ABN AMRO staakt financiering pilotenopleiding

@André,

Dat lijkt mij dus juist niet de weg die je moet bewandelen. Op die manier heb je inderdaad weinig of geen schulden, maar sta je dan niet meteen in dezelfde groep van honderden werklozen die allemaal fantastisch kunnen vliegen, maar bij de meeste sollicitaties geen kans maken t.o.v. afgestudeerden van vliegscholen met goede contracten? Een maatschappij zal m.i. niet snel de moeite nemen om helemaal uit te pluizen waar jij je brevetten en kwalificaties allemaal hebt gehaald, als ze ook uit een vijver kunnen vissen waarmee ze bekend en tevreden zijn, en dus weten wat ze binnenhalen.
 
Gewoon allemaal €70 per uur. En dat keer 900 uur wat je maximaal mag vliegen in een jaar , do the math ... Ja als zzp'er idd , enig idee hoeveel kosten je maakt ? De komende 2,5 jaar geldt wat je bruto verdient = netto. Hoppa , zo handje contantje op je bankrekening. Oh pensioen ?? Ohhhhh geen pensioen ....
Ben je daar echt zo druk mee als je 21 bent ?? Je verdorie al captain bij Ryanair als je dan 25/26 bent , en gewoon met een vast contract , MET pensioen. ..

Wil er iemand van de FR-collega's die jongen het één & ander uitleggen over lastige zaken als : het Duitse Finanzamt ( in casu zelfs de Steuerfahndung ) , HMRC , de afdracht van sociale lasten , NHS , PAYE , enz.......of doen we net als de banken en laten we hardleerse MBO-ers gewoon lekker in het mes lopen?
 
Sluit ik me bij aan. Laat even duidelijk zijn dat de markt overvol is, of je nou net van de opleiding af komt of al 4 jaar klaar bent.
Waarom wordt er gedaan alsof je binnen een week na afsluiten van je opleiding zo doorrolt op de rechterstoel bij RyanAir of EasJet?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Omdat dat ook zo gebeurt. Leerlingen van bepaalde zeer bekende vliegscholen (CTC, Oxford, EPST, om maar wat te noemen) stromen rechtstreeks, zonder ook maar één vinger uit te steken door naar maatschappijen als easyJet. Voor hen is de markt niet verzadigd.

Ik snap niet waarom mensen nu nog het tegendeel blijven beweren op Airwork. easyJet heeft de afgelopen 20 jaar bijna volcontinu mensen aangenomen van CTC en Oxford (waar EPST heel handig op meelift). Zelfs op het hoogtepunt van de crisis. Ik ken mensen die DUBBEL geplaatst zijn door CTC. Dat biedt geen garantie voor de toekomst (hoe vaak heb ik me niet kritisch uitgelaten over deze scholen!) en in die zin moet je geluk hebben. Maar spreek niet van geluk, of een verzadigde markt, als je een opleiding volgt die niet aansluit bij de maatschappijen die honderden jongens en meisjes aannemen per jaar aannemen. Dat is pure desinformatie.

Nu begrijp ik heel goed dat er een hele grote berg werkloze piloten op zoek zijn naar een baan. Tot op zekere hoogte heb ik er alle begrip voor dat deze mensen juichen bij het nieuws dat de ABNAMRO er mee kapt. Maar zoals ik al eerder schreef, het kind wordt met het badwater weggegooid. Je kunt zeggen wat je wil maar de combinatie EPST en ABNAMRO heeft honderden jongens en meisjes een kans gegeven in de luchtvaart die ze anders nooit zouden kunnen veroorloven. Zonder ABNAMRO zou je zo driekwart van mijn Nederlandse collegae weg kunnen strepen.

Ik hoop dat er iets beters voor in de plaats komt.
 
Omdat dat ook zo gebeurt. Leerlingen van bepaalde zeer bekende vliegscholen (CTC, Oxford, EPST, om maar wat te noemen) stromen rechtstreeks, zonder ook maar één vinger uit te steken door naar maatschappijen als easyJet. Voor hen is de markt niet verzadigd.

Ik snap niet waarom mensen nu nog het tegendeel blijven beweren op Airwork. easyJet heeft de afgelopen 20 jaar bijna volcontinu mensen aangenomen van CTC en Oxford (waar EPST heel handig op meelift). Zelfs op het hoogtepunt van de crisis. Ik ken mensen die DUBBEL geplaatst zijn door CTC. Dat biedt geen garantie voor de toekomst (hoe vaak heb ik me niet kritisch uitgelaten over deze scholen!) en in die zin moet je geluk hebben. Maar spreek niet van geluk, of een verzadigde markt, als je een opleiding volgt die niet aansluit bij de maatschappijen die honderden jongens en meisjes aannemen per jaar aannemen. Dat is pure desinformatie.

