Afschrijving op vliegtuig

• Onderwerp starter Onderwerp starter JC
  • Startdatum Startdatum

JC

Legend
hallo,

ik heb een aandeel in een DA-40D.

Aangezien dit aandeel mede is gekocht om mijn opleiding tot fATPL goedkoper te maken trek ik de directe kosten en afschrijving van de belasting af.

Nu is alleen de vraag: wat is de afschrijving op zo'n kist? Europese regelgeving stelt dat de economische levensduur van een airliner tussen de 10-15 jaar ligt. Daar ga ik dus voor "mijn" kist ook van uit; 10 jaar. Mijn belastingadviseur zegt, om alles een beetje in het redelijke te houden, ga uit van een restwaarde van 5000 euro.

Nu hoorde ik laatst iemand zeggen: ga gewoon uit van een restwaarde van 0.
Laat de inspecteur maar aantonen dat dit niet redelijk is.

Is er hier imand die hier ervaring mee heeft?

Bij voorbaat dank.

Groeten,

JC

Restwaarde nul wordt niet geaccepteerd!
Het is niet moeilijk om aan te tonen dat het geen nul euro is.

Ik denk dat je moet rekenen met een percentage van tussen de 10 en 15 procent van de aanschafwaarde.

Groeten,
The Flying Accountant

Volgens mij was hier al eens een topic over. Zover ik weet kan het nooit op 0 uitkomen tenzij je alleen maar service beurtjes geeft.
Wanneer je een motor of instrumenten etc. gaat vervangen/vernieuwen gaat de waarde weer omhoog. Misschien dat de belastingdienst de verzekeringswaarde aan houdt, maar dat kan je bij je belastingdienst in de buurt misschien eens navragen.

Ik zou 'm maar versneld afschrijven als die brandstofprijzen blijven stijgen.

Vergis je ook niet, een eventuele boekwinst bij verkoop van je aandeel is belast tegen het progressieve tarief! Niet zo leuk als je tzt bij een airliner in een hogere schaal zit.

Ik zou 'm maar versneld afschrijven als die brandstofprijzen blijven stijgen

:confused:

Afschrijving(en) zijn vaste kosten.
Brandstoffen- en smeermiddelen zijn variabele kosten.

Mijn belastingadviseur zegt, om alles een beetje in het redelijke te houden, ga uit van een restwaarde van 5000 euro

Verstandige belastingadviseur :D

Naar ik aanneem heb je het over de restwaarde (na 10 jaar) van het persoonlijke 1/Xx aandeel?

Bedankt voor de reacties.

Ja, het gaat idd over de restwaarde mijn 1/22 aandeel, totale restwaarde van 5000 worden we niet zo blij van....

Komt erop neer dat ik € 1000 per jaar wil afschrijven.

Piper28, wat je zegt kun je ook in het Chinees doen, ik snap het niet. Kun je het eens toelichten?

PA28, klinkt idd wel logisch wat je zegt. Maar mij kun je alles wijsmaken in deze materie, vooral de dingen die voor mij gunstig zijn. Ik geloof ook nog in de pesnioengolf en Sinterklaas ;)

M.a.w. de kist staat over 10 jaar in de boeken voor Û 110.000,--
(22 x Û 5000).

Klinkt redelijk, ook die Û 1.000 p/j op je 1/22 aandeel.

Oorspronkelijk gepost door piper28
Ik zou 'm maar versneld afschrijven als die brandstofprijzen blijven stijgen.
Lijkt me toch logisch...Wanneer de brandstof te duur is ga je niet meer vliegen en zal de waarde van de kist ook afnemen.

Vergis je ook niet, een eventuele boekwinst bij verkoop van je aandeel is belast tegen het progressieve tarief! Niet zo leuk als je tzt bij een airliner in een hogere schaal zit.
Stel nu aankoop 20.000 jaarlijks 2.000 in mindering op inkomen. Na 10 jaar afgeschreven. Dan verkoop aandeel voor 10.000. Dit bedrag moet je optellen bij je inkomen en dus belasting over betalen. Je hebt immers ook voordeel gehad over de aftrek van de afschrijving.

Wanneer de brandstof te duur is ga je niet meer vliegen en zal de waarde van de kist ook afnemen.

Ik denk niet dat Zalm en consorten dit standpunt overnemen.

Het gaat hier over een DA-40D (Diamond Star TDI), waarbij de D voor Diesel of JET-A staat.

Persoonlijk denk ik dat een D (Diesel/JET-A) versie over 10 jaar wel eens errug courant kan zijn ;)

Wederom dank.

Precies, en het gaat hier niet om de actuele waarden. KLijk maar naar vastgoed, dat mag je ook afschrijven (bedrijven), terijl deze vaak meer waard worden.

Daarnaast staat de kist niet als vermogen op mijn balans, dus geef ik de "winst" bij verkoop niet op. Of het wel moet, ach, dat wist ik dan maar even niet.

Oorspronkelijk gepost door JC
Wederom dank.

