Afwachting VGB

Beste Max Rate,

Ik heb al reeds gevraagd bij de ambassade, maar die zeiden mij niet te kunnen helpen en dat dit puur in handen ligt bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Ondertussen wordt ik al vertegenwoordigd door een advocaat en heeft het zelfde ministerie een heel groot pak met informatie gekregen en is het nu afwachten of ze hier op gaan reageren.
Vanuit zichzelf laten ze geen enkele informatie los en enige wat je te horen krijgt is: "ja sorry maar dat is de wet".


Het gaat er om dat een ambassade mischien als contactpersoon voor de relevante instanties kan dienen cq een ingang kan verstrekken via de juiste (diplomatieke) kanalen.

Verder is het natuurlijk makkelijker om bij een ambassade binnen te lopen ipv alles per telefoon met Den Haag/Zoetermeer te moeten regelen.
 
Heel goed dat je dit zo stevig aanpakt Airbuslady! Aangezien veel anderen in hetzelfde schuitje zitten, raad ik sterk aan om jullie te organiseren. Ik kan me niet voorstellen dan KLM en VNV daar niet bij willen assisteren. Dus hou ze in de loop zou ik zeggen.
 
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bang dat met de huidige regelgeving dit een steeds groter probleem gaat worden voor de Nederlandse vliegers die in het buitenland hebben gewoond.

Samenvatting van mijn ‘ervaring’ wat betreft VGB;
Sinds 2010 was ik werkzaam in Turkije. In oktober 2016 heb ik selectie gedaan bij Transavia Services GmbH, de Duitse Transavia met base Munchen. Op de eerste selectiedag is mij gevraagd het aanvraagformulier voor een VGB in te vullen aangezien het bedrijf de ervaring had dat bij mensen met buitenlandervaring het lang kon kunnen.
Elke maand belde ik richting het ministerie om te vragen wat de voortgang is van het onderzoek. Vaak kwam het antwoord “We wachten nog op informatie uit het buitenland” of “Stuur ons zoveel mogelijk informatie op over je verblijf in Turkije”. Bijvoorbeeld een uitdraai van een blanco strafblad wat ik toentertijd heb ingestuurd.

Transavia heeft mij wel een contract aangeboden voordat het VGB binnen was. Dit risico durfden ze wel te nemen. Aangezien ze dringend mensen nodig hadden kon ik zo alvast starten met de training. In maart 2017, zes weken na mijn aanstelling bij Transavia, heb ik het eerste concept besluit ontvangen met als voornemen het VGB te weigeren. Ik had nog wel de mogelijkheid om extra informatie in te sturen.

Al in een vroeg stadium heb ik contact opgenomen met de VNV. Zoals hier al eerder is geschreven moet je dat zeker doen! Samen met de advocaat van de VNV hebben we bezwaar aangetekend en extra informatie opgestuurd. De meest onbenullige dingen eigenlijk, alleen maar om aan te tonen wat voor leven ik daar had.

Het mocht niet baten, in april kwam de afwijzing met als motivering:
‘De AIVD is verplicht om te onderzoeken of informatie in het buitenland kan worden ingewonnen. Dat doet deze dienst door regelmatig te onderzoeken of samenwerkingsrelaties met buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen worden aangegaan, juist ook om het mogelijk te maken voor veiligheidsonderzoeken persoonsgegevens uit te wisselen. De AIVD let daarbij vooral op de democratische inbedding van deze inlichtingen- en veiligheidsdiensten, de manier waarop deze diensten de mensenrechten respecteren, de kwaliteit van de gegevens die deze diensten verstrakken en de wijze waarop de diensten omgaan met vertrouwelijke gegevens.
Op grond van de uitkomsten van dit onderzoek heeft de AIVD geconcludeerd dat het momenteel onwerkelijk en/of onverantwoord is om met de inlichtingen- en veiligheidsdienst van Turkije een samenwerkingsrelatie aan te gaan en voor veiligheidsonderzoeken persoonsgegevens uit te wisselen Daarom kan de AIVD voor dit onderzoek niet voldoende gegevens opvragen over de afgelopen periode’


Het komt erop neer dat de AIVD bepaald met wie ze wel en met wie ze niet willen samenwerken. Ook maken ze niet openbaar met wie ze wel of niet samenwerken. Informatie die je zelf instuurt moet nog door de AIVD worden geverifieerd. Let wel, het duurde in mijn geval 5 maanden om tot deze conclusie te komen!

