Aparte helipads

Fish

New member
Zomaar een vraagje uit algemene interesse:

Valt mij op dat er over de hele wereld veel helipads zijn die niet de standaard H markering hebben, maar een soort, vaak zwart, kruis. Ziet er allemaal erg spannend en mysterieus uit. Maar vraag me af: waarom een kruis?

Overigens lijkt het er op dat veel van deze zwarte kruizen in de laatste jaren opnieuw beschilderd zijn en nu gewoon een standaard H zijn geworden.

Wat voorbeelden:

Finthen, Duitsland

Stuttgart, Duitsland

Sicilië, Italië

Medinat Qaboos, Oman

Barren Island, New York, Amerika

Nee, ben niet uren op zoek geweest op google maps naar deze kruizen. Viel me voor het eerst op hier in Duitsland. Andere mensen is het ook al is opgevallen en er staan genoeg voorbeelden op internet. Maar geen uitleg. Lijkt vooral een Amerikaans militair gebeuren te zijn, maar bij sommige zie ik niet direct de link tussen de helipads en de VS.

Idee, iemand?

edit: Oh sorry moest bij de heli-afdeling gepost worden!

Laatst bewerkt:
Had ik nog nooit eerder gezien op een helipad.

Het symbool is in ieder geval het Maltezer kruis, of Maltese Cross. Kom je in het buitenland wel vaker tegen bij ziekenhuizen en ambulances. Dus ik denk dat je het in die hoek moet zoeken. Helaas niet zo mysterieus als de plaatjes aanvankelijk doen vermoeden. Ik was liever met een Da Vinci Code achtige oplossing gekomen.

Je komt het maltezer kruis ook tegen op de approach plates van Jeppesen, maar dan in een gekantelde vorm. Het geeft de FAP en FAF weer.

Groetjes, Martin

Had ik nog nooit eerder gezien op een helipad.

Het symbool is in ieder geval het Maltezer kruis, of Maltese Cross. Kom je in het buitenland wel vaker tegen bij ziekenhuizen en ambulances. Dus ik denk dat je het in die hoek moet zoeken. Helaas niet zo mysterieus als de plaatjes aanvankelijk doen vermoeden. Ik was liever met een Da Vinci Code achtige oplossing gekomen.

Je komt het maltezer kruis ook tegen op de approach plates van Jeppesen, maar dan in een gekantelde vorm. Het geeft de FAP en FAF weer.

Groetjes, Martin

Het is inderdaad een maltezer kruis en wordt veel gebruikt in de hospitaal hoek. Dat komt van de zogenaamde "knights hospitaller", ofwel de orde van Malta, een nog steeds bestaande ridderorde uit de tijd van de kruistochten (1099). Deze ridderorde is ontstaan in een ziekenhuis in Jeruzalem. Nadat deze orde neerstreek op Malta, is hun symbool geassocieerd met dat eiland.

Echter dat heeft niets te maken met wat jij op die foto's ziet. Het kruis is ontstaan in 1960, toen de FAA en de militairen op zoek waren naar een standaard voor helikopter pads. Na testen bleek dit kruis als beste uit de bus te komen qua zichtbaarheid, maar ook qua het inschatten van ROD. Later zijn veel kruizen vervangen.

Meer informatie vanaf pagina 50:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf&AD=ADA279034

Terug
Bovenaan