Over FlyDubai kan ik persoonlijk niet heel veel zeggen. Ik ken een aantal jongens die onder andere bij bijvoorbeeld BmiBaby hebben gevlogen die het daar goed bevalt. Als je echter longhaul wilt vliegen, of in elk geval een widebody, dan zou ik nog 1000 uur bij Ryanair vliegen en dan hier solliciteren. Volgens mij kan je tegenwoordig met 2000 uur EFIS Jet van >55T op gesprek komen, dat was toen ik begon nog minimaal 4000 uur TT waarvan 2000 uur >55T. Bij FlyDubai zit je vast op de 737, terwijl je binnen EK de mogelijkheid hebt om na verloop van tijd door te stromen naar een andere vloot, en er komen zo enorm veel 380's en 350's en nog een aantal 777's deze kant op dat de time tot command ook niet enorm lang is, een jaar of 5 momenteel afhankelijk van je ervaring, maar men vermoedt dat dit weer richting de 3.5 jaar gaat.
Ze zijn hier keihard op zoek naar piloten, en niet alleen EK, ook EY en QR zijn hard op zoek naar mensen, wat hopelijk een voorbode is van een verbetering in de T&C's.
Over Dubai zelf kan ik heel eerlijk zijn, het is niet voor iedereen, maar het is echt wat je er van maakt. Ik woon en werk hier naar volle tevredenheid, kan qua sporten en hobbies eigenlijk precies doen wat ik thuis ook deed, en 9 maanden per jaar is het heerlijk weer. Het is in de zomer inderdaad snikheet, maar daar staat de rest van het jaar tegenover. Toen ik nog in de UK zat was het 9 maanden van het jaar te koud, net wat je wilt zeg maar. Als je van plan bent om hier met je partner te komen dan zou ik zeker een keer hier een weekje op vakantie gaan en eens goed rondkijken om een idee te krijgen van hoe het er hier uit ziet. Het is denk ik zeker belangrijk dat je partner hier zich ook thuisvoelt, want als jij weg bent op trips en zij verveelt zich hier dood en heeft weinig te doen dan kunnen de problemen snel de kop op steken, happy wife happy life is een veel gehoord gezegde hier. Er is echt van alles te doen, er zijn enorm veel clubs, wordt van alles georganiseerd dus als je wilt hoef je je echt niet te vervelen. Met je Emirates pasje kan je bij veel resorts e.d. naar binnen, dus ook uitstekende strandfaciliteiten e.d. Er zit ook een grote NL club in Dubai, die bijvoorbeeld in april de koninginnenacht hier organiseerde, live optreden van Guus Meeuwis, kroketten, bitterballen etc etc.
De accomdatie die je van EK krijgt is over het algemeen uitstekend. FO's met partner en kinderen krijgen een villa, net zoals captains. FO's die getrouwd zijn zonder kinderen krijgen een apartement met 3 slaapkamers, single FO's een twee kamer apartement. Alle rekeningen worden door EK betaald alhoewel er wel een cap is ingevoerd voor je utilities, als je echter niet het hele jaar de airco op 16 graden hebt staan haal je die cap lang niet, zeker met een apartement. De locatie van de apartement en villa's verschilt sterk. Veel nieuwe collega's komen in complexen als Sillicon Oasis te wonen. Dubai is sterk gegroeid in de richting van deze wijken en er komen daar meer en meer faciliteiten, maar het blijft een 20 minuten rijden om in het centralere Dubai te komen. Voor gezinnen hoor ik dat het over het algemeen super is omdat het zeker voor kinderen ideaal is, zwembad, sportfaciliteiten, school, andere kinderen e.d. Voor je partner is het maar net de vraag wat ze wil. De hele dag thuiszitten met partners van collega's kan snel gaan vervelen, maar als ook zij iets om handen heeft is het geen enkel probleem.
Dubai zelf kan net zo duur en goedkoop zijn als je het wilt maken. Het eerder genoemde pasje van EK geeft je bij een vrij groot aantal barren en restaurants een flinke korting, tot 50% soms, dus zelfs uit eten e.d. hoeft niet duur te zijn. Boodschappen doen hier is over het algemeen wel aan de prijs, simpel omdat alles geimporteerd wordt. Dingen als kaas zijn bijvoorbeeld belachelijk duur, aan de andere kant kon ik gisteren 82 liter tanken voor iets minder dan 150 dirham, rond de 30 euro. Goedkoop is het zeker niet, maar als je enigsinds je best doet om je boodschappen e.d. slim te doen is het niet duurder dan menig andere stad. Ik heb 1.5 jaar in hartje Parijs gewoond en daar betaalde ik voor veel producten meer dan hier.
