WingsAndSky
Expert
Met kleine vliegscholen doelde ik ook inderdaad op Stella ja. Niet qua leerlingaantallen ( veel te hoog ) maar meer qua organisatie.
Mijn uitgangspunt is vooralsnog EPST en KLS en hun plaatsingspercentages. De markt staat niet op groen licht maar volgens mij zijn er genoeg signalen dat er ( in het buitenland) meer banen vrijkomen en hier ook studenten van bovengenoemde scholen geplaatst worden.
Wat mijn probleem is met de berichtgeving over de werkloze piloten is dat het over 1 kam wordt geschoren voor wat betreft de scholen. In documentaires en artikelen zijn altijd werkloze piloten aan het woord die óf van Stella komen, óf AIS. Vorige week weer een Vlaamse documentaire waarin een Nederlander hopeloos vertelde dat hij nu in Turkije vloog en daarvoor 2 jaar in Indonesië. Halverwege zijn verhaal komt naar voren dat hij 3 jaar over zijn opleiding heeft gedaan ( dan gaan bij mij al alarmbellen af)
En ja, uiteindelijk bleek ook hij een Stella klant te zijn geweest.
Wat de media doen is direct zeggen dat de markt is overspoeld. Dat is dan ook wel zo, maar naar mijn mening kun je de meeste leerlingen van Stella daar al vanaf halen. Dit omdat deze leerlingen waarschijnlijk en helaas nooit meer aan een baan zullen geraken na jaren op de bank te hebben gezeten.
En daarom vraag ik mij ook af waarom ABN dan niet stopt met dit soort scholen (AIS/MFA/NLS) en zich dan enkel nog richt op KLS en EPST. Ik denk dat er wel toegegeven kan worden dat de plaatsing door EPST en KLS aanzienlijk is.
De eisen verscherpen alvorens een lening afsluiten is alleen maar goed, hoe minder er in de financiële zorgen komen hoe beter.
Mijn uitgangspunt is vooralsnog EPST en KLS en hun plaatsingspercentages. De markt staat niet op groen licht maar volgens mij zijn er genoeg signalen dat er ( in het buitenland) meer banen vrijkomen en hier ook studenten van bovengenoemde scholen geplaatst worden.
Wat mijn probleem is met de berichtgeving over de werkloze piloten is dat het over 1 kam wordt geschoren voor wat betreft de scholen. In documentaires en artikelen zijn altijd werkloze piloten aan het woord die óf van Stella komen, óf AIS. Vorige week weer een Vlaamse documentaire waarin een Nederlander hopeloos vertelde dat hij nu in Turkije vloog en daarvoor 2 jaar in Indonesië. Halverwege zijn verhaal komt naar voren dat hij 3 jaar over zijn opleiding heeft gedaan ( dan gaan bij mij al alarmbellen af)
En ja, uiteindelijk bleek ook hij een Stella klant te zijn geweest.
Wat de media doen is direct zeggen dat de markt is overspoeld. Dat is dan ook wel zo, maar naar mijn mening kun je de meeste leerlingen van Stella daar al vanaf halen. Dit omdat deze leerlingen waarschijnlijk en helaas nooit meer aan een baan zullen geraken na jaren op de bank te hebben gezeten.
En daarom vraag ik mij ook af waarom ABN dan niet stopt met dit soort scholen (AIS/MFA/NLS) en zich dan enkel nog richt op KLS en EPST. Ik denk dat er wel toegegeven kan worden dat de plaatsing door EPST en KLS aanzienlijk is.
De eisen verscherpen alvorens een lening afsluiten is alleen maar goed, hoe minder er in de financiële zorgen komen hoe beter.