ABN AMRO staakt financiering pilotenopleiding

het feit dat er nu 3 mensen worden geplaatst en 2 opgeleid zorgt er alleen voor dat het overschot niet groter wordt. Overschot is in het verleden ontstaan. Ik neem aanndat er ook KLS en EPST mensen onder de 1200 werkelozen zitten.

Back to topic; het feit dat De Bank er geen heil meer in ziet zegt volgens mij genoeg over de kansen van afgestudeerden op een baan. Tuurlijk zullen er altijd mensen een baan vinden als piloot maar schijnbaar vind de ABN dit percentage te laag.

het feit dat er nu 3 mensen worden geplaatst en 2 opgeleid zorgt er alleen voor dat het overschot niet groter wordt.

Nee. Het overschot daalt daarmee juist.
Overschot is in het verleden ontstaan. Ik neem aanndat er ook KLS en EPST mensen onder de 1200 werkelozen zitten.
Klopt. Wordt ook nergens ontkend. Maar die aantallen staan niet in verhouding met de andere scholen. Daarbij dalen voor in ieder geval de KLS de aantallen sneller als andere scholen.

Je suggereert dat de ABN in eerdere jaren wél heil zag in baankansen voor afgestudeerden? Ik denk dat de ABN zich eindelijk heeft beseft dat ze die honderden leningen nooit meer terugbetaald gaan krijgen en het dus simpelweg niet meer rendabel is. ABN zal het een rotzorg zijn of je een baan krijgt in de luchtvaart, als die lening maar terugbetaald wordt en dat blijkt voor veel jongens een stuk lastiger dan ze van tevoren dachten.
Dit was al vrij lang een grote bel die op klappen stond, aangezien je rentepercentages van boven de 7% over een lening van 150.000 euro, als 21-jarige gewoon niet kan betalen. Je maakt mij niet wijs dat de ABN niet wist van de situatie op de arbeidsmarkt, nu blijkt gelukkig dat de opleidingsmarkt minder aantrekkelijk wordt, waardoor scholen als een domino-effect omvallen en de bank alle inkomsten van nieuwe studenten (inclusief fijne rentepercentages) moet missen. Dat gaat de komende jaren niet veranderen door het enorme overschot aan piloten, dus wordt de stekker eruit getrokken want het is financieel een te groot risico aan het worden voor de ABN. Het woord heil moet je vervangen door profijt of geld, daarom stoppen ze ermee, er is niet meer genoeg te halen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

KLS heeft de opleidingscapaciteit zwaar teruggedraaid, dat is de reden dat de wachtlijst slinkt. Ondertussen moet er in Groningen een hoop geld bij om de toko draaiende te houden.

EPST is niet echt een school maar een broker, de opleiding word door CTC verzorgd waardoor er veel mensen bij easyJet terecht kunnen. Overigens geld dit ook voor CAE/NLS immers Oxford is nu CAE.
Echter op het moment dat easyJet minder mensen nodig heeft gaat meteen de deur op slot voor NLS/EPST.
Overigens maak je totaal geen kans meer bij easyJet als je langer dan 24 maanden uit opleiding bent, er is gebleken dat kosten voor training bij easyJet dan veel te hard stijgen. En dat is dus in een markt waarbij easyJet elke week een nieuw vliegtuig krijgt.
Er is geen gebrek aan piloten zonder ervaring!

Nederlandse vliegscholen hebben geen bestaansrecht zonder een thuismarkt die een significant aantal piloten per jaar nodig heeft. En dat maakt het financieren van piloten onaantrekkelijk!

Je suggereert dat de ABN in eerdere jaren wél heil zag in baankansen voor afgestudeerden?
<<KNIP>>
Het woord heil moet je vervangen door profijt of geld, daarom stoppen ze ermee, er is niet meer genoeg te halen.

Enige reden inderdaad en niet anders. Tis gewoon een risicoafweging.

Andere reden is dat ze de enige bank waren die nog leningen aanbood. Daardoor kan de rente omhoog, waardoor er een hoger risico gelopen kan worden. Maar blijkbaar is de werkelijke schade groter dan het toen ingeschatte risico.