Na nogmaals bezwaar aan te hebben getekend en wederom een afwijzing was de laatste stap voor een rechtsgang om voor een onafhankelijke commissie mijn kant van het verhaal te doen. De AIVD zou daar ook aanwezig bij zijn. Inmiddels duurde het voor Transavia allemaal te lang en heeft mij, met het oog op het einde van het Munchen avontuur, ontslagen (overigens met goede afspraken!).

Wederom samen met de VNV heb ik mij voorbereid op het gesprek met de onafhankelijke commissie. De commissie bestond uit drie heren met kennis over luchtvaart en veiligheid. De AIVD was ook aanwezig. Dit gesprek vond in Juli 2017 plaats, 9 maanden na mijn VGB aanvraag. Het gesprek was zeer formeel maar had het idee dat de commissieleden mij zeer goed begrepen. Verschillende argumenten hebben we aangedragen, waarvan er sommige hier al door andere zijn benoemd.

- Vanuit Turkije was 80% van al mijn vluchten richting West-Europa, waaronder Amsterdam. Dit is geen enkel probleem.
- Ik geef toestemming om mijn persoonsgegevens met de ‘onbetrouwbare’ veiligheidsinstanties van Turkije te delen. De AIVD hoeft mij daarin niet te beschermen.
- Ik ga vliegen vanuit Munchen, waarom heb ik überhaupt een Nederlands VGB nodig? (antwoord: PH- geregistreerde kisten)
- Artikel 8 van de wet veiligheidsonderzoeken: ‘Een verklaring kan slechts worden geweigerd, indien onvoldoende waarborgen aanwezig zijn dat de betrokkene onder alle omstandigheden de uit de vertrouwensfunctie voortvloeiende plichten getrouwelijk zal volbrengen of indien het veiligheidsonderzoek onvoldoende gegevens heeft kunnen opleveren om daarover een oordeel te geven.’ Het kan worden geweigerd, maar het moet dus niet.
- Inmiddels had ik bij een ander Duits bedrijf gesolliciteerd en een Duits veiligheidsonderzoek laten doen (ZuP). Binnen 5 weken lag de goedkeuring op de mat. Hoe kan het zijn dat ik als Nederlander niet in Nederland kan werken, maar wel in Duitsland?

Ik had het gevoel dat de commissie aan mijn kant stond. Helemaal toen we het punt aankaartte dat ik het Duitse VGB wel heb ontvangen. De AIVD antwoordde dat ieder land zijn eigen regels bepaald. Een commissie-lid opperde dat iedereen in Europa gelijke rechten en kansen heeft. Maar wij als vliegers die in het Buitenland ervaring hebben opgedaan worden benadeeld. Dat terwijl we de wet volgen en ons, zoals het hoort, uitschrijven als je langer dan 3 maanden niet meer in Nederland woont.

Ondanks mijn positieve gevoel was de uitkomst van de commissie voor mij ook negatief. Wellicht omdat ik met de verkeerde gedachte het gesprek inging. De commissie kijkt niet of ik nou wel of niet te vertrouwen ben, maar kijkt alleen naar hoe de AIVD heeft gehandeld. En die hebben correct de wet gevolgd! Wellicht speelde ook mee dat ik inmiddels niet meer bij Transavia werkte een een Duits onderzoek had gedaan bij een ander bedrijf. Het was sowieso al te laat. Mede daarom heb ik besloten om niet naar de rechter te gaan en mijn verlies te nemen.

Het is een lang verhaal geworden maar uiteraard blijft ik het onterecht vinden. Ik snap heel goed hoe jullie je nu voelen. De belangen zijn voor jullie nog groter dat die voor mij toen. Ik denk dat wij als vliegers, samen met de VNV, hier veel meer aandacht aan moeten besteden. Meer druk uitoefenen om de wet aan te passen. We hebben nu eenmaal veel Nederlandse piloten die in het buitenland wonen of hebben gewoond. Het kan toch niet zo zijn dat die veroordeeld zijn tot een baan buiten de Nederlandse grenzen? Of nee wacht, de AIVD adviseert mij nu om de komende 8 jaar te wonen in een land waar wél mee wordt overlegt. Welke landen dat zijn kunnen ze alleen niet zegen…

Veel succes, als ik ergens bij kan helpen ben ik daartoe bereid.

