[Actueel] Voormalig British Airways A380-piloot opnieuw aangenomen na drugsincident

EasyJet-piloot geschorst na te dicht naderen van berg​

easyjet.webp

Een EasyJet-piloot is geschorst nadat zijn Airbus A320, met ongeveer 200 passagiers aan boord, gevaarlijk dicht bij een berg kwam tijdens de nadering van de luchthaven van Hurghada, Egypte. De vlucht, die vertrok vanuit Manchester, daalde tot op 770 voet van een bergtop van 2.329 voet, terwijl de minimale vereiste hoogte voor dat gebied 6.000 voet bedraagt.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artikelen/easyjet-piloot-geschorst-na-te-dicht-naderen-van-berg

Omwonenden Schiphol doen massaal aangifte wegens geluidsoverlast onder de leiding van advocaat Ficq​

ficq.webp

Meer dan 900 omwonenden van Schiphol hebben aangifte gedaan tegen de luchthaven vanwege aanhoudende geluidsoverlast. Deze aangifte, ingediend door advocaat Bénédicte Ficq bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam, beschuldigt Schiphol van mishandeling door voortdurende nachtelijke geluidshinder. Deze aangifte richt zich niet alleen tegen Schiphol, maar ook tegen luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia, evenals de Nederlandse staat als grootste aandeelhouder van de luchthaven. KLM heeft nog niet inhoudelijk gereageerd en wacht de aangifte af.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...dsoverlast-onder-de-leiding-van-advocaat-ficq

iu

Laatst bewerkt:
Veel haast hadden ze niet, zo te zien aan alle tassen en rugzakken op de vleugel... :rolleyes:

Ik mag dit eigenlijk helemaal niet zeggen…..mijn tas gaat mee met zo’n evacuatie.
Ook dat veel te korte trappetje is erg appelig..

IMG_4998.webp

Dat moet je een belt loader voor gebruiken.
Die stond klaar aan de andere kant.

1741976300783.webp

Laatst bewerkt:
Ik mag dit eigenlijk helemaal niet zeggen…..mijn tas gaat mee met zo’n evacuatie.

Ik heb wel eens een brandmelding meegemaakt in een kantoorgebouw waar ik werkte. Buiten was het -15 graden, dus veel mensen deden eerst de jas aan en er stond een rij voor de koffiemachines omdat iedereen wat warms mee wil de nemen naar buiten. Bleek om een oefening te gaan, maar dat was vooraf niet aangekondigd, dus er had ook echt brand kunnen zijn.

Hahaha, een rij voor de koffiemachines. Prachtig.

Sommige kantoren oefenen ook wel erg vaak, dan krijg je op een gegeven moment de mensen hun stoel niet eens meer uit... "Ja sorry hoor, nu even geen tijd voor."

iu

Het moge duidelijk zijn dat de crew de situatie een beetje onderschat heeft door geen ARFF te vragen voor een ‘follow to the gate’, daar staat een ramper te blussen.
Het is ook nog onduidelijk wie de evacuatie geïnitieerd heeft, cabin crew of pax.
Flightcrew in elke geval niet anders hadden ze de flaps wel naar beneden gedaan.
Ook evacueren aan de rechterkant was niet verstandig.
Daar is een heleboel misgegaan.

IMG_5016.webp

Geen makkelijke situatie, engine fire #2 aan de gate, met allerlei grondvoertuigen en een jet bridge die in de weg staan.
Pax staan al in het gangpad te dringen en - zodra ze vlammen zien - te schreeuwen.
Als de jet bridge nog niet open kon, hou je met flaps up weinig echt goed bruikbare exits over.

Ik wordt hiervoor afgebrand op een Amerikaans forum maar als de crew om brandweer had gevraagd was die hele evacuatie misschien niet nodig geweest.
Het lijkt er in eerste instantie op dat de deuren al ‘disarmed’ waren.
Kijk daar betaal je als business class passenger natuurlijk ook voor, dat je gewoon door de jetbridge kan evacueren en niet met de plebs op de vleugel hoeft te staan.

Net zoals met ditching, business class krijgt een bootje, self loading cargo mag op de vleugel staan.

1742237716073.webp

Voormalig British Airways A380-piloot opnieuw aangenomen na drugsincident​

ba.webp

Een voormalige British Airways (BA)-piloot die eerder werd ontslagen wegens drugsgebruik, is opnieuw aangenomen voor commercieel vliegen. Ondanks zijn eerdere wangedrag heeft hij een functie bemachtigd bij European Cargo (SE), een vrachtluchtvaartmaatschappij gevestigd in Bournemouth.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artikelen/voormalig-british-airways-a380-piloot-opnieuw-aangenomen-na-drugsincident

Ik wordt hiervoor afgebrand op een Amerikaans forum maar als de crew om brandweer had gevraagd was die hele evacuatie misschien niet nodig geweest.

Is natuurlijk zo, maar hoe beslis jij om brandweer te vragen? Standaard bij elk motorprobleem?

"Vibrations" vermeldt avherald. Niet eens failure. Alsnog is dat wel een indicatie dat er iets goed mis is natuurlijk. Achteraf weten we hoe het afliep, maar stel je had die kennis niet?

natuurlijk zo, maar hoe beslis jij om brandweer te vragen? Standaard bij elk motorprobleem?
Ja.
Daar ben je de PIC voor, als de problemen ernstig genoeg zijn om uit te wijken is dat sowieso een PAN, heb ik ook niet gehoord.
TWR bood nog aan, wil je ARFF?
Argumenten van de checklist zegt dit niet of noemt dat niet, onzin.
Er is een moment dat je daarover heen moet kijken.

Terug
Bovenaan