Is er dan helemaal niemand die denkt dat ze stoppen omdat dit ten koste gaat van de naam ABN-AMRO? Zijn zij uberhaupt ooit wel eens één keer positief in het nieuws geweest over dit onderwerp?

Het nieuws wordt alleen maar beslagen met 'rechtzaak tegen abn door oud studenten' '1200 piloten op de bank gefinancierd door abn' etc etc

Er wordt hier gesproken over torenhoge rente percentages, maar dat valt echt wel mee, als je het in perspectief bekijkt. Begrijp mij niet verkeerd, want laag zijn ze ook niet. Maar als je normaliter rood staat op je lopende rekening betaal je al snel 8%. Heb je een hypotheek 2,5/3,5% (met huis als onderpand). Neem je een lening voor je opleiding, 175.000euro totaal, met als enige 'zekerheid' het garantiefonds (houd er rekening mee dat als er geld voor 3 studenten wordt opgeeist dit potje niet voldoende is, dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik kan mij niet voorstellen dat er voor 500.000euro of meer aan spaargeld ligt te liggen) dan betaal je 4,5% rente.

Waar Jetman die 'boven de 7%' vandaan haalt voor een pilotenopleiding , geen idee... Maar dat er gekletst wordt op dit forum, dat is duidelijk

@Need for Speed, dat zou geweldig zijn! Weet je toevallig ook of die geruchten vertellen door wie dat potje gevuld gaat worden?

@carelines

VNV heeft door toe te stemmen met een hogere pensioenleeftijd een grote zak met geld tot z'n beschikking gekregen. De helft daarvan is voor KLM. Samen met harder werken levert dat het door KLM gevraagde offer. Blijft over voor VNV: 190M. Daarmee kan een stuk compensatie betaald worden aan vliegers die door de hogere pensioenleeftijd een carrière vertraging oplopen. Maar een gedeelte hier van (ik hoor 35M) zou gebruikt kunnen worden voor genoemd fonds.

Zowel de compensatie voor junioren als dit fonds liggen zeer gevoelig. De meningen van KLM vliegers hierover lopen sterk uiteen. Er schijnt zelfs weer eens een rechtszaak in voorbereiding te zijn.

Wat mij betreft is het een goede zaak als de banken hier buitenspel worden gezet. Maar eigenlijk zou KLM dit moeten regelen. Dus hopelijk geeft VNV er nu eerst een klap op. En als KLM lang genoeg de kat uit de boom heeft gekeken kan ze het fonds van VNV overnemen. Tenminste, ALS het door gaat neem ik aan dat VNV KLM onder druk zal zetten om dit uiteindelijk te doen.

Even een domme vraag. Hoe komt het dat de VNV de beschikking heeft over de genoemde 190M?
Door akkoord te gaan met de hogere pensienleeftijd. Maar dat geld komt dus vanaf de KLM?

De deal is dat KLM twee jaar lang geen pensioenpremie betaalt voor de vliegers. (Uitgesmeerd over vier jaar, anders mag het wettelijk niet). Dat levert 400M op. De vliegers kunnen dit gat repareren middels twee jaar langer doorvliegen. 210M voor KLM, 190M voor VNV.

Banken kunnen vrijwel kosteloos liquiditeit halen bij de ECB en krijgen door QE miljarden door de strot geduwd. Het feit dat de ABN dit ''gratis'' geld niet wil uitlenen aan aspirant piloten zegt iets over hoe slecht de situatie is.

ABN is laatst ook naar de beurs gedaan en wordt dus weer commercieel. Toevallig dat ze juist nu de stekker er uit trekken? Straks kunnen de verliezen en afschrijvingen natuurlijk niet meer op de belastingbetaler worden afgewend. Dan maar geen piloten leningen meer.

Schokkend dat de VNV het zo jammer vindt. Hun doel zou primair moeten zijn om de T&C van de gevestigde orde te waarborgen. Er is geen beter middel dan de Tsunami aan nieuwe piloten te stutten.

Er gaan geruchten dat VNV zich ermee gaat bemoeien middels een op te richten fonds dat leningen verstrekt tegen kostprijs.

