Airfield Directory: vrije en open community-aerodroomnotities, info + tarieven, niet-commercieel

Hoi, ik ben Thomas en ik bouw aan een gratis, open en niet-commerciële database voor GA-aerodromes: https://airfield.directory

Het gaat om door piloten geschreven “aerodroomnotities” (PIREPs in brede zin: luchthavenreviews en lokale operationele tips — geen weer-PIREPs), plus informatie zoals landingsgelden en brandstofprijzen. Zie het als een soort Wikipedia voor aerodromes.

Waarom:
Vooral buiten de VS, met name in Europa, zijn basis operationele informatie, PPR-links, landingsgelden en brandstofprijzen vaak versnipperd over fora, PDF’s, apps en paywalls. Ik wilde iets dat (1) eenvoudig is om aan bij te dragen en (2) open herbruikbaar is, zodat data makkelijk toegankelijk en te integreren blijft, in plaats van te verdwijnen in weer een extra silo. Bovendien met een licentie die garandeert dat de data duurzaam beschikbaar blijft.

Wat het doet:
Landingsgelden en brandstofprijzen: bevat brandstof- en tariefinformatie, plus gepersonaliseerde schattingen van landingsgelden via Aerops wanneer je je registratie in je profiel instelt (waar ondersteund).
Interactieve kaart en filters: blader door aerodromes op een kaart en filter op baanlengte, ondergrond, IFR-mogelijkheden, brandstofbeschikbaarheid, enz. Werkt ook zeer goed op mobiel (fullscreen).
Webcams: bekijk actuele omstandigheden op aerodromes via geïntegreerde webcams van Autorouter en Windy. Een visuele check vóór de vlucht, met live- en timelapse-beelden.
Telegram-bot: snelle aerodroomzoekopdracht en PIREP-inzending via AirfieldDirectoryBot op Telegram (inclusief brandstof en tarieven waar beschikbaar).
Eenvoudig inloggen: wachtwoordloos inloggen met Google, Apple of Amazon.
AI-samenvattingen: voor veel aerodromes zonder community-bijdragen worden duidelijk gelabelde AI-gegenereerde samenvattingen getoond als startpunt.
Importwizard: importeer je historische PIREPs van andere luchtvaartsites en publiceer ze opnieuw onder een open licentie.
Databasis: de basis aerodroomdata komt uit de OpenAIP-communitydataset, verrijkt met PIREPs, prijzen en aanvullende informatie.

(En ja: ik weet dat platforms zoals ForeFlight al rapporten bevatten, maar veel minder in Europa. Ik ben zelfs in gesprek met hen over mogelijke content-syndicatie. Hoe dan ook denk ik dat een open, community-gedreven database zinvol is.)

Kanttekeningen:
Dit is geen officiële bron voor vluchtvoorbereiding. Verifieer altijd met AIP, NOTAM en officiële bronnen. Eventuele AI-gegenereerde samenvattingen zijn duidelijk gemarkeerd en kunnen fouten bevatten.

Feedback is zeer welkom. En als je 5 minuten hebt: voeg een korte notitie toe voor je thuisveld of een recente bestemming.

Bijlagen

• ad-nl.webp
    ad-nl.webp
    221,2 KB · Weergaven: 9
Hoi Thomas, ziet er goed uit. Het is dus bedoeld als een soort startpunt voor piloten (en/of soort reisgids). Hieronder heb ik enige feedback.

Zoeken kan geavanceerder
De zoekmachine kan wellicht verbeterd worden. Wanneer ik op 'Seppe' zoek, vind ik niet vliegveld Seppe. Als ik op 'Breda' zoek dan vind ik 'Breda/Seppe'. Het zoeken mag dus wel geavanceerder zodat de database beter doorzoekbaar is.

Metar-Taf widget
Wellicht kan je ook overwegen om Metar-Taf per vliegveld te integreren (https://metar-taf.com/nl/metar/EHSE). Metar-Taf biedt zelf per vliegveld html-code aan voor het plaatsen van een widget op websites. Dit zou dus makkelijk te regelen zijn.

