Advies over vliegscholen

Airliner

New member
Hallo allen,

Ik ben mezelf aan het oriënteren op een opleiding bij één van de 'bekende' vliegscholen van Nederland.
In de wandelgangen hoor en lees ik wel het één en ander over bepaalde scholen, maar kunnen jullie (bijv. afgestudeerde piloten of huidige leerlingen) mij een beeld geven van de verschillende scholen?
Bijvoorbeeld over zaken als de opleiding zelf (neem aan dat de kwaliteit hiervan bij de meeste scholen wel goed is), de school, de nazorg van een school en (voor zover hiervan sprake is) de baangarantie na je opleiding.

Ik 'twijfel' tussen de NLS/KLS/EPST/Martinair.

Alvast bedankt.
 
Als je even in het archief kijkt staat daar ook een heleboel info over de verschillende vliegscholen.
 
Geen enkele school geeft nog baangarantie zo ver ik weet. Ik zit zelf op de NLS en op het moment verandert er veel. Het theorie deel word gegeven in Nederland in Hoofddorp (de school is verhuist, of beter gezegd, dit zal over een paar maanden gebeurt zijn), waar ik nooit ben geweest aangezien ik het nog in Beek heb gedaan. Enkele leraren zullen mee verhuizen en over het algemeen ben ik daar wel over te spreken. Maar heel veel over hoe het in Hoofddorp is kan ik niet zeggen.

De praktijk doe je in Portugal waar ik nu ziet. Er word gevlogen met moderne kisten (Socata TB-200 GT, TB-20 GT en Piper Seneca V) en het is vrij goed geregeld hier. Op het moment loopt alles lekker door.

Qua baankansen ziet het er op het moment goed uit. Op dit moment doet een groep leerlingen selectie bij de KLM, hopelijk met goed resultaat. Andere maatschappijen waar NLS-ers terecht zijn gekomen de laatste tijd zijn o.a. easyJet, Transavia, Denim, Ryanair en British Airways

De prijs van de opleiding is naar mijn weten wel iets gestegen zonder dat het mij duidelijk is waarom. Tevens vervalt de studie financiering na 1 januari 2007.

Van andere scholen weet ik ook maar wat ik hoor. Ben alleen op open dagen geweest van die drie dus weet waarschijnlijk niet zo heel veel meer.
 
Airliner zei:
Ik 'twijfel' tussen de NLS/KLS/EPST/Martinair.

Hallo Airliner.

Zoals iemand al zei; spit even het PBB door, genoeg info.
Mijn volgorde van proberen zou anders zijn, namelijk;
KLS/EPST/NLS/.......

Er zijn een paar goede opleidingen in het buitenland.
Op het engelse pbb, genaamd pprune, staat veel info over deze scholen.
Bijvoorbeeld CTC, OAT, en FTE. Gewoon om je breed te orienteren.
Succes is een keuze.

Branson.
 
Tja, je moet je realiseren dat je bij de meeste scholen dezelfde examens moet doen en dus dezelfde papieren krijgt. Ik denk dus ook dat er in het theorie gedeelte van de opleidingen geen wereld van verschil zal vinden.
Wat het praktijk gedeelte betreft blijft het gewoon heel moeilijk om er een zinnige uitspraak over te doen. Nagenoeg niemand heeft meer dan een opleiding gedaan. Je zou het mijns inziens moeten vragen aan de mensen die de aannames doen voor de airlines. Misschien dat zij wel duidelijke verschillen zien tussen kandidaten van verschillende scholen.
Persoonlijk denk ik dat je het verschil misschien iets meer moet zoeken in de verhouding tussen kosten en risico's. Bij de grote gerenomeerde opleidingen bv KLS/NLS/EPST is de opleiding misschien duurder maar denk ik dat de kans iets groter is om snel een baan te krijgen. Bij wat kleinere opleidingen of als je via het America traject gaat kan het voor een stuk minder geld maar zal het denk ik lastiger zijn om aan een baan te komen. Ook moet je er dan rekening mee houden dat je zelf een typerating moet betalen.
Aan jou de keus. Uiteindelijk is het toch een sprong in het diepe. Zoals er vaker gezegd wordt zijn er barweinig zekerheden in de luchtvaart.

Succes!
 
Ga inderdaad alles goed tegen elkaar opwegen. Bezoek sowieso de vliegscholen om zelf een gevoel te krijgen bij allen. Dan zal er al een enkele school afvallen, omdat gewoonweg de voorlichting en de sfeer slecht is. Heb je dan je kleine selectie nog over dan ga je ze allen goed bekijken. Wie komt waar aan het werk, en in hoeveel tijd, en hoeveel kost het alles bij elkaar.

Goed om te weten inderdaad, wanneer je wel of niet een typerating moet betalen.

Ga je bijv. bij KLS, dan betaal je wel 111.800 euro, maar de kans dat je ook je typerating moet betalen is al kleiner. Ga je bij het NAV (nationale academy verkeersvliegers, een kleine op vliegveld twente) daar betaal je 70.000 maar moet je hoogstwaarschijnlijk de typerating zelf betalen á 40.000. De bedragen zullen dan alsnog niet veel van elkaar verschillen.