VNV op de stoel van de bank? Ik twijfel niet aan oprechte en goede bedoelingen maar dit lijkt mij niet de juiste weg.

• In de eerste plaats ben ik van mening dat beroepsonderwijs ten principale bij de overheid thuis hoort.
  • Ten tweede: Indien de overheid nut en noodzaak van een bepaalde beroepsopleiding niet ziet, dan moet het m.i. aan private partijen (bedrijven) overlaten.
  • Ten derde: Waar haalt de VNV expertise vandaan om een risicoafweging van een financieel product aan te bieden? Volgens mij heeft de VNV dan een bankvergunning nodig. Een bank gerund door vrijwilligers?

Bij deze wat achtegrondinformatie van de Rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiele-sector/inhoud/toezicht-op-de-financiele-sector/vergunning-voor-aanbieden-financiele-diensten

Denkt de VNV serieus in aanmerking te komen voor een vergunning voor het aanbieden van financiële diensten (al dan niet met een commercieel oogmerk)?

De wonderen zijn de wereld (nog) niet uit maar dit lijkt mij wel een heel erg sterk verhaal.

Afrondend: De ontstane situatie bewijst m.i. dat de privatisering van de Rijksluchtvaartschool als mislukt beschouwd moet worden. Ik kan mij voorstellen dat VNV, vanuit zijn taak als beroepsgroep, maximale druk op de politiek uitoefent om een "Rijksluchtvaartschool" op te zetten. Dat is wat mij betreft de enige juiste weg.

Daarbij dalen voor in ieder geval de KLS de aantallen sneller als andere scholen.

Ja, wat moeten ze daar zo ontzettend hard hun best voor doen! :airforce:

Er wordt hier gesproken over torenhoge rente percentages, maar dat valt echt wel mee, als je het in perspectief bekijkt. Begrijp mij niet verkeerd, want laag zijn ze ook niet. Maar als je normaliter rood staat op je lopende rekening betaal je al snel 8%. Heb je een hypotheek 2,5/3,5% (met huis als onderpand). Neem je een lening voor je opleiding, 175.000euro totaal, met als enige 'zekerheid' het garantiefonds (houd er rekening mee dat als er geld voor 3 studenten wordt opgeeist dit potje niet voldoende is, dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik kan mij niet voorstellen dat er voor 500.000euro of meer aan spaargeld ligt te liggen) dan betaal je 4,5% rente.

Waar Jetman die 'boven de 7%' vandaan haalt voor een pilotenopleiding , geen idee... Maar dat er gekletst wordt op dit forum, dat is duidelijk

Hey, beste meneer collega met de genuanceerde mening.
Op de vorige pagina schreef u nog:

@Sicko,
Het is misschien een beetje vel zoals ik reageer, maar dat soort onzin wat je in het wilde weg uitspuwt kan ik niet goed handelen...

Nou, ik ben hier om u te vertellen dat ik als vrijemarkter piloot, begonnen met de opleiding in 2008, toch echt jarenlang een percentage van 7.25 % heb betaald.
Mag ik u nu vriendelijk vragen geen onzin meer in het wilde weg te spuwen?

Er gaan geruchten dat VNV zich ermee gaat bemoeien middels een op te richten fonds dat leningen verstrekt tegen kostprijs.

Kalf > put > dempen
(oftewel VNV komt pas weer in actie als de bron versepilootjes voor mama KLM in gevaar komt)

Ik denk niet dat de VNV echt in actie hoeft te komen er lopen genoeg piloten rond voor klm. Er zijn genoeg low timers op de markt, maar ik denk ook genoeg vliegers die nu in het midden-oosten zitten en graag terug zouden komen om voor klm aan het werk te gaan.

Puur uit nieuwsgierigheid, maar heb je als 'niet-KLM' piloot uberhaupt iets aan de VNV?

Misschien handig als je eens met je vliegtuig in het gras staat, als je werkgever je op een slinkse wijze probeert te lozen middels profcheck of 'extra training', of als je onterecht medisch wordt afgekeurd.

Vraag het eens aan de NL Easyjet vliegers. Die zijn net lid geworden.

Terug
Bovenaan