Faciliteiten iconen
Nu is je idee om veel informatie in een notitie te plaatsen. Dit is natuurlijk goed als leesvoer en makkelijk te generen met AI. Het zou wellicht ook interessant zijn om een kolom te maken met iconen voor faciliteiten (zoals restaurant aanwezig? etc.). Maakt het geheel iets aantrekkelijker, denk ik.

Websites
Ook hebben de meeste vliegvelden ook websites, maar zie ik deze nog niet terug op je website. Het zou wellicht ook interessant zijn om de aanwezigheid van vliegclubs en vliegscholen per vliegveld te vermelden. Tot slot zeg je dat piloten nog steeds gebruik moeten maken van officiële kanalen voor de vlucht voorbereiding. Dat is logisch, maar wellicht kan je de links er naar toe ook vermelden.

Leuk idee. Ik hou het in de gaten.

Hoi Thomas, ziet er goed uit. Het is dus bedoeld als een soort startpunt voor piloten (en/of soort reisgids). Hieronder heb ik enige feedback.
Beste Laurens,

Hartelijk dank voor je gedetailleerde feedback, dat is erg nuttig!

1. Wat betreft zoeken: ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ging ervan uit dat je ofwel de ICAO-code of de officiële naam van de luchthaven kent, ofwel de kaart gebruikt. Technisch gezien probeerde ik te vermijden om alleen daarvoor een zoekmachine te gebruiken. Maar ik zal je opmerking in overweging nemen. Ik denk sowieso aan een veel betere AI-aangedreven zoekfunctie, waarbij je kunt typen “zoek alle vliegvelden in de buurt van Amsterdam met 1000 m beton en een restaurant”. Dat is niet meteen voor het grijpen, maar ik heb al een werkend prototype.

2. Ik dacht erover om metars te integreren, maar was er niet zo zeker van omdat elke app voor vluchtplanning dat heeft. Het is altijd een afweging tussen functies en het overladen van de site met informatie die niet echt relevant is. Maar ik ben het ermee eens, het is leuk om te hebben en niet moeilijk te integreren. Ik heb het op mijn backlog gezet.

3. Ja, ik heb hierover nagedacht, maar ik wilde gebruikers zeker niet overbelasten met tientallen formuliervelden die ze moeten invullen. Houd het simpel, anders gebruiken mensen het niet. Maar ik zou AI kunnen gebruiken als ik nog een paar honderd rapporten heb om die informatie automatisch te extraheren. Restaurant is vraag #1.

4. Ja, maar het is inderdaad niet zo eenvoudig om de juiste contactgegevens voor elke luchthaven te vinden. Soms is het officiële e-mailadres van een overheidsinstantie, maar in werkelijkheid wil je het e-mailadres van de lokale vliegclub. Maar in ieder geval staat het op mijn lijstje en komt het zeker eerder vroeg dan laat. Je wilt zeker op zijn minst een e-mailadres en een webpagina.

Nogmaals: bedankt voor je feedback.

Het ziet er best fraai uit, maar de bruikbaarheid staat of valt met de correctheid van de informatie. Als ik in de AI-informatie van EHLE zie "Facilities include several restaurants" en "a hotel within walking distance of the terminal" haak ik gelijk af. Beide zijn al enkele jaren gesloten...
Het lijkt me beter om alleen informatie te tonen waarvan je geverifieerd hebt dat die klopt, en de fantasieen van AI volledig achterwege te laten.

Om eerlijk te zijn, en ik zeg dit met het grootste respect, ik ga niet opnieuw een anti-AI-discussie voeren. Als de door AI gegenereerde samenvattingen niet nuttig voor je zijn, lees ze dan gewoon niet. Ook door mensen geschreven verslagen kunnen onjuist of verouderd zijn.

