Air-to-air fequenties

Venz

New member
Even een vraagje: Weet iemand of er VHF frequenties zijn aangewezen voor VFR vliegverkeer in Nederland?

Flink gezocht, maar tot dusver niets gevonden.
 
Volgens mij is 123.45 de algemene babbelfrequentie.

Maar volgens mij kun je beter Dutchmill of Ams info blijven uitluisteren.
 
Dat lijkt me wel zo handig ja, maar als je met een two-shipper op pad ga, en je wil even wat aan elkaar doorgeven, dan is zo'n freq. wel handig. 123.450 hoor je wel vaker, maar is dat een officieel toegewezen frequentie?
 
123.45 is geen babbel frequentie... Voor zover ik weet wordt deze frequentie in de offshore gebruikt. Staat heel af en toe in de NOTAMS als reminder.
 
Er is toch helemaal geen officiele air-to-air freq? Weet iemand of daar een reden voor is, want nu gebruikt iedereen dus maar iets (123.45).
 
ICAO Annex 10 Volume V Para 4.1.3.2.1 states that 123.45 MHz shall be designated
for use as an Air-to-Air communications channel to enable aircraft engaged in flights
over remote and oceanic areas, out of range of VHF ground stations, to exchange necessary
operational information and to facilitate the resolution of operational problems.


Bron: http://www.nats-uk.ead-it.com/aip/current/aic/pink/EG_Circ_2003_P_016_en.pdf


Dan in Afrika e.o.:

AIR TO AIR INTERPILOT FREQUENCY

In some ICAO regions a VHF Air to Air Frequency has been promulgated for pilots to exchange operational information with each other. Recent ICAO meetings have chosen the frequency 128.95 MHz for the Africa/Indian Ocean region which remains subject to formal ICAO approval.
The following must be remembered:
1. The Interpilot Frequency is designated for use only out of range of ground VHF stations. Not just ground stations using that frequency, but using any VHF frequency. Over a large part of the land mass of Africa this puts constraints on its use although, of course, there are oceanic routes where it could be valuable.
Λ2. The Interpilot frequency must not be confused with the IATA Inflight Broadcast Procedure Frequency of 126.9 MHz. The Inflight Broadcast Procedure applies over most of Africa and is not constrained geographically as is the inter-pilot frequency. It is distributed by IATA to all known operators and chart producers in the affected regions and is believed by IATA and IFALPA to have greatly improved safety.
. IFBP messages exclusively involve flight safety.
. Inter-pilot Air to Air Communications include lesser priority messages.
Λ3. Pilots will not want to compromise the IFBP procedure and they are therefore urged to continue using the IFBP on 126.9 MHz as they have been doing. The guarding of 126.9 MHz must take precedence over the guarding of frequencies assigned for inter-pilot communications. Pilots will appreciate that if they start using the inter-pilot frequency as an alternative to 126.9 MHz they may severely erode the protection provided by IFBP.

Bron: http://www.caa.co.za/resource center/AIC'S/41-4.pdf


Het is illegaal om te zenden op een kanaal dat daar niet voor aangewezen is,
helaas is er in Europa naar mijn weten geen designated chat-frequency,
in sommige gebieden/landen wel: Bijv. Nieuw Zeeland (he toevallig..): 128.95 MHz

Bron (NZ-AIP): http://www.aip.net.nz/pdf/GEN_3.4.pdf

Ik heb nog in de AIP-NL gekeken, helaas.... Niks dus.
Dus vooralsnog mogen we niet "chatten" met elkaar,
maar moet ik mn ei kwijt dan tel ik gewoon tot 5! :biertje:


Hope this helps...

Grtz VanFan
 
Terug
Bovenaan