Ga zo alles met elkaar vergelijken, en zo kom je er waarschijnlijk wel uit!

Heb overigens zelf voor de KLS gekozen.

Groeten,

Dennis
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Heb ook in het archief wat zitten spitten. Ga alles 'ns goed op een rijtje zetten. Had ook MVVL in het rijtje staan, maar merk toch dat die niet echt genoemd wordt....

Waar ik nog wel benieuwd naar ben (misschien een domme vraag) is of de lesstof van de theorie bij de KLS/NLS in het Nederlands of Engels is. Bij EPST ga je naar Oxford, dus ik neem aan dat dit in het Engels is, maar aan de andere kant is Engels 'DE' luchtvaarttaal......

I.i.g. bedankt.
 
Airliner zei:
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Heb ook in het archief wat zitten spitten. Ga alles 'ns goed op een rijtje zetten. Had ook MVVL in het rijtje staan, maar merk toch dat die niet echt genoemd wordt....

Waar ik nog wel benieuwd naar ben (misschien een domme vraag) is of de lesstof van de theorie bij de KLS/NLS in het Nederlands of Engels is. Bij EPST ga je naar Oxford, dus ik neem aan dat dit in het Engels is, maar aan de andere kant is Engels 'DE' luchtvaarttaal......

I.i.g. bedankt.

Ik weet niet van epst, maar wel dat NLS in engels is, en KLS grotendeels in Nederlands.

Greetzzzz
 
@ Airliner.

Er zijn door diverse forummers negatieve ervaringen opgedaan met MVVL. (kun je uitgebreid nalezen) Ik denk dat MVVL nu op de goede weg is. (ik volg ATPL-integrated daar) Maar goed: er zijn genoeg scholen waar je uit kan kiezen. Ik deel de mening dat je je goed moet orienteren en een weloverwogen keuze moet maken.

Groet Smokie
 
Hey Airliner,

Kijk ook eens naar Stella Aviation Academy. Ik ben zelf ruim een jaar geleden begonnen bij SAA en ben zeer te spreken over de kwaliteit, de sfeer en het tempo waarin je de opleiding doorloopt.

SAA is inmiddels de op een na grootste Flight Training Organisation van Nederland en heeft naast de thuisbasis Teuge ook een vestiging op vliegveld Eelde, waar het Instrument Rating-gedeelte en het Multi Engine-gedeelte van de opleiding plaatsvinden.

Het gaat goed met de plaatsing van afgestudeerde SAA-ers bij de diverse luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast is er een deel dat eerst de Flight Instructor opleiding volgt en dan een jaar lang als instructeur bij SAA werkt. Daarna gaan zij alsnog bij een luchtvaartmaatschappij aan het werk.

SAA is in rap tempo een grote speler aan het worden in de (Nederlandse) luchtvaart. De Stella Aviation Group bestaat niet alleen uit de Academy maar ook uit SA Technics en SA Maintainance (in meerdere Europese landen).

Denk goed na over je keuze en stel al je vragen.

Succes! Groeten, Egbert
 
Egbert zei:
SAA is inmiddels de op een na grootste Flight Training Organisation van Nederland
SAA is in rap tempo een grote speler aan het worden in de (Nederlandse) luchtvaart

Ik ben het helemaal met Djanello eens.
Het gezegde hierboven vind ik nogal bedenkelijk.
Stella wordt te snel te groot. Het afvalpercentage van de selectie van voor de opleiding zal procentueel niet hoog scoren. Het is een commercieel gebeuren. Scholieren en andere jonge mensen worden massaal dure leningen aangepraat.
De gemiddelde kwaliteit gaat op deze manier in NL omlaag. O.a. reclame wint het van professionalisme.
Nogmaals; de overheid moet ingrijpen, want er worden teveel vliegers opgeleid in NL (Belgie ook trouwens). De scholen, wat gewoon bedrijven zijn, zijn er bijna (!) allemaal op uit om zoveel mogelijk winst te maken.
De echt goede trainingsorganisaties zijn volgens mij; OAT, CTC, FTE, KLS, EPST, LFT..............enz.....
De op voorlichtingsdagen genoemde tekorten onder de vliegers zullen nooit opgaan voor lowtimers. Althans niet in deze regio.
 
De echt goede trainingsorganisaties zijn volgens mij; OAT, CTC, FTE, KLS, EPST, LFT..............enz.....

Ik zeg niets over de kwaliteit van deze opleidingen. Maar in jouw ogen zijn deze scholen dus minder commerciel?

Het viel mij ook op dat Stella inderdaad veel mensen aan aannemen is de laatste tijd. Zie alleen hier op het forum al hoeveel mensen er komende tijd gaan beginnen. Iedere maand wel een klas van 15 man. Heb ook nog nooit gehoord dat er iemand is afgevallen bij de selectie. Maar dat is wel te begrijpen, zie je van de KLS ook bijna niet.