Ik heb snel een aantal andere reisverslagen op internet bekeken en daarin worden restaurants en een hotel genoemd. Met of zonder AI (waarvan de verslagen duidelijk zijn gemarkeerd), leeft deze site (net als elke andere community-gedreven site) van ... de community. Hetzelfde als Wikipedia. Het idee dat ik al deze informatie persoonlijk zou kunnen verifiëren, is natuurlijk belachelijk.

Wat volgens mij constructief zou zijn voor de hele community en wat ik erg zou waarderen, is dat in plaats van af te haken, iemand de tijd neemt om een verslag te schrijven dat ... het restaurant en het hotel al een paar jaar gesloten zijn.

Ik kijk uit naar je pilotrapport, Apae.

Bijlagen

• someone-is-wrong.webp
    someone-is-wrong.webp
    9,9 KB · Weergaven: 2
Om eerlijk te zijn, en ik zeg dit met het grootste respect, ik ga niet opnieuw een anti-AI-discussie voeren. Als de door AI gegenereerde samenvattingen niet nuttig voor je zijn, lees ze dan gewoon niet. Ook door mensen geschreven verslagen kunnen onjuist of verouderd zijn.

Ik heb snel een aantal andere reisverslagen op internet bekeken en daarin worden restaurants en een hotel genoemd. Met of zonder AI (waarvan de verslagen duidelijk zijn gemarkeerd), leeft deze site (net als elke andere community-gedreven site) van ... de community. Hetzelfde als Wikipedia. Het idee dat ik al deze informatie persoonlijk zou kunnen verifiëren, is natuurlijk belachelijk.

Wat volgens mij constructief zou zijn voor de hele community en wat ik erg zou waarderen, is dat in plaats van af te haken, iemand de tijd neemt om een verslag te schrijven dat ... het restaurant en het hotel al een paar jaar gesloten zijn.

Ik volg Apae hierin eerlijk gezegd, de functionaliteit staat/valt met de betrouwbaarheid, zeker in luchtvaart. Het laatste dat je moet hebben is op een tankstop tussen 2 ferryvluchten dan toch geen eten te verkrijgen is. En je hebt gelijk, je moet de aip nakijken, maar als de site onbetrouwbaar is dan kan men eigenlijk beter meteen de AIP of skydemon nakijken.

Het idee is mooi, maar de info zal echt wel betrouwbaar moeten zijn om de website bruikbaar te maken. Ik vrees een beetje dat Skydemon je een beetje voor is hierin, ze hebben een (zeer) groot aantal gebruikers die de data up-to-date houden

Het staat buiten kijf dat bepaalde databases in bepaalde regio's op dit moment over betere informatie beschikken.

En zoals gezegd is al deze informatie helaas opgeslagen in silo's. Je moet een Skydemon-abonnement hebben om toegang te krijgen tot de rapporten – en als je overstapt naar ForeFlight omdat je misschien je IR hebt gehaald, verlies je die toegang.

Ik denk dat het nog steeds belangrijk is om erop te wijzen dat al deze informatie door gebruikers wordt aangeleverd, en niet op magische wijze door die leveranciers. JIJ bent het product en je betaalt er zelfs voor. Ik vind dat verkeerd. Deze informatie zou gratis en universeel beschikbaar moeten zijn.

Trouwens, ik heb tijdens dit project met SkyDemon gesproken en hen gevraagd of ze bereid zijn hun rapporten in Airfield Directory te delen met bronvermelding. Het antwoord was: “Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat we op korte termijn gegevens uit ons systeem zullen delen.”

Deze informatie zou openbaar moeten zijn en onafhankelijk van bepaalde apps, forums, enz. Bovendien zijn ze zelfs regionaal: Skydemon is geweldig, vooral in het Verenigd Koninkrijk, maar veel succes als je in de VS vliegt.

Het is een beetje zoals toen Wikipedia begon: “Maar Encyclopedia Britannica is nauwkeuriger”.

Interessant is dat PIREP's meestal gedateerd zijn. Informatie die vijf jaar oud is, is vaak waardeloos. Daarom is het afhankelijk van de deelname van gebruikers.

