[Actueel] Pilotenwaanzin op Italiaanse gletsjer: Vliegtuig scheert rakelings langs skiërs

“Anti Ice OFF please”
En dan per ongeluk de HYD B ipv de ANTI ICE uitzetten.
Een hele makkelijke fout om te maken. Ik kan het weten, want heb het zelf ooit ook eens gedaan tijdens mijn line training op de 737-300 bij easyJet. Na een korte tijd natuurlijk de master caution voor hydraulic. De TRI vroeg toen met een glimlach om de non normal checklist (weet de precise term niet meer) voor hydraulics. Hij liet mij gewoon mijn gang gaan. Op een bepaald punt vraagt de checklist om de HYD B pumps off…….OEPS :oops: Cue the TRI: “Don’t worry son, you’re not the first person to do that and certainly won’t be the last”.
Ik heb mijn les toen toen goed geleerd, haastige spoed is zelden goed.

De vraag blijft nu wel waarom ze (mocht dit waar zijn) die approach niet afgebroken hebben.

Een politiehelikopter die plotseling onbestuurbaar raakte is in oktober honderden meters naar beneden gevallen. Dat gebeurde boven Zoetermeer. Het toestel duikelde in een halve minuut tijd honderden meters naar beneden, tot de piloot de machine onder controle kreeg.

Heeft ook wel wat weg van Turkish Airlines nabij Schiphol. Ook gedoe met onderscheppen van de glideslope, alle 3 gefocust op andere zaken die de aandacht vroegen. Interessant.
Daar kwam nog iets anders bij, een hele steile cockpit gradient met een ervaren trainings Captain en een nieuwe FO op lijn training.

Denk persoonlijk dat het in Vilnius meer met fatigue te maken heeft.

Polderbaan morgen weer open: piloten ervaren geen hinder meer van zonnepark​

polderbaan.webp

De Polderbaan op Schiphol wordt vanaf morgen, 31 maart 2025, weer volledig opengesteld voor vliegverkeer, een week eerder dan oorspronkelijk gepland. Sinds begin maart werd de baan bij zonnig weer tijdelijk gesloten vanwege hinderlijke schitteringen van een nabijgelegen zonnepark bij Zwanenburg, die het zicht van landende piloten belemmerden.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...iloten-ervaren-geen-hinder-meer-van-zonnepark

Delta Air Lines in conflict met voormalige piloot na crash in Toronto​

delta.webp

Delta Air Lines heeft een juridische waarschuwing afgegeven aan haar voormalige piloot, Karlene Petitt, in reactie op uitspraken die zij deed over een vliegtuigongeval met een toestel van dochtermaatschappij Endeavor Air. Het incident gebeurde in februari 2025 tijdens de landing van vlucht 4819 op Toronto Pearson International Airport.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...ict-met-voormalige-piloot-na-crash-in-toronto

“Anti Ice OFF please”
En dan per ongeluk de HYD B ipv de ANTI ICE uitzetten.
Een hele makkelijke fout om te maken. Ik kan het weten, want heb het zelf ooit ook eens gedaan tijdens mijn line training op de 737-300 bij easyJet. Na een korte tijd natuurlijk de master caution voor hydraulic. De TRI vroeg toen met een glimlach om de non normal checklist (weet de precise term niet meer) voor hydraulics. Hij liet mij gewoon mijn gang gaan. Op een bepaald punt vraagt de checklist om de HYD B pumps off…….OEPS :oops: Cue the TRI: “Don’t worry son, you’re not the first person to do that and certainly won’t be the last”.
Ik heb mijn les toen toen goed geleerd, haastige spoed is zelden goed.

De vraag blijft nu wel waarom ze (mocht dit waar zijn) die approach niet afgebroken hebben.
Het volgende heb ik even schaamteloos van Pprune getild maar maakt veel duidelijk.
Vooral het gatenkaas model:

As most seem to agree the aircraft did not crash because of the B hydraulic switches being turned off, but because the crew stalled the aircraft as a result of not deploying the flaps. They selected them, but failed to recognize that (due to the hydraulics being off) they did not deploy.

In my earlier post I referred to the crew‘s limited experience. The copilot had 190 hours on type and was clearly task saturated hand flying the ILS in the weather. I highly doubt he had any spare capacity to look up at the overhead panel or indeed much situational awareness beyond trying to wrestle the aircraft onto the ILS.

