilde er niet weer een nieuw topic over starten, vandaar.
Maar in ieder geval bedankt voor je info. Wacht het antwoord van ivw wel ff af.

Grtz
 
250 PIC waarvan max 150 PICUS

even kijken of ik dit nu goed uitleg:
als ik gebruik wil maken van de 150 picus moet ik dus nog 100 uur als pic.
als ik in een meer vlieger vliegtuig vlieg met mijn cpl kan ik nooit pic zijn.
cq, die 100 uur pic die nog overblijft moet ik vliegen in een single pilot aircraft,
meest betaalbare: een C152..
volgens mij heb ik tijdens mijn geintegreerde opleding 30 uur solo gevlogen, dus 'pure' pic.. ik moet er dus nog 70 bij vliegen.. ???
 
daarop doorgaand..
met een ATPL maak je meer kans op promotie,
kosten gemaakt om daaruit inkomsten te maken kun je opgeven bij de belastingdienst, dus zo redenerend, zou ik tot aan de eerste 250 uur pic alle vliegtuig huur kunnen opgeven bij de belastingdienst
 
Yo LARSPL,

Het hangt er vanaf hoe en waar je je opleiding hebt gedaan? Ik had namelijk dezelfde vraag een tijdje geleden, schrok ook even toen ik dacht dat ik nog 50 uur solo zou moeten vliegen. Ik weet niet waar je je opleiding gedaan en of je die geintegreerd hebt gedaan, maar in Engeland en ik neem aan ook in andere JAA landen zit het zo:

Voor de aanvrag van je CPL(A) ofwel frozen-ATPL heb je 100 uur PIC nodig. Als je een geintegreerde opleiding doet vlieg je 50 uur solo. Echter omdat je een geintegreerde opleiding hebt gedaan mag je 50 uur die je als spic of picus of hoe je het ook wilt noemen als PIC tellen. Zo kom je dus uit op 100 uur PIC. Hierbij tel je dan nog eens 150 uur op die je als spic/picus in multi pilot aircraft hebt gevlogen en je hebt je 250 uur PIC. Het is wel aan te raden om, of je captains je vluchten als spic/picus te laten countersignen, of een brief van je fleetmanager zien te ristelen waarin hij aangeeft dat je inderdaad zus en zoveel uren voor x bedrijf hebt gevlogen.

Dit geldt dus alleen voor geintegreerde studenten, hoe de urenverdeling voor modulaire studenten werkt weet ik niet precies.

Hoop dat je hier wat mee kunt!
 
of een brief van je fleetmanager zien te ristelen waarin hij aangeeft dat je inderdaad zus en zoveel uren voor x bedrijf hebt gevlogen.

Hoop dat je hier wat mee kunt!

Dit mag niet (meer) van IVW, alle uren gelogd als zijnde Picus moeten in het logboek worden afgtekend door de gezagvoerder.
Een verklaring van je chefvlieger/instructeur waarin staat dat alle PF-legs uren Picus uren zijn is dus niet voldoende. In het verleden werd dit wel geaccepeerd.
 
Terug
Bovenaan