Groeten,
 
Dank je wel.... ik wil gewoon graag beginnen bij jullie!!! :)

Heel goed dat je dit zo stevig aanpakt Airbuslady! Aangezien veel anderen in hetzelfde schuitje zitten, raad ik sterk aan om jullie te organiseren. Ik kan me niet voorstellen dan KLM en VNV daar niet bij willen assisteren. Dus hou ze in de loop zou ik zeggen.
 
Voor nu lijkt het enigste, weer aanmelden in NL en 8 jaar wachten.. Voor alle mensen die nog niet uit NL zijn uitgeschreven: Meld je niet af uit NL, als je ooit nog terug wilt komen en voor KLM/Trans/TUI wilt vliegen. Ja het is fiscaal erg lucratief om niet in NL te zijn ingeschreven en minimaal Inkomstenbelasting (Ierland/Luxemburg) of geen (zandbak) te betalen, maar... Het gaat heel lang duren om alles te regelen.

Voor wat betreft VGB, dit is inderdaad nodig voor een Schipholpas. Nou hoef je bij KLM alleen als CPT een biometrische pas te bezitten (is dit een eis van KLM of van Schiphol Airport?). Ik kan mij wel voorstellen dat KLM niet wilt dat jij over 8-12 jaar geen baas KLC kan worden ivm geen Schipholpas (door geen VGB). Dan komen ze niet van jou af en hebben slechte kaarten als je dan een salaris compensatie gaat eisen...

Al met al denk ik dat KLM (als commercieel bedrijf) weinig te zeggen heeft over de werkwijze van de inlichtingendiensten. Ook de VNV kan deze problematiek alleen aan het licht brengen, maar niet oplossen. De rest ligt bij politiek Den haag...
 
Wat een belachelijke situatie, ik duim voor jullie dat het snel opgelost wordt! Zelf bij mijn move uit Spanje naar Nederland gelukkig geen problemen ondervonden, daar zullen ze dus wel mee overleggen. Ik ben wel ooit bij een presentatie van de AIVD geweest waar ze al voor dit probleem waarschuwden, dat ging toen met name over Indonesië.

Mbt de schipholpas, niemand van het vliegend personeel bij mijn bedrijf op Schiphol heeft een Schipholpas, personeel van Swissport opent de deuren.
 
Volgens mij wil KLM dat alle Capt en Pursers een Schipholpas hebben puur zodat ze aan boord kunnen als de gate-agent er nog niet is of het druk heeft, of zelf de gate kunnen openen als deze bijvoorbeeld dichtvalt bij het uitstappen of als na sluiten iemand nog iets is vergeten. Dus voornamelijk ter ontlasting van grondpersoneel en deels om een snelle service aan een pax te kunnen leveren.
 
My 2 cents:

Wat een stel godverd%&de horken!

Die lui moeten echt een trap onder hun ambtelijke achterwerk hebben. Die hebben het rechtsbeginsel 'onschuldig totdat het tegendeel bewezen is' nog niet helemaal begrepen en treden de rechtsstaat met voeten. Nederlands op z'n smalst...
 
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bang dat met de huidige regelgeving dit een steeds groter probleem gaat worden voor de Nederlandse vliegers die in het buitenland hebben gewoond.

Samenvatting van mijn ‘ervaring’ wat betreft VGB;
Sinds 2010 was ik werkzaam in Turkije. In oktober 2016 heb ik selectie gedaan bij Transavia Services GmbH, de Duitse Transavia met base Munchen. Op de eerste selectiedag is mij gevraagd het aanvraagformulier voor een VGB in te vullen aangezien het bedrijf de ervaring had dat bij mensen met buitenlandervaring het lang kon kunnen.
Elke maand belde ik richting het ministerie om te vragen wat de voortgang is van het onderzoek. Vaak kwam het antwoord “We wachten nog op informatie uit het buitenland” of “Stuur ons zoveel mogelijk informatie op over je verblijf in Turkije”. Bijvoorbeeld een uitdraai van een blanco strafblad wat ik toentertijd heb ingestuurd.

Transavia heeft mij wel een contract aangeboden voordat het VGB binnen was. Dit risico durfden ze wel te nemen. Aangezien ze dringend mensen nodig hadden kon ik zo alvast starten met de training. In maart 2017, zes weken na mijn aanstelling bij Transavia, heb ik het eerste concept besluit ontvangen met als voornemen het VGB te weigeren. Ik had nog wel de mogelijkheid om extra informatie in te sturen.