Nu begrijp ik heel goed dat er een hele grote berg werkloze piloten op zoek zijn naar een baan. Tot op zekere hoogte heb ik er alle begrip voor dat deze mensen juichen bij het nieuws dat de ABNAMRO er mee kapt. Maar zoals ik al eerder schreef, het kind wordt met het badwater weggegooid. Je kunt zeggen wat je wil maar de combinatie EPST en ABNAMRO heeft honderden jongens en meisjes een kans gegeven in de luchtvaart die ze anders nooit zouden kunnen veroorloven. Zonder ABNAMRO zou je zo driekwart van mijn Nederlandse collegae weg kunnen strepen.

Ik hoop dat er iets beters voor in de plaats komt.


Ik kom zelf van EPST en vlieg niet bij Easyjet? Zijn ze mij en de tientallen anderen uit de mij bekende klassen dan misschien vergeten? Over desinformatie gesproken...
 
De markt is wel verzadigd voor mensen die van de verkeerde opleiding komen.

By all means doe een opleiding bij CTC of CAE Oxford, en de kans is heel groot dat je zo doorstroomt in de rechterstoel van een jet. Maar zelfs EPST (CTC) of een andere CAE (Sabena of Nls) opleiding is gevaarlijk. Als er minder mensen van CTC of Oxford nodig zijn vallen deze studenten het eerste af! (Daarom vlieg jij niet bij Easy sicko, pech gehad met het aantal vliegers die nodig waren).

En als we een brexit krijgen, krijgt de hele luchtvaart weer een opdonder. Dus wacht in ieder geval af wat daar gebeurt. In de luchtvaart kunnen de plannen van een verdubbeling van de vloot omslaan in de halvering van een vloot binnen een week!

Er is nauwelijks een interne markt voor vliegers in Nederland, maar op een of andere idiote wijze hebben we hier een leger aan vliegscholen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom zelf van EPST en vlieg niet bij Easyjet? Zijn ze mij en de tientallen anderen uit de mij bekende klassen dan misschien vergeten? Over desinformatie gesproken...

Dat er mensen buiten de boot vallen bij gerenommeerde vliegscholen is een feit waar ik al meer dan vijftien jaar over schrijf hier op Airwork. Maar dat is nu even niet het punt dat ik probeer te maken. Verder schaar ik me achter de woorden van Flash.
 
een leger aan vliegscholen.

Dat leger wordt de laatste tijd afgeslacht en dat gaat nog wel even zo door :biertje:
Dan is het een kwestie van 5 tot 10 jaar geduld hebben tot de kaarten opnieuw geschud zijn en de markt normaliseert.

Want iemand met NUL kans bij de airlines 150k uit zijn zak kloppen ?
Hem vervolgens blij maken met een zelfgesponsorde baan bij een blacklisted LCC in Okkiebokkie?
Zodat 'ie daarna als eerste echte "baan" het kapitaal van O'Leary of Kjøs nog groter mag gaan maken , gestationeerd ( deze maand althans ) in één of ander shithole voor 30k per jaar met geen enkele sociale afzekering ?

Al heb je een joekel van een roze bril , de realiteitszin van een zwerfkei en een aan waanzinnigheid grenzend optimisme : "normaal" is dat allemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Andre, tnx voor de support;)
Vroegah zou ik iedereen modulair aanraden, heb het zelf natuurlijk ook gedaan. Maar tegenwoordig kun je echt beter een gerenommeerde vliegschool achter je naam hebben.

Peer, met de arrogante houding van Carelines kap ik er mee, wat een oogkleppen zeg.
Kan elke opmerking
Van hem weerleggen maar hij luistert toch niet.
Kan niet wachten tot hij naast me zit????

Hij is ook waarschijnlijk ook zo'n type die geen RPG/vakbond lid gaat worden "want ik heb een mooie baan".
 
Dat leger wordt de laatste tijd afgeslacht en dat gaat nog wel even zo door :biertje:
Dan is het een kwestie van 5 tot 10 jaar geduld hebben tot de kaarten opnieuw geschud zijn en de markt normaliseert.

Want iemand met NUL kans bij de airlines 150k uit zijn zak kloppen ?
Hem vervolgens blij maken met een zelfgesponsorde baan bij een blacklisted LCC in Okkiebokkie?
Zodat 'ie daarna als eerste echte "baan" het kapitaal van O'Leary of Kjøs nog groter mag gaan maken , gestationeerd ( deze maand althans ) in één of ander shithole voor 30k per jaar met geen enkele sociale afzekering ?

Al heb je een joekel van een roze bril , de realiteitszin van een zwerfkei en een aan waanzinnigheid grenzend optimisme : "normaal" is dat allemaal niet.

Wat ik mij dan afvraag; zou zonder de met schulden overladen wanhopige ab initio's een club als Ryanair ook wegkomen met dat soort contracten? Of zou het dan normaliseren; naar hoe een Easyjet het aanpakt omdat niemand meer voor ze wil werken?