Het enige wat ik wil is dat mensen hun rapporten niet in Skydemon of ForeFlight of besloten forums of of of plaatsen, maar gewoon in Airfield Directory. En nogmaals: dit is niet ik tegen hen: het verschil is dat de gegevens in Airfield Directory gratis zijn. Niemand weerhoudt een vluchtplanningssoftware of een forum ervan om alle rapporten gemakkelijk als batch te downloaden en in hun oplossing op te nemen. Makkelijk zat.

Bovendien probeer ik zoveel mogelijk relevante informatie op één plek te verzamelen. Te beginnen met de brandstofprijzen van mijn vrienden bij Aerops, zodat je niet de ene app hoeft te openen om de brandstofprijzen te controleren en een andere om de rapporten te bekijken.

JULLIE zijn de mensen die dit mogelijk kunnen maken. Gewoon door een rapport te schrijven over je laatste reizen en je thuisveld. Als iedereen in dit forum slechts één rapport schrijft, wint iedereen.

En nogmaals: ik doe dit allemaal zonder enige commerciële bedoeling, alleen voor het welzijn van de gemeenschap. Geen advertenties, geen inbreuk op de privacy, geen betaalde abonnementen, nooit. Dit wordt met name gewaarborgd door de Creative Commons-licentie. De gegevens die je invoert in Airfield Directory blijven voor altijd eigendom van de gemeensch

Trouwens, ik heb tijdens dit project met SkyDemon gesproken en hen gevraagd of ze bereid zijn hun rapporten in Airfield Directory te delen met bronvermelding. Het antwoord was: “Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat we op korte termijn gegevens uit ons systeem zullen delen.”

Deze informatie zou openbaar moeten zijn en onafhankelijk van bepaalde apps, forums, enz. Bovendien zijn ze zelfs regionaal: Skydemon is geweldig, vooral in het Verenigd Koninkrijk, maar veel succes als je in de VS vliegt.

Skydemon heeft natuurlijk groot gelijk. Gebruikers die informatie posten op een platform hebben geen toestemming gegeven om die informatie verder te verspreiden buiten dat platform. Als jouw site succesvol wordt komen er vanzelf meer bezoekers en die gaan ook pireps plaatsen. De uitdaging is de start. Informatie tonen uit besloten bronnen gaat je niet lukken. Eén van de verkoopargumenten van Skydemon is dat je toegang krijgt tot pireps en als ze die gaan weggeven is er een argument minder om een abonnement te nemen.

Dat is niet waar. Lees https://www.skydemon.aero/store/terms.jtcy01f73e.htm
“We offer customers the ability to share notes, feedback and other data about airfields with other customers. If you choose to make such contributions, they will be deemed to have become our property.”

Je kunt beter de voorwaarden lezen van waarvoor je je aanmeldt. Dit is natuurlijk geen kritiek op SkyDemon. Als ik hen was, zou ik hetzelfde in mijn algemene voorwaarden schrijven.

Ter vergelijking: de voorwaarden en diensten van Airfield Directory:

5) Your contributions & license (CC BY‑SA 4.0)

By submitting any content (e.g., PIREPs, comments, corrections), you irrevocably license it under CC BY‑SA 4.0: others may share and adapt your content, including commercially, provided they give appropriate attribution and license derivative works under the same license.

You represent that you have the necessary rights to submit the content and to grant this license. You can delete your PIREPs via the site; however, the CC BY‑SA license is not revocable, and copies already made by others may persist.

Dat is niet waar. Lees https://www.skydemon.aero/store/terms.jtcy01f73e.htm
“We offer customers the ability to share notes, feedback and other data about airfields with other customers. If you choose to make such contributions, they will be deemed to have become our property.”

De pireps zijn dus eigendom van Skydemon en maken een abonnement waardevoller. Dan snijden ze zichzelf in de vingers als ze die data via andere kanalen gaan verspreiden. Logisch dat ze dat dan ook niet doen.

Nou, dat is één manier om ernaar te kijken - en ik begrijp het zakelijke perspectief.

