Bedankt voor je reactie.Zie de post van @MaybeYesMaybeNo. Op dit moment zul je met AIS op je CV mogelijk nog wel worden aangenomen omdat er (behoorlijke) tekorten zijn dus het lijstje van preferred vliegscholen wordt dan tijdelijk aan de kant gezet. Maar op het moment dat jij eventueel klaar zal zijn met je opleiding, een eerste baan hebt gevonden en de benodigde ervaring hebt opgedaan, dan zal KLM de tekorten wel hebben opgelost. Mocht KLM dan piloten buiten de eigen KLM FA nodig hebben, dan zullen eerst piloten met ervaring van het lijstje preferred vliegscholen worden aangenomen. Het aanbod aan piloten met ervaring die voor de KLM zal willen vliegen is toch wel voldoende om voldoende geschikte piloten uit te selecteren. De vliegschoolvereiste dient dus gewoon als een filter. Je kunt nog zo'n goede piloot zijn, maar je zal eruit gefilterd worden omdat je je vliegopleiding niet bij één van de preferred vliegscholen hebt gedaan.
Overigens zijn er ook altijd golfbewegingen qua vraag naar piloten. Door bijvoorbeeld een pensioengolf bij KLM kan het zo zijn dat ze op een gegeven moment hun vliegschoolvereiste tijdelijk laten vallen en dan zou je met AIS dus wel in aanmerking kunnen komen. Ik meen dat in de periode van 2017-2019 ook piloten zijn aangenomen die niet hun opleiding hebben gevolgd bij één van de preferred suppliers. Goede timing en een portie geluk kunnen er inderdaad voor zorgen dat je uiteindelijk binnenkomt bij KLM. Maar of je daar een vliegcarrière van af moet laten hangen...
Dat is het ook. Daarom is het dus ook belangrijk dat je naar een vliegschool gaat met goede connecties bij luchtvaartmaatschappijen. Of bijvoorbeeld om een vliegopleiding van een luchtvaartmaatschappij zelf, zoals de Transavia-MPL.
Dat is het ook inderdaad. De eerste baan kan nog wel eens lastig worden.
Ik ga nu eerst EPST vol proberen en anders wellicht een skywings, en mochten die niet lukken dan ga ik maar verder overwegen wat ik dan ga proberen.