Advies voor HBO Aviation

kiandra

Rookie
Hallo,

Ik ben Kiandra en 23 jaar oud. Ik kom vanuit Aruba. Vanaf groep 8 wil ik piloot worden. Dit jaar ga ik de opleiding aviation studeren bij Hogeschool van Amsterdam. De opleiding biedt ook de mogelijkheid om piloot te worden. Je krijgt je HBO diploma + vliegbrevet. Hogeschool van Amsterdam heeft samenwerking met de AIS en EPST.
Is dit de goede route om piloot te worden?
In mijn situatie direct naar groundschool is duur voor mij. Ik heb een havo diploma met natuurkunde, wiskunde A en B.

Ik probeer hier advies te krijgen, omdat ik ken niemand die piloot is of aviation studeren.

Met vriendelijke groet,

Hier lees ik, dat de aansluitend vliegopleiding nog steeds 100-120.000 kost. Als dat nu te duur voor je is, wat maakt dan dat je dat direct na je studie wel kunt betalen?
De Aviation studie richt zich dus niet echt op piloot worden, maar is gericht op bredere banen in de luchtvaart. Wanneer je nog geen beeld hebt wat je precies zou willen doen, lijkt het me een prima opleiding, maar puur als opstapje naar piloot zie ik vrij weinig meerwaarde.

Hier lees ik, dat de aansluitend vliegopleiding nog steeds 100-120.000 kost. Als dat nu te duur voor je is, wat maakt dan dat je dat direct na je studie wel kunt betalen?
De Aviation studie richt zich dus niet echt op piloot worden, maar is gericht op bredere banen in de luchtvaart. Wanneer je nog geen beeld hebt wat je precies zou willen doen, lijkt het me een prima opleiding, maar puur als opstapje naar piloot zie ik vrij weinig meerwaarde.

De meerwaarde is dat als je een HBO-opleiding achter de rug hebt je de lening voor je pilotenopleiding kunt afbetalen omdat je vrij zeker weet dat je direct na die opleiding ergens aan de slag kunt. Misschien niet als piloot, maar wel op HBO-niveau met een salaris waar je die 1000 euro rente per maand van kunt betalen. Bovendien komt iemand die net van de middelbare school komt vaak wat minder volwassen over en dat verlaagt je kansen bij de aanmelding. KLMFA neemt 5-10% van de sollicitanten aan. De rest valt af. Ze hebben keuze zat en als je als halve puber binnenkomt sta je gelijk achter ten opzichte van de rest.

De meerwaarde is dat als je een HBO-opleiding achter de rug hebt je de lening voor je pilotenopleiding kunt afbetalen omdat je vrij zeker weet dat je direct na die opleiding ergens aan de slag kunt. Misschien niet als piloot, maar wel op HBO-niveau met een salaris waar je die 1000 euro rente per maand van kunt betalen. Bovendien komt iemand die net van de middelbare school komt vaak wat minder volwassen over en dat verlaagt je kansen bij de aanmelding. KLMFA neemt 5-10% van de sollicitanten aan. De rest valt af. Ze hebben keuze zat en als je als halve puber binnenkomt sta je gelijk achter ten opzichte van de rest.
Hallo,

ik ben ook geïnteresseerd in KLMFA. Hun vliegopleiding ziet prima eruit. KLM zorgt voor de financiering voor vliegopleiding zelf en waar je later gaat betalen . Maar de selectie is zeer streng

Bij EPST zie ik dat ze een garantiefonds hebben. EPST vind ik ook prima.

Maar nu de HBO Aviation bij Hogeschool van Amsterdam is nu de enige keuze voor mij

Hallo,

Eigenlijk heb ik geen andere keuze. Nu is Hogechool van Amsterdam , de enige keuze voor mij. Een kans waar ik in de luchtvaart sector kan werken.

Ik ben ook geïnteresseerd in KLMFA . KLM betaal zelf de vliegopleiding en waar je later gaat betalen. Zodra je in dients bent met KLM. Maar de selectie is zeer streng

Let wel: garantiefondsen bestaan alleen maar zodat mocht er iets gebeuren en je haalt het niet dat je dan niet een schuld bij de school / bank heb, maar dan bij een garantiefonds. Het klinkt erg leuk, verstandig en veilig, maar betekend alleen maar dat je de schuld naar een ander rekeningnummer moet overmaken. Plus, een garantiefonds kost geld (10k?), die hebben ze dan óók mooi te pakken.

Lees: TRAP ER NIET IN!

Let wel: garantiefondsen bestaan alleen maar zodat mocht er iets gebeuren en je haalt het niet dat je dan niet een schuld bij de school / bank heb, maar dan bij een garantiefonds. Het klinkt erg leuk, verstandig en veilig, maar betekend alleen maar dat je de schuld naar een ander rekeningnummer moet overmaken. Plus, een garantiefonds kost geld (10k?), die hebben ze dan óók mooi te pakken.

Lees: TRAP ER NIET IN!
Hallo,

Bedank voor je bericht.
IK ben ook bezig met KLM Flight Academy. Heeft u advies voor KLM Flight Academy?