Al in een vroeg stadium heb ik contact opgenomen met de VNV. Zoals hier al eerder is geschreven moet je dat zeker doen! Samen met de advocaat van de VNV hebben we bezwaar aangetekend en extra informatie opgestuurd. De meest onbenullige dingen eigenlijk, alleen maar om aan te tonen wat voor leven ik daar had.

Het mocht niet baten, in april kwam de afwijzing met als motivering:
‘De AIVD is verplicht om te onderzoeken of informatie in het buitenland kan worden ingewonnen. Dat doet deze dienst door regelmatig te onderzoeken of samenwerkingsrelaties met buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen worden aangegaan, juist ook om het mogelijk te maken voor veiligheidsonderzoeken persoonsgegevens uit te wisselen. De AIVD let daarbij vooral op de democratische inbedding van deze inlichtingen- en veiligheidsdiensten, de manier waarop deze diensten de mensenrechten respecteren, de kwaliteit van de gegevens die deze diensten verstrakken en de wijze waarop de diensten omgaan met vertrouwelijke gegevens.
Op grond van de uitkomsten van dit onderzoek heeft de AIVD geconcludeerd dat het momenteel onwerkelijk en/of onverantwoord is om met de inlichtingen- en veiligheidsdienst van Turkije een samenwerkingsrelatie aan te gaan en voor veiligheidsonderzoeken persoonsgegevens uit te wisselen Daarom kan de AIVD voor dit onderzoek niet voldoende gegevens opvragen over de afgelopen periode’


Het komt erop neer dat de AIVD bepaald met wie ze wel en met wie ze niet willen samenwerken. Ook maken ze niet openbaar met wie ze wel of niet samenwerken. Informatie die je zelf instuurt moet nog door de AIVD worden geverifieerd. Let wel, het duurde in mijn geval 5 maanden om tot deze conclusie te komen!

Na nogmaals bezwaar aan te hebben getekend en wederom een afwijzing was de laatste stap voor een rechtsgang om voor een onafhankelijke commissie mijn kant van het verhaal te doen. De AIVD zou daar ook aanwezig bij zijn. Inmiddels duurde het voor Transavia allemaal te lang en heeft mij, met het oog op het einde van het Munchen avontuur, ontslagen (overigens met goede afspraken!).

Wederom samen met de VNV heb ik mij voorbereid op het gesprek met de onafhankelijke commissie. De commissie bestond uit drie heren met kennis over luchtvaart en veiligheid. De AIVD was ook aanwezig. Dit gesprek vond in Juli 2017 plaats, 9 maanden na mijn VGB aanvraag. Het gesprek was zeer formeel maar had het idee dat de commissieleden mij zeer goed begrepen. Verschillende argumenten hebben we aangedragen, waarvan er sommige hier al door andere zijn benoemd.

- Vanuit Turkije was 80% van al mijn vluchten richting West-Europa, waaronder Amsterdam. Dit is geen enkel probleem.
- Ik geef toestemming om mijn persoonsgegevens met de ‘onbetrouwbare’ veiligheidsinstanties van Turkije te delen. De AIVD hoeft mij daarin niet te beschermen.
- Ik ga vliegen vanuit Munchen, waarom heb ik überhaupt een Nederlands VGB nodig? (antwoord: PH- geregistreerde kisten)
- Artikel 8 van de wet veiligheidsonderzoeken: ‘Een verklaring kan slechts worden geweigerd, indien onvoldoende waarborgen aanwezig zijn dat de betrokkene onder alle omstandigheden de uit de vertrouwensfunctie voortvloeiende plichten getrouwelijk zal volbrengen of indien het veiligheidsonderzoek onvoldoende gegevens heeft kunnen opleveren om daarover een oordeel te geven.’ Het kan worden geweigerd, maar het moet dus niet.
- Inmiddels had ik bij een ander Duits bedrijf gesolliciteerd en een Duits veiligheidsonderzoek laten doen (ZuP). Binnen 5 weken lag de goedkeuring op de mat. Hoe kan het zijn dat ik als Nederlander niet in Nederland kan werken, maar wel in Duitsland?

Ik had het gevoel dat de commissie aan mijn kant stond. Helemaal toen we het punt aankaartte dat ik het Duitse VGB wel heb ontvangen. De AIVD antwoordde dat ieder land zijn eigen regels bepaald. Een commissie-lid opperde dat iedereen in Europa gelijke rechten en kansen heeft. Maar wij als vliegers die in het Buitenland ervaring hebben opgedaan worden benadeeld. Dat terwijl we de wet volgen en ons, zoals het hoort, uitschrijven als je langer dan 3 maanden niet meer in Nederland woont.