SNO
 
SNOCLO zei:
Ik zeg niets over de kwaliteit van deze opleidingen. Maar in jouw ogen zijn deze scholen dus minder commerciel?

Het viel mij ook op dat Stella inderdaad veel mensen aan aannemen is de laatste tijd. Zie alleen hier op het forum al hoeveel mensen er komende tijd gaan beginnen. Iedere maand wel een klas van 15 man. Heb ook nog nooit gehoord dat er iemand is afgevallen bij de selectie. Maar dat is wel te begrijpen, zie je van de KLS ook bijna niet.

SNO
Dit forum geeft van de afvallers ook geen goed beeld, je ziet hier namelijk weinig afvallers die echt posten. Dat vertekend het beeld wel behoorlijk, niet te vergeten dat niet iedereen die de selectie doet ook op dit forum zit. Het is dus zeker geen goede graadmeter.
 
Inderdaad is het aantal afvallers moeilijk te meten.

Ik hoor wel heel vaak dat mensen afvallen voor de KLS selectie en vervolgens bij bijvoorbeeld de NLS worden aangenomen.
Sprak vorige week nog zo iemand. Wat denk je?....precies....nu KLM. Hij vertelde dat zijn hele klas het destijds bij de KLS heeft geprobeerd. Typisch toch?!
 
Branson zei:
Inderdaad is het aantal afvallers moeilijk te meten.

Ik hoor wel heel vaak dat mensen afvallen voor de KLS selectie en vervolgens bij bijvoorbeeld de NLS worden aangenomen.
Sprak vorige week nog zo iemand. Wat denk je?....precies....nu KLM. Hij vertelde dat zijn hele klas het destijds bij de KLS heeft geprobeerd. Typisch toch?!


Ik denk dat dit te wijten is aan de (bovengemiddeld) strenge eisen van KLS?
De andere scholen stellen wat normaal is, en KLS legt de drempel gewoon hoger. Gelukkig zijn de meeste mensen die echt piloot willen worden doorzetters en komen zo bij de eerst volgende school terecht.

Wat Stella betreft hoor ik toch een hoop goede dingen. Ik heb er rustig aan een half jaar over gedaan om tot een keuze te komen en selectie te gaan doen, en ben zo bij SAA terecht gekomen. Kan helaas nog niets zeggen over de lessen e.d. want ga over 2 weken beginnen.
In mijn ogen is het een topschool en ze groeien idd in rap tempo.
Wellicht dat ze nog iets te bewijzen hebben, maar dit maakt ook dat ze meer hun best zullen doen als beste uit de bus te komen. Dit in tegenstelling tot andere scholen denk ik.

Tevens vind ik dat ondanks hun grootte het nog een voor het gevoel kleine school is met persoonlijke begeleiding. Heb daar tijdens infodagen, meeloopdag en selectie veel leerlingen gesproken en geen één negatieve reactie gehoord.

Gewoon topschool dus!
 
Fenceman zei:
Toen je daar rondliep heb je geen negatieve reacties gehoord? Wat een top school!

Haha! Ik wou het idd net gaan posten!

Maar PH-WIL.. droom lekker verder!

De enige vliegschool die een topschool is is degene die je baangarantie kan geven en die niet zo achterlijk duur is.

Met andere woorden: Er zijn geen topscholen

Oja.. toen ik bij de volkswagen dealer was deze week hoorde ik ook geen één negatieve reactie over volkswagens!

Gewoon topauto's dus!
 
PH-WIL zei:
Ik denk dat dit te wijten is aan de (bovengemiddeld) strenge eisen van KLS? De andere scholen stellen wat normaal is, en KLS legt de drempel gewoon hoger.

"Wat Stella betreft hoor ik toch een hoop goede dingen..."

"In mijn ogen is het een topschool..."

"...iets te bewijzen hebben..."

"...ze meer hun best zullen doen als beste uit de bus te komen."

"...geen één negatieve reactie gehoord."

Uh-huh! :grijns:

Een zeer menselijke reactie die je zeker hier op het PBB vaak tegenkomt is dat men niet graag toegeeft dat hun keuzes niet altijd de beste zijn geweest. Ook niet aan zichzelf! Dat wil niet zeggen dat het alles slecht is, maar veel mensen, vooral jonge mensen (oeps leeftijdsdiscriminatie :) ) verbloemen graag negatieve dingetjes, ook voor zichzelf. Dus mensen verdedigen heftig hun eigen vliegopleiding, de airline waar ze vliegen, en dat soort dingen. Het vereist behoorlijk wat zelfkennis en volwassenheid om ook negatieve dingen in bijvoorbeeld je opleiding te kunnen zien en toegeven. Maargoed, we're all human!

En daarbij zeg ik dus niet dat Stella slecht is, of dat je een slechte keuze hebt gemaakt, maar aan de andere kant verklaart het direkt het gebrek aan negatief commentaar van anderen (de perfecte opleiding ben ik nog niet tegengekomen) en klinkt het een beetje alsof je het voor jezelf rechtvaardigt.

Oh ja, en wat betreft de KLS... Uh-huh :)
 
Terug
Bovenaan