De andere manier om ernaar te kijken zou zijn: het is gratis marketing. Mensen zoeken op Google naar vliegvelden en vinden Airfield Directory. Ze zien al die rapporten met een mooi Skydemon-logo naast elk rapport en een directe link naar hun website. De site is geen tool voor vluchtplanning, maar je hebt er wel een nodig. Je ziet dus dat het waardevolle informatie bevat, dus misschien overweeg je een abonnement.

Hoe dan ook, we zullen zien, misschien veranderen ze ooit van gedachten, op dit moment kan ik hun beslissing natuurlijk niet beïnvloeden.

Maar wat ik WEL kan PROBEREN te beïnvloeden, vandaar deze post, is waar mensen berichten plaatsen over vliegvelden.

Metar-Taf widget
Wellicht kan je ook overwegen om Metar-Taf per vliegveld te integreren (https://metar-taf.com/nl/metar/EHSE). Metar-Taf biedt zelf per vliegveld html-code aan voor het plaatsen van een widget op websites. Dit zou dus makkelijk te regelen zijn.
@LaurensDR400 U vraagt, wij leveren - maar dan op de manier van Airfield Directory. We geven nu het weer weer, maar met een aantal slimme extra's. Op vliegvelden met meerdere start- en landingsbanen ziet u direct welke baan het beste is wat betreft zijwind - en u kunt eenvoudig tussen de banen schakelen. De METAR en TAF worden gedecodeerd en op slimme wijze uitgebreid met gevarenwaarschuwingen, bijvoorbeeld:
- DZ SUBZERO - Detecteert motregen wanneer de temperatuur of het dauwpunt onder 0 °C ligt, wat kan
leiden tot ijsvorming, zelfs zonder expliciete codes voor bevriezende neerslag.
- FOG RISK - Detecteert omstandigheden die gunstig zijn voor mistvorming: temperatuur/dauwpuntverschil
≤1 °C en wind ≤3 kt, zelfs wanneer er momenteel geen mist wordt gemeld.
- GUST SPREAD - Detecteert wanneer windvlagen de aanhoudende wind met >15kt overschrijden, wat wijst op mogelijke windschering.

En meer ... U ziet ook waarschuwingspunten bij overmatige zijwind of windvlagen en een geweldig snel visueel overzicht van de wolkenlagen.

Ik hoop dat u het leuk vindt. Bedankt voor het idee.
Check: https://airfield.directory/airfield/EHLE

Bijlagen

• aviation-weather.webp
    aviation-weather.webp
    35,7 KB · Weergaven: 3
Het staat buiten kijf dat bepaalde databases in bepaalde regio's op dit moment over betere informatie beschikken.

En zoals gezegd is al deze informatie helaas opgeslagen in silo's. Je moet een Skydemon-abonnement hebben om toegang te krijgen tot de rapporten – en als je overstapt naar ForeFlight omdat je misschien je IR hebt gehaald, verlies je die toegang.

Ik denk dat het nog steeds belangrijk is om erop te wijzen dat al deze informatie door gebruikers wordt aangeleverd, en niet op magische wijze door die leveranciers. JIJ bent het product en je betaalt er zelfs voor. Ik vind dat verkeerd. Deze informatie zou gratis en universeel beschikbaar moeten zijn.

Het is een beetje zoals toen Wikipedia begon: “Maar Encyclopedia Britannica is nauwkeuriger”.

Interessant is dat PIREP's meestal gedateerd zijn. Informatie die vijf jaar oud is, is vaak waardeloos. Daarom is het afhankelijk van de deelname van gebruikers.

Het enige wat ik wil is dat mensen hun rapporten niet in Skydemon of ForeFlight of besloten forums of of of plaatsen, maar gewoon in Airfield Directory. En nogmaals: dit is niet ik tegen hen: het verschil is dat de gegevens in Airfield Directory gratis zijn. Niemand weerhoudt een vluchtplanningssoftware of een forum ervan om alle rapporten gemakkelijk als batch te downloaden en in hun oplossing op te nemen. Makkelijk zat.

