ABN AMRO staakt financiering pilotenopleiding

Wanneer je aan een vliegopleiding begint dan weet je dat vliegschool A de één na de andere cadet levert terwijl vliegschool B een enorme 'wachtlijst' heeft. Ik schrijf wachtlijst tussen aanhalingstekens, want waar wachten de leerlingen van B eigenlijk op als B eigenlijk nog nooit een student afgeleverd heeft?

Nu kun je je druk gaan maken over het feit dat duizend leerlingen van vliegschool B nog geen baan hebben en roepen dat de kans op een baan nihil is, maar dat zet geen zoden aan de dijk: vliegschool A wijst hoe het wél kan.

Maar ja, ook vliegschool A heeft de ABNAMRO nodig...
Slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft.

Is ook zo! En super goed dat je die ervaring opbouwt! SAS is een leuk bedrijf. Maar jij zegt dat je niet minder interessant bent dan een pas afgestudeerde... Nu spreek je jezelf toch tegen?

Ik denk als je naar de hele luchtvaart kijkt mensen die lang klaar zijn, maar nog wel met vliegen bezig zijn niet minder interessant zijn dan mensen die net klaar zijn. Echter moet ik wel toegeven dat er maatschappijen zijn die de deur dicht gooien. Echter zijn er ook maatschappijen die Frans, Duits, Spaans of een vwo diploma vragen. Ik denk wel dat als je 5 jaar klaar bent, niks meer met vliegen doet of luchtvaart het erg moeilijk word mede ook omdat je skills hard achteruit gaan.

Wat een verschrikkelijk tenenkrommende discussie hier! Wie zegt dat mensen die lang klaar zijn en bijvoorbeeld uren maken in de ga niet meer interessant zijn? Wie zegt dat mensen die net klaar zijn wel uit het juiste hout gesneden zijn, ook zij moeten gewoon de selectie van de Airline nog maar zien te halen! Iedere school heeft een wachtlijst punt. En de ABN AMRO stopt met financieren omdat er veel mensen zijn die hun lasten niet meer betalen. Het is ontzettend goed wat er nu gebeurt. Het rozenbrillen gehalte hier is veel en veel te groot. Ik ben nu een aantal jaar klaar, ga iedere maand de sim in, vlieg iedere week en heb alles geldig! Waarom zou ik niet interessant meer zijn?

Mensen die net klaar zijn wel uit het juiste hout gesneden, hangt er maar net vanaf waar zij hun opleiding hebben genoten. Iemand die van KLS/EPST afkomt is er meer zeker van dat hij het juiste profiel heeft. Simpelweg, omdat zij al strenger selecteren. Het is geenszins een garantie, maar luchtvaartmaatschappijen selecteren liever mensen van een school, waarvan zij weten dat de school al de betere heeft uitgekozen. Kost hen simpelweg tijd en geld.

Om dan maar even wat voorbeelden te geven.
Voor de KLS geldt, dat je opgeleid wordt naar de standaard van de KLM. Iemand die niet van de KLS afkomt, zal eerst een bridgecourse moeten volgen wil diegene bij de KLM terecht komen.

Bij EPST kon je kiezen tussen Oxford of Scandinavië. De laatstgenoemde veel goedkoper. Echter werd er wel gezegd dat het gunstiger was om via Oxford de opleiding te doen. Je behaalt dezelfde papieren, maar toch had je meer kans op een baan via Oxford dan via Scandinavië. Simpelweg omdat luchtvaartmaatschappijen bekend zijn met Oxford.

Via de website van Transavia het volgende, als je daar wilt vliegen:

You must have completed one of the following integrated flight training courses unless you meet the minimum flight experience. Also there is no more than two years prior to the date of selection and completing the training.
• EPST
• KLM Flight Academy
• Martinair Flight Academy

Of je moet de volgende ervaring hebben.
Minimum required flight experience if one has not completed any of the above flying training;
• 500 hours 737 NG in the past 12 months or
• 500 hours on aircraft with MTOW > 5700 kilograms of which 50 hours in the past 12 months.

Maar zo gek is het toch niet om onderscheid te maken tussen pas afgestudeerden van bijvoorbeeld EPST en degenen die bijvoorbeeld in 2011 afstudeerden bij Stella? Die kunnen echt beiden fanastische piloten zijn, dat weet ik ook wel, maar zo redeneren veel airlines niet (meer). En dat is nog logisch ook als je het mij vraagt.

Maar zo gek is het toch niet om onderscheid te maken tussen pas afgestudeerden van bijvoorbeeld EPST en degenen die bijvoorbeeld in 2011 afstudeerden bij Stella? Die kunnen echt beiden fanastische piloten zijn, dat weet ik ook wel, maar zo redeneren veel airlines niet (meer). En dat is nog logisch ook als je het mij vraagt.

Er zijn genoeg airlines/bedrijven die het niet zoveel uitmaakt welke opleiding je hebt gedaan hoor. De meeste maatschappijen hebben hun eigen selectie om te bepalen of iemand geschikt is. Er zijn ook genoeg jongens en meisjes van Stella die een baan gevonden hebben, hetzij op eigen kracht, hetzij via Stella.