Precies, en het gaat hier niet om de actuele waarden. KLijk maar naar vastgoed, dat mag je ook afschrijven (bedrijven), terijl deze vaak meer waard worden.
En bij verkoop moet er ook flink belasting worden betaald!

Daarnaast staat de kist niet als vermogen op mijn balans, dus geef ik de "winst" bij verkoop niet op. Of het wel moet, ach, dat wist ik dan maar even niet.
Zo ken ik er nog een paar. Bij controle krijg je een flinke naheffing en de boetes zijn tegenwoordig niet zomaar van tafel te krijgen.

En wat moet dan als winst worden bescouwt? Verkoopwaarde minus aankoopwaarde, of verkoopwaarde minus huidige balanswaarde?

Ik heb, zoals je merkt, vrij weinig ervaring met de belasting.

Ik, de belastingasdviseur en zelfs de inspecteur weten niet wat exact de wet is en hoe e.e.a. geinterpreteerd moet worden. Zou er dan direct een boete opgelegd worden? Een naheffing kan ik begrijpen, je bent het verschuldigd. Maar zolang een belastingplichtige alles zelf moet uitzoeken vindt ik het niet terecht dat er direct een boete opgelegd wordt.

Weet niet wat hierin de praktij is.

Boekwaarde (aanschaf minus afschrijvingen) minus verkoopwaarde.

Mbt de boete van de belastingdienst:
Je weet nu hoe het moet....
Ik geef alleen maar aan dat de belastingdienst niet snel van boetes afziet.

Sorry, fiscaal afschrijven op een aandeel in een vliegtuig is volgens mij niet mogelijk. Dit is immers een privé stukje vermogen. Boekverliezen of winsten zijn dan niet te verrekenen. Op je eigen huis ga je toch ook niet afschrijven? Wees daar maar blij mee, want bij verkoop deelt de overheid nu niet mee in de boekwinst. Ook de vergelijking met bedrijfspanden is niet ok, dit omdat het naar mijn idee niet over een bedrijfsvliegtuig gaat.

Mocht je je aandeel zakelijk willen bekijken, let dan heel erg goed op. Er is jurispudentie over beschikbaar (zgn. Cessna arrest). De belasting inspecteur kun je hierover gewoon bellen en ze nemen dan echt de tijd wel om dit met je door te nemen.

Mocht je de kist toch zakelijk gebruiken (zonder dat je aanwijsbaar een vliegbedrijf hebt of zo) dan gaat de fiscus niet zomaar akkoord met het activeren van het toestel (m.a.w. het op de balans plaatsen ervan). Een oplossing is dan om de gevlogen uren te faktureren aan de zaak voor het tarief wat een vergelijkbare kist kost bij een verhuurbedrijf. Dat je hier in de regel privé niet slechter van wordt ligt voor de hand. Uit het verhaal maak ik niet op dat er zakelijk gebruik van toepassing is, dus zie ik het als een privé aangelegenheid en is bovenstaande oplossing niet aan de orde.

Met GBOF ben ik trouwens ook eens dat het afschrijven op een Diamond wellicht een beetje overdreven is. Over 10 jaar zou Diesel wel eens nóg actueler kunnen zijn.

Bij juist onderhoud en stalling hoef je m.i. ook zakelijk niet af te schrijven. De direkte kosten worden ten laste gebracht van de winst en bieden dus al fiscaal voordeel. Na 10 jaar is de kist in de regel minimaal hetzelfde waard als waar hij oorspronkelijk voor was aangekocht. Hoe dit voor MLA`s zit weet ik niet, hierbij volgen de modellen en ontwikkelingen zich rapper op, dus kan afschrijven wel nodig zijn.

Mijn eigen kist is inmiddels bijna 1.5 keer zoveel waard als waar ik hem ooit voor gekocht heb. Dit komt natuurlijk door onderhoud en verbeteringen, maar de investering ben ik i.i.g. niet kwijt.

hoi n2025,

het lijkt erop dat je er verstand van hebt ;)

Heb je in je betoog meegenomen dat het hier gaat om opleidingskosten, die naar mijn weten WEL aftrekbaar zijn?
Dan zijn dit toch gewoon afschrijvingsKOSTEN?

Belangrijk in deze is volgens mij dat ik het niet zakelijk bexchouw en niet prive, maar als kosten voor een beroepsopleiding. Jij hebt het continu over zakelijk. Begrijp ik je verkeerd, begrijp ik het concept verkeerd of heb je er overheen gelezen?

Dat in de praktijk er weinig afschrijving zal zijn geloof ik ook, anders had ik het aandeel niet gekocht ;) Maar bij vastgoed wordt de activa ook meer waard, terwijl er toch fiscaal afgetrokken mag worden.

Moet toegeven dat ik ook van jouw verhaal weinig begrijp.

Alvast bedankt voor je reacties.