Ondanks mijn positieve gevoel was de uitkomst van de commissie voor mij ook negatief. Wellicht omdat ik met de verkeerde gedachte het gesprek inging. De commissie kijkt niet of ik nou wel of niet te vertrouwen ben, maar kijkt alleen naar hoe de AIVD heeft gehandeld. En die hebben correct de wet gevolgd! Wellicht speelde ook mee dat ik inmiddels niet meer bij Transavia werkte een een Duits onderzoek had gedaan bij een ander bedrijf. Het was sowieso al te laat. Mede daarom heb ik besloten om niet naar de rechter te gaan en mijn verlies te nemen.

Het is een lang verhaal geworden maar uiteraard blijft ik het onterecht vinden. Ik snap heel goed hoe jullie je nu voelen. De belangen zijn voor jullie nog groter dat die voor mij toen. Ik denk dat wij als vliegers, samen met de VNV, hier veel meer aandacht aan moeten besteden. Meer druk uitoefenen om de wet aan te passen. We hebben nu eenmaal veel Nederlandse piloten die in het buitenland wonen of hebben gewoond. Het kan toch niet zo zijn dat die veroordeeld zijn tot een baan buiten de Nederlandse grenzen? Of nee wacht, de AIVD adviseert mij nu om de komende 8 jaar te wonen in een land waar wél mee wordt overlegt. Welke landen dat zijn kunnen ze alleen niet zegen…

Veel succes, als ik ergens bij kan helpen ben ik daartoe bereid.

Groeten,

Kleine correctie:
" Dat terwijl we de wet volgen en ons, zoals het hoort, uitschrijven als je langer dan 3 maanden niet meer in Nederland woont. "

Je hoeft je pas te laten uitschrijven in Nederland als men 8 maanden in een jaar in het buitenland verblijft, als woonadres bij de Gemeente. Er zijn gemeenten die het voor jouw doen als men erachter komt dat je geen 4 maanden in een jaar in Nederland verblijft. Dat levert enorme kafka toestanden op.



Fiscaal geldt het 180 dagen criterium

De door jouw aangehaalde 3 maanden is niet geheel onbekend en betreft het feit dat je uit de Zorg Verzekerings Wet (ZVW) gaat bij een voorgenomen verblijf in het buitenland van langer dan 90 dagen. Let op ook uw zorgverzekering geldt niet meer, terwijl u wel premie kunt en mag betalen als u de zaken niet in orde heeft gemaakt met de SVB.

Alle drie punten om in de gaten te houden als je in het buitenland gaat werken / stage lopen / vrijwilligers werk gaat doen.

Verder het veiligheidsonderzoek inzake het VGB is gemandateerd aan de KMAR te Schiphol / Badhoevendorp. De AIVD voert feitelijk geen onderzoek uit inzake burgerluchtvaart.



Verder is het zo dat het beleid ten aanzien van werken en een verblijf in het buitenland voor een VGB burgerluchtvaart per 1 maart 2018 gewijzigd is, en wel soepeler.

 
Laatst bewerkt:
Beste Andik,

Ik waardeer het enorm dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid en objectief je ervaringen neer te zetten die je hebt gehad met de AIVD, dank.

Groetjes, F. Harbour
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de enige oplossing dat de regelgeving wordt veranderd. De enige rechter die dat voor elkaar krijgt is het Eugh. Maar op basis van wat is nog de vraag. Het is geen discriminering op afkomst en ook geen ongelijkbehandeling binnen de EU. Je zou misschien kunnen argumenteren dat Schiphol/KLM ook een duitse ZÜP zou moeten accepteren, want EU. Maar lijkt me geen sterk argument.

Het beste zou politieke druk via VNV of KLM zijn. Denk dat KLM nog het meeste kan bereiken.
 
Volgens mij is de enige oplossing dat de regelgeving wordt veranderd. De enige rechter die dat voor elkaar krijgt is het Eugh. Maar op basis van wat is nog de vraag. Het is geen discriminering op afkomst en ook geen ongelijkbehandeling binnen de EU. Je zou misschien kunnen argumenteren dat Schiphol/KLM ook een duitse ZÜP zou moeten accepteren, want EU. Maar lijkt me geen sterk argument.

Het beste zou politieke druk via VNV of KLM zijn. Denk dat KLM nog het meeste kan bereiken.