The captain had over 1000 hours on type and given the low hours short haul cargo pilots accumulate per year, he had several years 737 experience. On the other hand he seems to have transitioned from being an ATR captain to a 737 captain without any copilot time on type.

I would argue this might explain his extremely poor performance as pilot monitoring. He seems to have developed some bad habits unsupervised or brought them over from the turboprop where things may well happen slower. It is hard to overlook the aural warning you get when the autopilot disconnects. But he does not seem to have processed this according to the report. Leaving the autothrottle engaged in manual flight on the 737 is also strongly discouraged.

Rather than recognizing the aircraft was not doing what was expected he starts getting involved in pilot flying duties calling for flaps and selecting speedbrake. With around 8000 hours on the 737 I find it hard to believe that an experienced pilot would not be feeling very uncomfortable that the aircraft was not doing what was expected in this situation.

The captain seems to have been way behind the aircraft and focused on radio frequencies rather than recognizing that they were progressing further and further into a high risk situation. This is exactly why the system of gates and mandatory go-arounds from unstable approaches was introduced. Training and supervision seem to have been sadly lacking and given the other accident referred to above lets hope this is being addressed.

Man krijgt taakstraf voor bedreigen Apache-piloten na overlast door laagvliegende helikopters​

apache.webp

Een 54-jarige man uit de gemeente Apeldoorn is door de rechtbank veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur, waarvan 60 uur voorwaardelijk, voor het bedreigen en dwingen van piloten van de Koninklijke Luchtmacht in maart 2023. Deze straf komt overeen met de eis van de officier van justitie.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...en-na-overlast-door-laagvliegende-helikopters

Piloot bij helikoptercrash was een Navy-veteraan​

navy-vet.webp

Een tragische helikoptercrash op donderdag 10 april 2025 boven de Hudson River heeft het leven geëist van zes personen, onder wie piloot Sean Johnson (36), een veteraan van de Amerikaanse marine die recent naar New York City was verhuisd om zijn carrière in de luchtvaart voort te zetten. Aan boord bevond zich ook een gezin van vijf uit Spanje, dat New York bezocht ter gelegenheid van een verjaardagsviering.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artikelen/piloot-bij-helikoptercrash-was-een-navy-veteraan

Paar kant tekeningen:
Beetje kort door de bocht
maar vliegen in de VS valt onder “blokken” regelgeving.
Training is of Part 61 of Part 141
Algemene regels Part 91
Charter Part 135
Airlines Part 121

Rondvluchten die geen andere bestemmingen hebben kunnen of onder Part 91 of de veel strengere Part 135 werken maar dat laatste zou alleen moeten als ze ook charter vluchten ( A > B ) doen.
Deze New York sight seeing werkte onder Part 91.
Strictly speaking legaal maar het zijn wel lossere regels wat betreft
  • Uren eisen voor aanname
  • Onderhoud
  • Record keeping
  • Geen toegewezen FAA inspecteur die toezicht moet houden.
De betreffende piloot had nog geen 800 uur.
Na een CPL opleiding van 250 is dat 500 uur verder na 2 eerdere banen.
Een als rondvlucht piloot op kleine piston heli’s en de andere als assistent fire pilot.
Het is nog niet bekend hoeveel ervaring hij had op het ongevals type.

Vraag is ook of dat überhaupt verschil had gemaakt, staart en hoofd rotor separatie vlak na elkaar kan geen piloot meer redden.

Het is wel treffend dat het bedrijf gelijk de deuren heeft gesloten.
Cynisch maar ongetwijfeld ook om rechtszaken van de nabestaanden te voorkomen.

Amerikaanse 777-captain berispt door ATC in Delhi om ‘te trage’ taxi-snelheid​

delhi.webp
Een piloot van American Airlines kreeg onlangs een stevige uitbrander van de luchtverkeersleiding (ATC) op Indira Gandhi International Airport (DEL) in Delhi, India. De reden? Hij zou te langzaam taxiën – slechts 12 knopen – terwijl het vliegtuig zich op maximaal startgewicht bevond.

Link naar het artikel: https://airwork.nl/nieuws-en-artike...t-door-atc-in-delhi-om-te-trage-taxi-snelheid

Terug
Bovenaan