Dat vliegscholen duur zijn is bekend. Maar dat wil niet zeggen dat DUS ook een hoge rente moet betalen.

Nee maar zonder leningen overleven de vliegscholen bij hun huidige prijsstelling niet! Wellicht dat er banken zijn die een deel van de kosten zouden financieren als de leerling op andere wijze zelf een deel betaald? Dit word makkelijker als vliegopleidingen goedkoper zijn.
Wellicht zou de overheid ook een deel moeten betalen (net zoals bij alle andere studies)?

Kortom als de VNV geld gaat lenen aan studenten houd ze daarbij vliegscholen in de markt die eigenlijk geen bestaansrecht hebben. En de markt vraagt niet om piloten!

Wat een verschrikkelijk tenenkrommende discussie hier! Wie zegt dat mensen die lang klaar zijn en bijvoorbeeld uren maken in de ga niet meer interessant zijn? Wie zegt dat mensen die net klaar zijn wel uit het juiste hout gesneden zijn, ook zij moeten gewoon de selectie van de Airline nog maar zien te halen! Iedere school heeft een wachtlijst punt. En de ABN AMRO stopt met financieren omdat er veel mensen zijn die hun lasten niet meer betalen. Het is ontzettend goed wat er nu gebeurt. Het rozenbrillen gehalte hier is veel en veel te groot. Ik ben nu een aantal jaar klaar, ga iedere maand de sim in, vlieg iedere week en heb alles geldig! Waarom zou ik niet interessant meer zijn?

Dat zeg ik! EasyJet neemt geen mensen aan die langer dan 2 jaar uit de opleiding zijn en geen relevante ervaring hebben (GA ervaring is niet relevant!).
Er is blijkbaar gebleken dat in deze groep mensen meer problemen hebben tijdens de training, waardoor de kosten oplopen. Mensen die net klaar zijn hebben minder problemen en zijn dus goedkoper!

Vind het heel jammer voor je maar de kans is groot dat je geen doorbraak gaat zien.

Dat zeg ik! EasyJet neemt geen mensen aan die langer dan 2 jaar uit de opleiding zijn en geen relevante ervaring hebben (GA ervaring is niet relevant!).
Er is blijkbaar gebleken dat in deze groep mensen meer problemen hebben tijdens de training, waardoor de kosten oplopen. Mensen die net klaar zijn hebben minder problemen en zijn dus goedkoper!

Vind het heel jammer voor je maar de kans is groot dat je geen doorbraak gaat zien.

De kosten hoger ja, niet voor easyJet, maar voor de student. De typerating kost op dit moment bij easyJet omgerekend al 54.000 euro. Gelukkig heb ik de afgelopen tijd bij genoeg mensen wel een doorbraak zien komen, vooral de kleinere operators hebben kansen.

Wat een verschrikkelijk tenenkrommende discussie hier!

Sluit ik me bij aan. Laat even duidelijk zijn dat de markt overvol is, of je nou net van de opleiding af komt of al 4 jaar klaar bent.
Waarom wordt er gedaan alsof je binnen een week na afsluiten van je opleiding zo doorrolt op de rechterstoel bij RyanAir of EasJet?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sluit ik me bij aan. Laat even duidelijk zijn dat de markt overvol is, of je nou net van de opleiding af komt of al 4 jaar klaar bent.
Waarom wordt er gedaan alsof je binnen een week na afsluiten van je opleiding zo doorrolt op de rechterstoel bij RyanAir of EasJet?

Dat gebeurt wel, maar dat is puur op basis van geluk ...
Ryanair gaat in 2016 wel 800 cadetten opleiden , die moeten toch ergens vandaan komen ...

Omdat de meeste co-piloten bij EasyJet rechtstreeks vanuit de vliegschool komen! En dat is geen geluk dat is beleid!
En nee het is duurder voor easyJet. Heb het namelijk over lijntraining en basetraining!

Omdat de meeste co-piloten bij EasyJet rechtstreeks vanuit de vliegschool komen! En dat is geen geluk dat is beleid!
En nee het is duurder voor easyJet. Heb het namelijk over lijntraining en basetraining!

Hé , niet zo tegen mij gaan doen he , blijf je ff lekker normaal als een volwassene tegen mij praten ?

Dat gebeurt wel, maar dat is puur op basis van geluk ...
Ryanair gaat in 2016 wel 800 cadetten opleiden , die moeten toch ergens vandaan komen ...

Bij Ryanair kun je ook aan de gang als je al langer klaar ben uiteraard moet je dan wel door de selectie heen komen, maar dat is overal

Ik denk dat iedereen die zegt dat de markt in de luchtvaart gewoon overvol is geen verstand heeft van zaken.. Als RyanAir zegt dat ze 800 nieuwe cadets gaan opleiden dan doen de jongens die al jaren thuis zitten gewoon wat fout. En alle mannen en vrouwen met meer jaar ervaring in de cockpit dan de gemiddelde leeftijd van de beginnende aspirant piloot hebben het gewoon niet helemaal goed begrepen... Het is overduidelijk dat de markt er nu beter voor staat dan ooit, zelfs de ABN denkt er kennelijk zo over, die zijn onlangs nog de beurs op gegaan! Moet goed zijn dan toch?