Met vriendelijke groet,

Nee, daar durf ik weinig over te zeggen.
Advies voor álle opleidingen, álle aspirant-piloten en (bijna) álle topics hier;

- Het lijkt mij dat de meesten hier alleen maar bezig zijn met de opleiding binnenkomen. Weet niet of het bij de meeste opkomt, maar daar begint het pas. Ik zie veel mensen die de selectie proberen te overleven / cheaten, en ik geloof niet dat dit de manier is om een goede piloot te worden.

Nee, daar durf ik weinig over te zeggen.
Advies voor álle opleidingen, álle aspirant-piloten en (bijna) álle topics hier;

- Het lijkt mij dat de meesten hier alleen maar bezig zijn met de opleiding binnenkomen. Weet niet of het bij de meeste opkomt, maar daar begint het pas. Ik zie veel mensen die de selectie proberen te overleven / cheaten, en ik geloof niet dat dit de manier is om een goede piloot te worden.
Het slagen van de selectie is natuurlijk voor de KLMFA stap 1, wel geloof ik dat heel hard trainen niet echt werkt. Wat ik bereik met het oefenen is dat ik bij bijvoorbeeld logaritmen na 5 oefen vragen snap wat er bedoeld word, het klikt in me hersenen als het waren. Ik ben benieuwd wat jou kijk daarop is! En wat je bedoeld met dat je gelooft dat dat niet de manier is om een goeie piloot te worden.

Alvast bedankt!

Stijn, KLM vraagt in zijn vacatures in elk geval "goede kennis van de nederlandse taal".
Aangezien ik in bovenstaande post van drie regels vijf taalfouten zie, denk ik dat je er goed aan doet om daar een beetje aan te werken.

Stijn, KLM vraagt in zijn vacatures in elk geval "goede kennis van de nederlandse taal".
Aangezien ik in bovenstaande post van drie regels vijf taalfouten zie, denk ik dat je er goed aan doet om daar een beetje aan te werken.
Gelukkig is dit het airwork forum en niet een sollicatie gesprek bij de KLM!

wel geloof ik dat heel hard trainen niet echt werkt.
Wanneer ben je begonnen met zweefvliegen?
Wat ik bereik met het oefenen is dat ik bij bijvoorbeeld logaritmen na 5 oefen vragen snap wat er bedoeld word, het klikt in me hersenen als het waren.
Wees niet bang, logisch- en begrijpend lezen word getest. Als jij 3x nodig hebt om een patroon te zien, val je eruit. Als jij 3x nodig hebt om een zin te interpreteren, dan val je eruit. Gelukkig is de assessment erg goed ontwikkeld, en cheat-proof gemaakt, inmiddels.
je kán 'm niet cheaten.
En wat je bedoeld met dat je gelooft dat dat niet de manier is om een goeie piloot te worden.
Niemand vraagt hier wat de goede manier is om te oefenen om een goede piloot te worden, dát is mijn probleem.
De vraag die hier (en elders) gesteld word, is deze: "hoe kan ik binnenkomen op de opleiding, ik kijk daarna wel ff hoe ik de opleiding doe".

Ik ben in 2021 of 2022 beginnen met zweven heb inmiddels spl.
Niemand vraagt hier wat de goede manier is om te oefenen om een goede piloot te worden, dát is mijn probleem.
De vraag die hier (en elders) gesteld word, is deze: "hoe kan ik binnenkomen op de opleiding, ik kijk daarna wel ff hoe ik de opleiding doe".
jaaa dat snap ik, ik zelf heb wel een goed idee van de opleiding door t zweven ken ik veel vliegers, wat mensen die KFA hebben gedaan. Maar focus mij nu vooral op hoe bereid ik me goed voor op de selectie, vandaar dat ik vragen daarover hier stel. Daarnaast ben ik ook van mening dat als je niet de competenties hebt van een ‘goede piloot’ dat je de selectie hoogstwaarschijnlijk niet haalt.

Dan doe ik het alsnog want ik vind het een zeer goede vraag, wat zie jij voor jij bij een goede vlieger?

Alvast bedankt!

Je mist het punt.
Je hebt het over "oefenen". Het enige oefenen wat je kan doen is simmen, zweefvliegen en eventueel 2 of 3x een proefles nemen in een Cessna, zodat je wat overcapaciteit hebt. Voorbereiden op een assessment-test is lastig, het is echt een momentopname.

Ik wens je veel succes met je selectie bij de KLMFA, en daarna bij andere opleiders.

Je mist het punt.
Je hebt het over "oefenen". Het enige oefenen wat je kan doen is simmen, zweefvliegen en eventueel 2 of 3x een proefles nemen in een Cessna, zodat je wat overcapaciteit hebt. Voorbereiden op een assessment-test is lastig, het is echt een momentopname.

Ik wens je veel succes met je selectie bij de KLMFA, en daarna bij andere opleiders.
Ik snap dat je het niet kan oefenen, de assessment is natuuurlijk in elkaar gezet om natuurlijke aanleg te testen. Ik zou het ook eerder voorbereiden noemen dan oefenen. (Info verzamelen, kijken wat je te wachten staat etc)

Thanks!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan