AMERIKA VRAGEN/ANTWOORDEN

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 676$
  • Startdatum Startdatum
6

676$

Guest
AMERIKA VRAGEN, VRAGEN EN VRAGEN


Beste PBB vrienden,

Naar aanleiding van het feit dat ik, en een hoop collega’s, bijna 1 a 2x per maand een PM krijg met altijd weer dezelefde vragen erin, heb ik deze ‘vaak gestelde vragen’ lijst opgesteld in de hoop dat mijn mede collega’s (in spe) hier eventueel wat aan hebben.

Onderstaande is geschreven to the best of my knowledge en kan dus onjuistheden bevatten, of halve waarheden. Ik roep mijn collega’s die hier langer als ik zitten (Metro, Longdart, T&G, Biscane, Rotor en AB) dan ook op verbeteringen/aanvullingen te plaatsen indien van toepassing.


WELK BREVET HEB IK NODIG ?

Indien je in de VS werkzaam wilt zijn moet je minimaal in het bezit zijn van een FAA CPL + ME/IR

WELKE SCHOOL STAAT HOOG AANGESCHREVEN IN DE VS ?

In de VS maakt het bijna niet uit op welke school je hebt gezeten. Sterker nog, in de afgelopen 5 sollicitatie gesprekken is het me geen een keer gevraagd. Brevet = brevet. Het enige waar een maatschappij naar kijkt hier is:

- ervaring uren
- Kunnen wij een 4-daagse trip met je overleven
- Laat hij/zij de sim heel tijdens de grading.



COOL IK HEB MN CPL ! WAAR IS MN BAAN ?

Gefeliciteerd, je kunt nu aan de slag. Zorg er voor dat je LEGAAL in de VS kunt werken. Zeker na 9/11 kun je in een hoop shit terecht komen als je dit niet doet. Hoe en wat over visa kom ik later op terug.

Ruim 90% van de pas afgestudeerde CPL piloot haalt hier in de VS eerst zn instructie bevoegdheden (CFI/CFII) voordat men naar een baan gaat zoeken. Voor ruim 90% is het instructeur zijn dan ook zijn of haar eerste baantje in de commerciële luchtvaart.

Je hebt nou eenmaal uren nodig voordat je verder kun in je carrière en op deze manier kom je snel aan uren. Het is geen Europa hier. School naam boeit niks. En 200 uur is te weinig om een baan als traffic watch pilot op een C172 mee te vinden. Als je bereid bent om van noord naar zuid en van west naar oost te verkassen zul je niet al teveel moeite hebben om de slag te komen als instructeur. In de meeste gevallen kun je makkelijk rond de 80 uur per maand boren en kun je dus verder naar de volgende stap..

Zodra je rond de 1000/1200 uur zit begin je interessant te worden voor de ‘next’ level. Je kunt nu gaan solliciteren bij regionale airlines (mits de vraag hoog is, anders moet je rond de 2500 TT meenemen naar een regional) en bij 135 charter/cargo outfits.

135 single pilot cargo vliegen is een heel goede manier om karakter en vlieger skills te ontwikkelen. De druk is hoog, en je staat er in je eentje voor de hele tijd.

Zo rond de 4000 TT begin je in aanmerking te komen voor banen bij LCC’s (Southwest, Airtran, Jetblue, Frontier etc) en voor major airlines mochten die aannemen.

Schoolnaam zegt hier he-le-maal niets. Sterker nog, mensen die hier een ervarings programma doen, of 200 uur + CRJ type rating hebben (gekocht op school) worden hier vaak scheef aangekeken en hebben het een en ander uit te leggen tijdens hun sollicitatie gesprek.

VISA

Ook op dit gebied weet ik niet al teveel. Ik had altijd de instelling van ‘gaan met die banaan en we zien wel waar het schip strand’. Tijden zijn echter veranderd. De overheid weet zelf niet eens wat nou links over rechts is als het aankomt op visa’s voor piloten (in opleiding) dus ik wens je daar veel plezier mee! Het enige wat ik weet is dat als je een J visum hebt, dat je dan indd in je vakgebied mag blijven werken voor de duur van je visum. Na verloop van tijd mag je verandering van status aanvragen naar een H1 visum. Dit wil overigens niet zeggen dat je hem krijgt. Je zult moeten bewijzen dat je een yank + 2 waard bent.

