Wat een verschrikkelijk tenenkrommende discussie hier! Wie zegt dat mensen die lang klaar zijn en bijvoorbeeld uren maken in de ga niet meer interessant zijn? Wie zegt dat mensen die net klaar zijn wel uit het juiste hout gesneden zijn, ook zij moeten gewoon de selectie van de Airline nog maar zien te halen! Iedere school heeft een wachtlijst punt. En de ABN AMRO stopt met financieren omdat er veel mensen zijn die hun lasten niet meer betalen. Het is ontzettend goed wat er nu gebeurt. Het rozenbrillen gehalte hier is veel en veel te groot. Ik ben nu een aantal jaar klaar, ga iedere maand de sim in, vlieg iedere week en heb alles geldig! Waarom zou ik niet interessant meer zijn?
Mensen die net klaar zijn wel uit het juiste hout gesneden, hangt er maar net vanaf waar zij hun opleiding hebben genoten. Iemand die van KLS/EPST afkomt is er meer zeker van dat hij het juiste profiel heeft. Simpelweg, omdat zij al strenger selecteren. Het is geenszins een garantie, maar luchtvaartmaatschappijen selecteren liever mensen van een school, waarvan zij weten dat de school al de betere heeft uitgekozen. Kost hen simpelweg tijd en geld.
Om dan maar even wat voorbeelden te geven.
Voor de KLS geldt, dat je opgeleid wordt naar de standaard van de KLM. Iemand die niet van de KLS afkomt, zal eerst een bridgecourse moeten volgen wil diegene bij de KLM terecht komen.
Bij EPST kon je kiezen tussen Oxford of Scandinavië. De laatstgenoemde veel goedkoper. Echter werd er wel gezegd dat het gunstiger was om via Oxford de opleiding te doen. Je behaalt dezelfde papieren, maar toch had je meer kans op een baan via Oxford dan via Scandinavië. Simpelweg omdat luchtvaartmaatschappijen bekend zijn met Oxford.
Via de website van Transavia het volgende, als je daar wilt vliegen:
You must have completed one of the following integrated flight training courses unless you meet the minimum flight experience. Also there is
no more than two years prior to the date of selection and completing the training.
• EPST
• KLM Flight Academy
• Martinair Flight Academy
Of je moet de volgende ervaring hebben.
Minimum required flight experience if one has not completed any of the above flying training;
• 500 hours 737 NG in the past 12 months or
• 500 hours on aircraft with MTOW > 5700 kilograms of which 50 hours in the past 12 months.