Beste JC,

Algemeen

Afschrijven is een manier om de bedrijfswinst te drukken. Dit doe je op bedrijfsmiddelen die wat langer meegaan. Bij kortere tijden doe je dit niet, dit wordt in 1 keer van de winst afgetrokken. Het voordeel hiervan is dat op de jaaraangifte van dat jaar minder belasting betaald hoeft te worden doordat de winst is verlaagd door de afschrijving. Mocht er aan het eind van de looptijd nog steeds een boekverlies zijn (als het bedrijfsmiddel wordt vervangen, verkocht of niet meer bruikbaar is) dan wordt dit op dat moment in één keer van de winst afgetrokken. Andersom geldt natuurlijk ook. In dat geval is de winst hoger en moet er meer belasting betaald worden.

Nu jouw situatie.

Ik denk niet dat het praktisch is om als particulier afschrijving te gaan rekenen voor je aandeel. Dit geeft voor een belastinginspecteur allerlei vragen, zeker met vliegtuigen gaan er allerlei bellen rinkelen bij de fiscus. Ze bekijken je dan extra secuur. Ditzelfde geldt natuurlijk voor boten e.d.

Je maakt wél opleidingskosten met het toestel. Het ligt aan de vorm van de constructie hoe je dat het beste fiscaal kunt boeken. Waarschijnlijk betaal je nu een vastgesteld uurtarief aan een stichting. Dit uurtarief heeft waarschijnlijk een bestanddeel voor de afschrijving van de motor en het onderhoud. Zodoende is dat deel van de kosten al verwerkt. Zodra je van je aandeel af wilt (als je de opleiding hebt voltooïd) krijg je dan een bepaald bedrag terug voor je inleg (afhankelijk hoe goed je het t.z.t. verkoopt). Waarschijnlijk zal dit niet zoveel verschillen van wat je er oorspronkelijk voor gegeven hebt. In die situatie dus zou je met enkel je uurtarief al voldoende hebben om als opleidingskosten op te voeren.

Zelf heb ik mijn kist op privé gezet na uitgebreid overleg met de fiscus. De uren die ik er zakelijk mee vlieg verreken ik met mijn bedrijf voor het tarief wat een normaal verhuurbedrijf rekent voor een vergelijkbare kist.

Stuur voor meer info maar een pm o.i.d. dan bellen we even.

Eens met n2025, maar naar welke Box wil je toe?
BoxI kan je denk ik, gevoelsmatig, wel vergeten, BoxII als de rest van de aandelen ook zakelijk gezien worden misschien een idee qua afschrijving en BoxIII iets waar de fiscus je naar alle waarschijnlijkheid wel in zal delen.
Vraag het 3 belastingkantoren en je zal evenveel verschillende antwoorden krijgen die ze niet (lees nooit) zwart op wit willen zetten...!

Ik zou zelf het hele vliegtuig gedoe in de privésfeer afwikkelen. Boekwinsten ook privé en belastingvrij boeken. Mocht je winsten gaan opgeven dan lijkt me box III de juiste box. Box I betreft inkomsten uit werk en woning (niet het geval), winst Box II betreft aanmerkelijk belang (eveneens niet het geval lijkt me). Box III betreft inkomsten uit sparen of beleggen. Je zou dit als kapstok kunnen gebruiken, maar ik denk niet dat in dit geval het oogmerk een belegging was. Het ging immers over de opleiding tot verkeersvlieger. Naar mijn idee blijft de boekwinst onbelast.

Als je dus geen aangifte doet over winst (wat ik waarschijnlijk acht) is er niets aan het handje. Wie weet hebben we op dat moment weer een heel ander fiscaal regime. Ze hebben het nu over vlaktaks e.d., dus ik zou me daar nu nog niet druk over maken. Over de vlaktaks kunnen we natuurlijk weer een hele boom opzetten, maar het ging over vliegen toch?

Laatst bewerkt:
Zo en nu moet je fiscaal recht hebben gestudeerd om dit nog te kunnen volgen. Of natuurlijk een dure adviseur in de hand nemen. Of gewoon je opleiding afmaken bij een FTO, misschien toch wel de goedkoopste oplossing?

Hoi Piper28,

mijn opleiding afronden bij een FTO zal wel moeten - dit geldt tegenwoordig (sinds JAA) voor elk commercieel brevet.

En dat deze route, ook zonder de aftrek van mijn aandeel goedkoper is, kan ik je verzekeren. Want de directe kosten kan ik wel aftrekken en via mijn aandeel kan ik een uurprijs krijgen die rond de 100 euro per uur lager ligt dan "normaal".

J.R., het moet wel box I worden, want in box 3 heb ik, helaas, niets staan. Box II ben ik eignelijk niet mee bekend.
Mijn adviseur heeft e.e.a. wel op papier gezet (mag ik wel, kost klauwen met geld. Kan ik dit aftrekken? ;) Hij wel grondig, was ook al hier terecht gekomen voor info, en op europese regelving.)

n2025, box I is inkomen uit werk en woning, maar ook kosten voor opleiding. dus daarom gaan de afschrijvingskosten in box I. Heb je een PM gestuurd, bedankt voor het aanbod.

Jullie geven allemaal goed en goedbedoeld advies, maar eerlijk gezegd, aftrekken van afschrijvingskosten ga ik toch wel doen.
Het gaat me meer om "redelijke bedragen". Kunnen jullie daar iets meer over zeggen?

Terug
Bovenaan