Ik denk dat het probleem is dat niemand dit probleem aangekaard heeft gezien het gewoon erg weinig voorkomt. KLM neemt natuurlijk normaal weinig vrije markters aan en TUI/Trans hebben daar naar mijn zeggen ook vrij weinig last van.

Nu de markt juist in Europa beter wordt en minder goed in bijv. Het midden oosten is er wellicht sprake van een toestroom van expats die weer in NL willen vliegen en dit probleem gaan ondervinden. Helaas zullen we alleen iets gedaan krijgen als er een grote groep tegelijk dit probleem meldt bij de correcte instanties of media.
 
Diegene die het probleem hebben, moeten de KLM overtuigen dat het een structureel probleem is in de regelgeving, wat ervoor kan zorgen dat KLM een berg geschikte mensen uit het midden oosten nooit kan aannemen, terwijl ze in buurlanden gewoon aan de slag kunnen. En dan moet de KLM het als dusdanig probleem zien dat ze ermee naar de politiek verantwoordelijken stappen. Vanwege het fundamentele karakter (Nederlanders die niet meer terug kunnen) zou de VNV ook wat moeten doen.

Via de rechter valt er denk ik niet veel te halen. Alle ambtenaren houden zich aan de regeltjes, dan doen ze in ieder geval niets fout. Ook al leidt het tot volledig kafkaeske situaties (advies om even 8 jaar in een land te gaan wonen waar ze mogelijk wel mee samenwerken).
 
Heb zelf eind 2014 als Belg de overstap van Ryanair naar klm gemaakt. AIVD aanvraag verstuurd in september en uiteindelijk pas goedgekeurd eind februari. ( heeft me wat senioriteit gekost). Klm was overigens toen wel degelijk op de hoogte dat dit lang duurt voor buitenlanders: ze hadden namelijk de procedure gewijzigd dat je pas een opleidingsplek toegewezen kon krijgen na goedkeuring AIVD om bovenvermelde situaties te vermijden. Lijkt er dus op dat ze het wisten, maar het hun toch weer verrast heeft. Lijkt de standaard tegenwoordig !
 
Het is juist de rechter die de AIVD kan corrigeren in een beroepsprocedure.

De AIVD dient binnen de grenzen van het redelijke datgene te doen, wat nodig is om de voor een verantwoorde oordeelsvorming benodigde gegevens te verkrijgen. Ik acht het niet redelijk dat de AIVD zich in dit verband beroept op het, met name wegens financiële overwegingen, ontbreken van een samenwerkingsrelatie met de inlichtingen- en veiligheidsdienst van onder andere Qatar. Daardoor is er sprake van een onzorgvuldige voorbereiding van het besluit.



 
For the record, ik lig inmiddels ook uit de gratie. Ik ga er verder niet meer op in (hier op Airwork). Bedankt voor het meelezen allemaal, voor raad en adviezen. De komende tijd ga ik mij bezinnen of ik als een soort Don Quijote door wil gaan in dit Kafkaiaanse gebeuren. Aanstaande 29e zet ik mijn geliefde tripple met groene staart aan de grond op Schiphol, Nederland zal voor altijd anders voelen.
 
For the record, ik lig inmiddels ook uit de gratie. Ik ga er verder niet meer op in (hier op Airwork). Bedankt voor het meelezen allemaal, voor raad en adviezen. De komende tijd ga ik mij bezinnen of ik als een soort Don Quijote door wil gaan in dit Kafkaiaanse gebeuren. Aanstaande 29e zet ik mijn geliefde tripple met groene staart aan de grond op Schiphol, Nederland zal voor altijd anders voelen.

Bizar, sterkte ermee!

Wat mij overigens wel verbaasd is dat KLM niet wist van dit mogelijke probleem, ik zag dit al van een kilometer afstand aankomen..
 
For the record, ik lig inmiddels ook uit de gratie. Ik ga er verder niet meer op in (hier op Airwork). Bedankt voor het meelezen allemaal, voor raad en adviezen. De komende tijd ga ik mij bezinnen of ik als een soort Don Quijote door wil gaan in dit Kafkaiaanse gebeuren. Aanstaande 29e zet ik mijn geliefde tripple met groene staart aan de grond op Schiphol, Nederland zal voor altijd anders voelen.

Damn, wat klote joh!

Iemand enig idee wat de doorlooptijd is van de aanvraag van de VGB met het vermelden van de USA als buitenlandse reis? (vliegopleiding)
 
Terug
Bovenaan