Sprak laatst nog iemand van een lokaal "vliegbedrijf", (turbo) prop en jet. Namen geen mensen aan >4 jaar op de bank thuis.
Keep on hoping....
Nu starten = geld teveel of IQ te weinig...

ABN AMRO staakt financiering pilotenopleiding

En dat geldt niet alleen vanwege de kans op een baan. Bij RYR is basic pay 20K euro. OK, excl sector pay. Reken ff uit wanneer je je schuld hebt terug betaald. En niet je pensioen premie vergeten hé! Heb welgeteld NUL FOs gesproken die daar wat aan doen...
Vakbond en LoL kennen ze niets eens

En dat geldt niet alleen vanwege de kans op een baan. Bij RYR is basic pay 20K euro. OK, excl sector pay. Reken ff uit wanneer je je schuld hebt terug betaald. En niet je pensioen premie vergeten hé! Heb welgeteld NUL FOs gesproken die daar wat aan doen...
Vakbond en LoL kennen ze niets eens

Wat spuw jij nou weer uit , dus jij zegt als je meer dan vier jaar klaar bent dan ben je echt niet meer interessant voor de maatschappij , DUS , vooral geen opleiding beginnen om vervolgens als pas afgestudeerde heel interessant te zijn voor de maatschappijen ?

Bovendien , wat geef jij aan wat je verdient bij Ryanair ? Waar haal jij die basic pay vandaan? Geloof me ; ik heb NIEMAND in m'n omgeving die als FO werkt bij Ryanair en een basic pay krijgt. Gewoon allemaal €70 per uur. En dat keer 900 uur wat je maximaal mag vliegen in een jaar , do the math ... Ja als zzp'er idd , enig idee hoeveel kosten je maakt ? De komende 2,5 jaar geldt wat je bruto verdient = netto. Hoppa , zo handje contantje op je bankrekening. Oh pensioen ?? Ohhhhh geen pensioen ....
Ben je daar echt zo druk mee als je 21 bent ?? Je verdorie al captain bij Ryanair als je dan 25/26 bent , en gewoon met een vast contract , MET pensioen.

Ondanks dat ik zeg dat ze 800 cadetten nodig hebben in 2016 , geldt wel dat er 50% van de selectie kandidaten wordt aangenomen , wat ik overigens nog heel veel vind !!

Naja , ik wil Ryanair niet de hemel in prijzen , er zijn genoeg zaken die absoluut niet goed zijn daar , maar wat hier zojuist gezegd wordt ..........

Carelines,

Lekker JC afzeiken, dat is wat je moet doen! Als er iemand is die je een baan in de cockpit gunt met de beste voorwaarden dan is hij het wel!

Maar ja, tegenwoordig moeten veel mensen eerst "voelen" voordat ze "begrijpen".

JC is er gekomen door keihard te werken en heel slim te rekenen en door een goeie weg te bewandelen. En als je zijn posts goed leest dan kan je daar een hoop van leren. Dus mijn advies is, DOE DAT!

Ik wens iedereen die piloot wil worden heel veel succes, ikzelf heb ook vele harde lessen moeten leren. En dat zelfs ondanks dat er een airwork.nl is.

Mijn voorlopige advies is, als je moeten lenen dan niet doen! Als je pay as you go kan doen en een PPL kan halen en daarna een fATPL via distance learning, dan kan je het doen, terwijl je een baan hebt! Op deze manier hou je financieel je kop boven water en kom je er uiteindelijk toch. Een aandeel in de Katanaflyers kost niet zoveel en je kan er goedkoop je PPL en je uren halen. Daarna fATPL via een van de distance learning aanbieders doen terwijl je heel hard leert ook heel hard sparen zodat je na je ATPL examens de rest van je opleiding kan doen met het geld dat je tijdens je ATPL cursus verdiend hebt. www.singlesandtwins.nl is daar een prima plek voor. Geen bullshit en altijd goeie kisten en geen verborgen kosten.

Daarna nog een MCC cursus en solliciteren maar! Geen schulden als het niet lukt en voldoende kredietwaardigheid indien je wel een Typerating moet betalen.

En als het dan allemaal niet lukt heb je een mooie hobby en nog steeds een baan.

Succes allemaal!

Groeten,

:radar: André :radar:

Het is overduidelijk dat de markt er nu beter voor staat dan ooit, zelfs de ABN denkt er kennelijk zo over, die zijn onlangs nog de beurs op gegaan! Moet goed zijn dan toch?

???? Is dit een grap? Hoe verklaar je dan het feit dat ze stoppen met de pilotenlening? ( zie topic van thread)

Gr.

Terug
Bovenaan