De sfeer binnen EK zelf verschilt heel erg van met wie je vliegt, maar dat is eigenlijk overal zo denk ik. Ik vlieg met genoeg mensen die het enorm naar hun zin hebben, maar er zijn ook genoeg mensen die het hier zat zijn maar vanwege de golden handcuffs niet weg kunnen, alhoewel dat natuurlijk een persoonlijke keuze is. Er zijn een aantal incidenten geweest in het verleden die niet echt slim door het bedrijf zijn afgehandeld en die voor een vertrouwensbreuk tussen EK en de piloten hebben gezorgd. Ik heb persoonlijk wel het idee dat dit langzaam begint te verbeteren. De sfeer in de cockpit zelf is vaak erg relaxt maar professioneel. Helaas geen visual approaches meer zonder a/thrust / fd's etc, maar binnen de SOP's kan je rustig je gang gaan en om eerlijk te zijn is dat ook niet de aard van het longhaul vliegen alhoewel ik het persoonlijk wel mis.
Als je op Pprune info over EK leest is het over het algemeen negatief, zo negatief zelfs dat dit een impact heeft op recruitement. Waar rook is is vuur, een deel van de geruchten zit een kern van waarheid in, maar het is opvallend dat het een erg select groepje is daar wat enorm veel lijkt te posten. De positieve verhalen hoor je niet op Prune en die zijn er ook genoeg.
De roosters verschillen, afhankelijk van senioriteit en bidgroup. Je seniority nummer is gelinkt aan een bidgroup, waarvan er 5 zijn. De meeste senior pilot binnen EK zit dus ook elke 5 maanden in group 5, en ook al staat hij bovenaan bidgroup 5, dan zitten er nog 4 groepen met elk 20% van de piloten boven hem, dus qua senioriteit zit 80% van de piloten boven hem in z'n onderste bidmaand. Dit betekent dat je roosters in bidgroup 1,2,3 vaak wel ok zijn, 4 en5 minder. Ik zit deze maand in de onderste bidgroup en die 4 night turnarounds naar het subcontinent, 1 layover en een aantal day turnarounds. In April daarentegen 4 layovers, 48 uur op MRU en nog 1 dayturn, dus het verschilt. Vooral die nightturns zijn vermoeiend, en dat is dan eigenlijk ook het grooste issue hier waar je veel mensen over hoort, Fatigue. Vooral op de Airbus 330/340 die mixed fleet gevlogen wordt is dat een probleem. De 777 doet ULR, waarbij je in 1 trip naar bijv LAX 30 uur vliegt, dus je krijgt je hours target van rond de 80 sneller dan als je om 21:00 voor een turn around naar BLR vertrekt. Aan de andere kant heeft de Airbus vloot het voordeel dat je binnen afzienbare tijd richting de 380 kan met veruit de beste roosters momenteel. Het aantal vrije dagen zelf verschilt tussen de 8 wat het minimum is rond de 15/16, afhankelijk van je trips. Je hoeft dus absoluut niet de hele maand weg te zijn, als je alleen voor turn arounds biedt ben je ongetwijfeld meer thuis dan als je biedt voor lange trips, de langste op de 777 is 9 dagen.
Minimum rest, zoals je bij een LCC ziet van 12 uur thuis en dan weer 4 sectoren vliegen zie je hier weinig. De layovers zijn over het algemeen rond de 24 uur, sommige zijn 48 en een enkele zelfs 72 uur. Tussen turn around zit over het algemeen ook genoeg tijd om bij te komen. Ik ben vannacht naar India geweest, kwam vanochtend om 07:00 thuis en vlieg zaterdag pas weer, al met al 26 uur thuis dus genoeg tijd om wat te slapen en nog je eigen ding te doen zoals op airwork posten...
EK bevalt mij uitstekend maar het werkt voor jou, of niet. Je moet hier voor jezelf zorgen, het bedrijf doet het niet, maar dat is bij LCC's niet anders. Ben je bijvoorbeeld moe, dan meld je je simpelweg fatigued, dat je trip legal is betekent niet dat het niet vermoeiend is. Hier wordt over het algemeen ook geen probleem van gemaakt.
Er zijn veel mogelijkheden binnen het bedrijf en er zijn weinig bedrijven waar je redelijk vlot een longhaul command kan krijgen en een goede carriere kan maken mits you keep you head down and do your job zeg maar. Het is zeker niet allemaal rozengeur en manenschijn, dat is het nergens, maar in vergelijking met de oranje low cost waar ik voor vloog voordat ik hier begon is het tot nu toe alleemaal uitstekend.
De mindset in het midden oosten is anders dan wat wij in Europa gewend zijn en dat is soms even wennen. Het beste recept hier tegen is simpelweg een glimlach, laat maar denk ik vaak. Geduld is een must en je zult dingen tegenkomen waarvan je echt denkt, WTF, maar dat hoort er bij. Zoals ik eerder zei, als je er over denkt om hier te gaan wonen en werken, kom dan eerst eens een week hier op vakantie, dan krijg je een beter idee dan van welke post dan ook.