Natuurlijk moeten de mensen die nu in de penarie zitten; zeker zij die de laatste jaren begonnen zijn vooral zelf eens heel goed in de spiegel kijken. Maar de wijze waarop banken mensen in een volstrekt hopeloze positie doodleuk zakken geld toestoppen is schandalig.

Wie, mét een goede opleiding, baan en een prima salaris in die tijd een huis (dus onderpand) probeerde te komen moest met hangen en wurgen blij zijn als hij als starter een hypotheek rond kreeg.
 
En dat geldt niet alleen vanwege de kans op een baan. Bij RYR is basic pay 20K euro. OK, excl sector pay. Reken ff uit wanneer je je schuld hebt terug betaald. En niet je pensioen premie vergeten hé! Heb welgeteld NUL FOs gesproken die daar wat aan doen...
Vakbond en LoL kennen ze niets eens

Is niet waar, ik heb met je gevlogen en deed daar wat aan:biertje:

Voor de rest eens met het algemene sentiment, nu gelukkig weg bij die Ieren en werkzaam bij een toko waar de werknemer gewaardeerd en goed betaald wordt:cool:
 
Maar zelfs EPST (CTC) of een andere CAE (Sabena of Nls) opleiding is gevaarlijk. Als er minder mensen van CTC of Oxford nodig zijn vallen deze studenten het eerste af! (Daarom vlieg jij niet bij Easy sicko, pech gehad met het aantal vliegers die nodig waren).


Ik heb nooit begrepen waarom mensen naar EPST gaan en niet direct naar CTC. EPST is geen school maar een broker en heeft geen vliegtuigen. De kans op een baan is weliswaar groter als je met hen in zee gaat ivm andere schooltjes in Nederland, maar waarom zou je zelf niet direct naar CTC stappen? Waarom iemand betalen om jou op en school te plaatsen waar je ook zelf naar toe had kunnen gaan? Of zie ik dat verkeerd?
 
Overigens val je bij CTC ook buiten de boot als je niet hoog genoeg scoort op je examens bijvoorbeeld. Je kan die opleiding wel doorlopen maar als jou resultaten niet goed genoeg zijn kom je voor Easyjet niet in aanmerking. Het zijn dan ook meestal behoorlijk scherpe typetjes die je op de lijn tegenkomt. (Hoewel ook dat elk jaar minder lijkt te worden)
 
Ik heb nooit begrepen waarom mensen naar EPST gaan en niet direct naar CTC. EPST is geen school maar een broker en heeft geen vliegtuigen. De kans op een baan is weliswaar groter als je met hen in zee gaat ivm andere schooltjes in Nederland, maar waarom zou je zelf niet direct naar CTC stappen? Waarom iemand betalen om jou op en school te plaatsen waar je ook zelf naar toe had kunnen gaan? Of zie ik dat verkeerd?

Omdat niet iedereen rijke ouders heeft, en velen zijn (waren) aangewezen op de ABN.
Of je zult een tweede hypotheek op het huis van je ouders moeten nemen...
 
Maar als je naar CTC gaat kan je toch via hun een lening regelen bij (ik geloof) BBVA ofzo. Volgens mij hoeven je ouders daar niet eens borg te staan.
 
De mcc /ajfc bij EPST is bijna een type rating en na de opleiding kan je elke maand oefenen in de sim , ik denk dat dat ook veel waard is , mocht je niet binnen een week een baan hebben
 
Maar als je naar CTC gaat kan je toch via hun een lening regelen bij (ik geloof) BBVA ofzo. Volgens mij hoeven je ouders daar niet eens borg te staan.

Was dat maar zo, mijn Engelse klasgenoten die in mijn leeftijdsgroep zitten (19-21) hebben bijvoorbeeld als borg het huis van hun ouders ''opgegeven'' (exacte naam van dit even kwijt). Ook de BBVA wilt een borg hebben en neemt geen genoegen met alleen een ''garantiefonds''. Wat ergens wel te begrijpen is maar aan de andere kant trek ik mijn ouders liever niet mee in mijn schulden, want als ik het dan doe, laat het dan ook mijn eigen probleem zijn en niet dat van mijn ouders er ook nog bij....
 
Maar als je naar CTC gaat kan je toch via hun een lening regelen bij (ik geloof) BBVA ofzo. Volgens mij hoeven je ouders daar niet eens borg te staan.
Inderdaad BBVA, maar dan moet je wel woonachtig in de UK zijn of daar ouders hebben geloof ik. Anders hadden daar wel meer mensen voor gekozen neem ik aan. In België was het daarom in ieder geval al niet mogelijk om als Nederlander bij CAE/Sabena te komen via de Vlaamse ING.
 
Terug
Bovenaan