AOW-gat...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sfd&^$
  • Startdatum Startdatum
S

sfd&^$

Guest
Leute...

Ik kwam laatst achter het volgende: per jaar dat je niet meer in NL werkt, wordt je AOW-uitkering jaarlijks met 2% gekort. Oftewel, 4 jaar in het buitenland werkzaam zijn, leidt tot 8% minder AOW-uitkering als je in Nederland met pensioen gaat.

Dat je in NL bent ingeschreven doet er blijkbaar niet toe, relevant is of je in het buitenland betaald en belast wordt.

Nu blijkt dat je je, op voorwaarde dat je dit doet maximaal 1 jaar nadat je in het buitenland gaat werken, je vrijwillig kunt verzekeren tegen dit AOW-verlies. Oftewel, je woont dan wel in het buitenland maar je blijft AOW-premie betalen in NL om een eventueel AOW-gat te voorkomen. Dit is een zgn. 'vrijwillige verzekering' die je afsluit bij de Sociale Verzekerings Bank.

Verzuim je deze verzekering op tijd af te sluiten, ben je de sjaak, want met terugwerkende kracht alsnog betalen is wettelijk niet mogelijk.

Wist iemand van jullie dit???

Lators,
Koen
 
Ja.:rolleyes:

Die verzekering is belachelijk duur, ik moet gokken, maar iets van €100,- in de maand ofzo, om later 2% per maand meer te krijgen...
Reken zelf maar uit.

Verstandiger is om zelf je pensioen te regelen als je in het buitenland zit, gewoon een spaarpotje opbouwen om je AOW aan te vullen.
Mogelijkheden genoeg in deze richting, lijfrente ofzo, veel voordeliger en tegen beter rendement.
 
Krijg je niet in het land waar je belast wordt de aanvullende AOW voor de jaren die je daar gewerkt hebt? Volgens mij is dat hier in Oostenrijk wel het geval.
 
AOW

wil je dit zelf aanvullen gaat het je veel geld kosten..

regel zelf je pensioen/oude dag ben je beter af

k.
 
Ja.:rolleyes:

Die verzekering is belachelijk duur, ik moet gokken, maar iets van €100,- in de maand ofzo, om later 2% per maand meer te krijgen...
Reken zelf maar uit.

Verstandiger is om zelf je pensioen te regelen als je in het buitenland zit, gewoon een spaarpotje opbouwen om je AOW aan te vullen.
Mogelijkheden genoeg in deze richting, lijfrente ofzo, veel voordeliger en tegen beter rendement.

Ja, idd dat is de spijker op z'n kop. En of er nog wel aow is natuurlijk tegen de tijd dat wij niet meer mogen vliegen is natuurlijk ook nog de vraag.


off topic: Skyblazer, heb zelf ook nog oldschool turboprop gevlogen bij Farnair. Toffe bak!!
 
@ghost flyer: off topic: Ja, het beste Nederlandse ontwerp van de vorige eeuw is een leuk ding, he?
Maarre, een engelse turboprop? Toch geen Always Technical Problems? daar hoor ik namelijk niet veel goeds over over de plas...
 
Terug
Bovenaan