H1

Op een H1 visum mag je max 6 jaar VOOR DE AANVRAGER/SPONSOR van je visum blijven werken. Mocht je een H1 hebben is het legaal om de green card procedure te starten. Dit wil niet zeggen dat je hem krijgt.

Green card.

Congrats, je mag nu officieel gaan en staan waar je wilt in de VS en werken voor iedereen. Je mag niet stemmen en hoeft niet te komen op dagen voor jury duty, wat wil je nog meer.

Passpoort

Als Nederlander mag je de dual citizenship hebben mocht je dit willen in de VS. Jaar of 3 wachten voordat je ‘m kun aanvragen. Als je ooit terug wilt naar NL blijf je belastingplichtig in de VS. Niet vergeten.

TIP : BEGIN JE AAN BOVENSTAAND VISA SPELLETJE, NEEM DAN EEN ADVOCAAT IN DE HAND !! GOEDKOOP IS ZEKER DUURKOOP IN DEZE !

NEDERLANDERS IN DE VS

Over het algemeen zijn Nederlander zeer welkom in de VS. Ze vinden het prachtig dat je European bent, en ze vinden je accent geweldig (vrouwen helemaal, dont ask, snap het ook niet).

Vaak doen ‘wij’ niet moeilijk over het werken op vakantie dagen, omdat we koste wat het kost willen vliegen en ervaring willen opbouwen. Ook het feit dat jij uit Europa komt en net 2000 mile hebt gereden voor een CFI job waar ze je 10 bucks per uur betalen dwingt respect af bij een potentiële werkgever.

Kom niet met een grote bek hier aan dat je het blokschema van een a/p hebt leren tekenen tijdens je JAA ATPL theorie lessen. Dat boeit niemand hier wat. Plus dat diegene aan wie jij dat verteld ongetwijfeld rondjes om je heen kan vliegen met zn ogen dicht.

Als je een goede instelling hebt, bereid bent hard te werken, en to go where the jobs are in het begin zijn de mogelijkheden in de VS legio. In NL bestaat een ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit. Hier is het ‘de sky is the limit’ en als je er voor gaat kun je heel heel ver komen hier.


GELD GELD GELD

Financiering voor je FAA brevetten zul je zelf moeten regelen. Hou rekening met een goeie 60K (incl woonkosten) om al je FAA papieren te scoren. Waar je dat geld vandaan moet toveren? Probeer een lening af te sluiten met meerdere familie leden, deel van de bank, geld sparen met bij baantjes etc etc etc.

Bank wil harde garanties, of onderpand, zien. Niet makkelijk dus als je van plan bent naar de overkant van de plas te gaan.

NETWERKEN NETWERKEN NETWERKEN

Netwerken is de key!! Vanaf dag 1 dat je hier bent, het luchtvaart wereldje is een heel klein eiland!! 95% van de piloten zijn uit het zelefde hout gesneden en kun je makkelijk mee door een deur. 5% zijn eikels, so what! Zorg dat je geen bruggen achter je reet verbrand. De mensen die je onderweg naar boven tegenkomt zijn de zelefde mensen die je onderweg naar beneden tegenkomt. Zonder netwerken had ik mn eerste charter en corporate job nooit gehad.

Wish you guys all the best!

Friendly regards,
FD
 
Ahem, ik werd vorig jaar Amerikaan en raakte m'n Nederlanderschap kwijt. Van de US mag je wel dubbele nationaliteit hebben maar van Nederland niet. Niet dat dat mij wat kan schelen... zolang ze geen palmbomen in Nederland hebben zie ik geen reden om daar te wonen!
 
Hey rotorusa,

Wacht even, Nederland heeft andere dingen te bieden dan palmbomen, zoals.......................................
Uhhmmmmmmmmmm, nou bijvoorbeeld..........................
Nee ik bedoel.......................................
Nou, je weet wel,......................................

Ah crap, ik weet het ook niet, maar ik behoud dus wel mijn Nerderladerderschap, zodat ik kan blijven stemmen; ik wil die Balkenende nog wel een paar jaar zien; niets is beter dan de dag beginnen met Nederlands nieuws en een goede lach!!!

Ah sh!t, nou graaf ik mijn eigen kuil hier; geen grappen over Bush nu; ik mag hier niet stemmen.
 
Terug
Bovenaan