Bovendien probeer ik zoveel mogelijk relevante informatie op één plek te verzamelen. Te beginnen met de brandstofprijzen van mijn vrienden bij Aerops, zodat je niet de ene app hoeft te openen om de brandstofprijzen te controleren en een andere om de rapporten te bekijken.

JULLIE zijn de mensen die dit mogelijk kunnen maken. Gewoon door een rapport te schrijven over je laatste reizen en je thuisveld. Als iedereen in dit forum slechts één rapport schrijft, wint iedereen.

En nogmaals: ik doe dit allemaal zonder enige commerciële bedoeling, alleen voor het welzijn van de gemeenschap. Geen advertenties, geen inbreuk op de privacy, geen betaalde abonnementen, nooit. Dit wordt met name gewaarborgd door de Creative Commons-licentie. De gegevens die je invoert in Airfield Directory blijven voor altijd eigendom van de gemeensch

Die informatie is ook openbaar en toegankelijk…

In de AIP

Die informatie is ook openbaar en toegankelijk…

In de AIP
Ik denk dat dat een misverstand is. Dit is een site om informatie te tonen die je niet in AIP's vindt. De informatie over de restaurants. Vluchttips dat er vaak turbulentie is tijdens de landing of dat er op zondag veel zweefvliegtuigen actief zijn ten zuiden van de luchthaven. Het lokale taxinummer. Of dat de luchthavenmanager een crewauto heeft die je vier uur lang kunt gebruiken. Dat de brandstofwagenchauffeur in de buurt woont en je hem op xyz kunt bellen als je 's avonds laat aankomt. Dat soort dingen. Ervaringen van piloten.

Afgezien daarvan: de weersinformatie waarnaar hier in het forum werd gevraagd, is nu ook beschikbaar via Telegram. Probeer: https://t.me/AirfieldDirectoryBot en vervolgens /weather EHAM

Bijlagen

• snap.webp
    snap.webp
    136,8 KB · Weergaven: 4
  • snap.webp
    snap.webp
    57,5 KB · Weergaven: 4
Even een korte update: we tonen nu ook live luchtvaartweer.

Real-time METAR- en TAF-gegevens met intelligente gevarenherkenning. Bekijk de beste landingsbaan voor de huidige wind, visualiseer wolkenlagen in één oogopslag en bekijk mogelijke gevarenwaarschuwingen voor ijsvorming, slecht zicht, windschering en andere risico's die zijn afgeleid uit luchtvaartweerrapporten.

En het beste is dat dit ook beschikbaar is via de Telegram-bot.

Bijlagen

• telegram-bot-EHAM.webp
    telegram-bot-EHAM.webp
    238,9 KB · Weergaven: 5
Ik heb zojuist enkele functies toegevoegd die het gemakkelijker maken om een route te plannen op de kaart/zoekpagina:

Algemene POI-zoekfunctie:

Er is nu een invoerveld met automatische aanvulling op de kaartzoekpagina, waar u kunt zoeken met behulp van ICAO-codes, algemene oriëntatiepunten, adressen, enz.

snap.webp

Great Circle Map Planning:

U kunt nu een of meer vliegvelden aan uw route toevoegen vanuit het pop-upvenster van een vliegveld op de kaartweergave of door met de rechtermuisknop op het bureaublad te klikken. Er wordt altijd de kortste route tussen de vliegvelden genomen. Elk segment wordt weergegeven met de lengte in zeemijlen en er zijn kleine markeringen voor 25%, 50% en 75%. De totale lengte van alle segmenten wordt ook weergegeven.

One-Leg.webp
Multiple-Legs.webp

Dat heb ik zojuist geprobeerd, maar alleen een comment achterlaten lukt me niet. Waarschijnlijk moet ik dan ook een rating geven, maar dat lijkt me niet nuttig als niet-piloot, omdat ik geen enkele informatie op dat gebied kan toevoegen.

Terug
Bovenaan