Ik ben nu ff aan het snuffelen in CAP804; kort maar krachtig het antwoord op je vraag als ik die goed begrepen heb:
PPL(A) naar PPL(H): je krijgt 10% totaal van je PIC uren met een max van 6 uur + 5 vakken voor conversie fixed naar rotary:
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge, and
— Navigation.
PPL(A) naar CPL(H):
max 20 uur van de benodigde 185 uur + conversie vakken (zie hierboven)
250 uur theorie instructie
CPL(A) naar CPL(H):
max 50 uur van de benodigde 185 uur + conversie vakken (zie hierboven)
250 uur theorie instructie
Zie hieronder voor de uitleg en verwijzingen naar de CAP804. Voor ATPL converie eisen mag je zelf uitzoeken want als je die wilt, is dit alvast een goede les voor je vertrouwd te raken met dit soort documenten (OPS, CAP, LASORS, FAR-AIM).
Hieronder dan een korte wegwijzer voor een normale 'ab initio' opleiding voor de leken om te leren omgaan met de CAP804; dit gaat dus nog niet over de conversie, maar puur van 0 af aan.
N.B. Gebruik acrobat reader want als je via je browser opent kan het zijn dat je geen clickable inhoudsopgave krijgt, en dan krijg je 1 lang document van 900 paginas...das geen doen:
Section 4 is voor EASA flight crew licensing
Part C is voor EASA PPL
Part D is voor EASA CPL
Part E is voor EASA MultiCrew
Part F is voor EASA ATPL
Part G is voor EASA IR
Part H is voor Class & Typeratings
Part Q is voor Validation & Conversion of Non-EASA licenses issued by states other than the UK (handig voor FAA naar EASA)
Part L Appendix extra info voor licentie requirements
Dus Section 4, Part C, D, H, en vooral
Part L zijn belangrijk voor dit verhaal
Iedere Part is opgedeeld in
Subpart 1: Fixed wing (A)
Subpart 2: Rotary (H)
Subpart 3: Airships (As)
Subpart 4: Sailplanes (SPL)
Dus zorg dat je in de juiste subpart bent voor de categorie waar je een licentie voor wilt.
Voor bijvoorbeeld Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) staat dan in paragrafen de:
1. Applicability
2. Privileges
3. Requirements
4. Acceptable Means of Compliance and Guidance Material (AMC & GM)
5. Additional Info.
Deze indeling geldt voor iedere licentie (IR, H, PPL, CPL, ATPL etc). Dus nu zou je dat allemaal zelf moeten kunnen opzoeken
.
Nu antwoord op je vraag en daarvoor kijken we naar het volgende
PPL(A) naar PPL(H)
Je hebt nodig voor een
PPL(H):
Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) 3 requirements, FCL.210.H punt A:
Applicants for a PPL(H) shall have completed at least
45 hours of flight
instruction on helicopters, 5 of which may have been completed in an FNPT or
FFS, including at least:
(1) 25 hours of dual flight instruction; and
(2) 10 hours of supervised solo flight time, including at least 5 hours of solo
cross-country flight time with at least 1 cross-country flight of at least
185 km (100 NM), with full stop landings at 2 aerodromes different from
the aerodrome of departure.
(3) 35 of the 45 hours of flight instruction have to be completed on the same
type of helicopter as the one used for the skill test.
Theory:
(a) Common subjects:
— Air law,
— Human performance,
— Meteorology, and
— Communications;
(b) specific subjects concerning the different aircraft categories:
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge, and
— Navigation.
Conversie:
Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) 3 requirments, FCL.210.H punt C
(c) Applicants holding a pilot licence for
another category of aircraft (dus een fixed winger), with the exception of balloons, shall be credited with
10% of their total flight time as PIC on such aircraft up to a maximum of 6 hours. The amount of credit given shall inany case not include the requirements in (a)(2).
CPL(H):
Section 4, Part D (CPL), Subpart 2 (H), 3 requirments, FCL.315:
FCL.315 Training Course
An applicant for a CPL(H) shall have completed theoretical knowledge instruction
and flight instruction at an ATO, in accordance with Appendix 3 to Part-FCL (refer
to 5 – Additional Information).
Bij
additional info (punt 5,) staat:
5.1
For information relating to crediting of theoretical knowledge for the issue of a pilots licence in another category of aircraft, bridge instruction and examination
requirements; refer to CAP 804, Section 4,
Part L, Appendix 1, 1.2.
5.2
For information relating to training courses for the issue of a CPL(H); refer to CAP 804, Section 4,
Part L, Appendix 3, paragraph I, J or K as appropriate.
Dus we gaan naar de appendix 3 (Part L) die onderverdeeld is in A, B C etc....
H = ATP modular (H)
I = CPL/IR integrated (H)
J = CPL integrated (H)
K = CPL modular (H)
CPL kan dus in verschillende smaken gehaald worden(ATPL, Integrated, CPL/IR, CPL modular) en in jouw geval om te converteren kun alleen nog de CPL modular doen (integrated is ab initio of al in bezit van PPL(H) en CPL/IR rept niet over conversie) dus:
Section 4, Part L, Appendix 3, subpart K "CPL modular course Helicopters":
2
Before commencing a CPL(H) modular course an applicant shall be the holder of a
PPL(H) issued in accordance with Annex 1 to the Chicago Convention.
6
THEORETICAL KNOWLEDGE
An approved CPL(H) theoretical knowledge course shall comprise at least 250
hours of instruction
11
The applicant for a CPL(H) shall have completed at least 185 hours flight time,
including 50 hours as PIC, of which 10 hours of cross-country flight as PIC, including
a VFR cross-country flight of at least 185 km (100 NM), in the course of which full
stop landings at two aerodromes different from the aerodrome of departure shall
be made.
Hours as pilot-in-command of
other categories of aircraft may count towards the 185 hours flight time, in the following cases:
(a)
20 hours in aeroplanes, if the applicant holds a PPL(A); or
(b)
50 hours in aeroplanes, if the applicant holds a CPL(A); or
(c) 10 hours in TMGs or sailplanes; or
(d) 20 hours in airships, if the applicant holds a PPL(As); or
(e) 50 hours in airships, if the applicant holds a CPL(As).
Zo.....nog vragen?