ABN AMRO staakt financiering pilotenopleiding

Met kleine vliegscholen doelde ik ook inderdaad op Stella ja. Niet qua leerlingaantallen ( veel te hoog ) maar meer qua organisatie.

Mijn uitgangspunt is vooralsnog EPST en KLS en hun plaatsingspercentages. De markt staat niet op groen licht maar volgens mij zijn er genoeg signalen dat er ( in het buitenland) meer banen vrijkomen en hier ook studenten van bovengenoemde scholen geplaatst worden.

Wat mijn probleem is met de berichtgeving over de werkloze piloten is dat het over 1 kam wordt geschoren voor wat betreft de scholen. In documentaires en artikelen zijn altijd werkloze piloten aan het woord die óf van Stella komen, óf AIS. Vorige week weer een Vlaamse documentaire waarin een Nederlander hopeloos vertelde dat hij nu in Turkije vloog en daarvoor 2 jaar in Indonesië. Halverwege zijn verhaal komt naar voren dat hij 3 jaar over zijn opleiding heeft gedaan ( dan gaan bij mij al alarmbellen af)
En ja, uiteindelijk bleek ook hij een Stella klant te zijn geweest.

Wat de media doen is direct zeggen dat de markt is overspoeld. Dat is dan ook wel zo, maar naar mijn mening kun je de meeste leerlingen van Stella daar al vanaf halen. Dit omdat deze leerlingen waarschijnlijk en helaas nooit meer aan een baan zullen geraken na jaren op de bank te hebben gezeten.

En daarom vraag ik mij ook af waarom ABN dan niet stopt met dit soort scholen (AIS/MFA/NLS) en zich dan enkel nog richt op KLS en EPST. Ik denk dat er wel toegegeven kan worden dat de plaatsing door EPST en KLS aanzienlijk is.
De eisen verscherpen alvorens een lening afsluiten is alleen maar goed, hoe minder er in de financiële zorgen komen hoe beter.

Wingsandsky wil je zelf soms een vliegopleiding gaan doen?

Dat was ik wel in overweging aan het nemen ja. (Nu nog bezig met bachelor)

Daarom probeer ik een zo'n duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de situatie door hier vragen op te roepen. De moed zinkt enerzijds in de schoenen als je het allemaal leest maar we moeten ons ook niet verkijken op 1100 werklozen die grotendeels uit Lelystad komen en niet van de KLS/EPST

Dat was ik wel in overweging aan het nemen ja. (Nu nog bezig met bachelor)

Daarom probeer ik een zo'n duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de situatie door hier vragen op te roepen. De moed zinkt enerzijds in de schoenen als je het allemaal leest maar we moeten ons ook niet verkijken op 1100 werklozen die grotendeels uit Lelystad komen en niet van de KLS/EPST

Het grootste gedeelte van die 1100 werklozen komt helemaal niet van lelystad! Bovendien is het afwachten hoe het in de toekomst gaat nu EPST met CTC samenwerkt in plaats van Oxford. En als laatst zijn er ook genoeg mensen van KLS/EPST die niet aan het werk komen. Als ik jouw reacties hier lees ben ik alleen maar blij dat de ABN dit besluit genomen heeft!

Wat WingsAndSky ook al zei. Van deze groep kan je een groot deel afschrijven.

Het gros van de werkloze afgestudeerden komt van de kwantiteit scholen, zoals Stella. Zij hebben tegen beter weten in mensen opgeleid die nimmer bij een luchtvaartmaatschappij aangenomen zullen worden.

De groep van 1200 werklozen, die wordt al genoemd sinds 2010/2011 zeg 5 jaar geleden. Van die groep, wie wel de kwaliteiten bezit die staan dan al zolang stil dat ze ook niet meer aangenomen zullen worden, want iemand die net van school komt is aantrekkelijker.

Verder zijn EPST en de KLM Flight Academy wat mij betreft de scholen waar de bank nog eens naar moet kijken. Beide scholen hebben degelijke selectieprocedures en daar gaat kwaliteit boven kwantiteit. EPST weet hun studenten (zover ik weet) goed te plaatsen, verspreid door Europa. Bij de KLM Flight Academy leiden zij op op basis van de verwachte vraag van de KLM. Die is op het moment natuurlijk 0, maar in het jaar 2014 werden er bijna 200 mensen aangenomen.

Nu weet ik niet de precieze aanname cijfers, maar 200 over pak 'm beet 5 jaar is toch 40 man per jaar die opgeleid moeten worden en het gaat in de luchtvaart helaas met golven. Verder heb je natuurlijk nog Transavia, die onlangs ook mensen heeft aangenomen en Corendon en TUI. Dus voor de gehele Nederlandse markt is 60 man wellicht een goed uitgangspunt.

EPST heeft natuurlijk door heel Europa connecties, dus wellicht zo'n 100 mensen die via Nederlandse scholen opgeleid moeten/mogen worden.

Dat is natuurlijk heel wat anders dan de massa's die Stella per jaar de markt op duwde (300 man) of CAE/NLS nu (150 man). Het zal menigeen dan ook niet verbazen dat er bij CAE/NLS momenteel 273 afgestudeerden zonder baan zitten.
https://www.vnv.nl/word-piloot/voor-je-opleiding/vliegscholen#wachtlijst

Ik snap dat futurepilot en wingsandsky de genoemde cijfers graag willen geloven. Ik herken de roze bril. Ik denk alleen dat weinig mensen de echte plaatsingscijfers van de scholen kennen. Ik was laatst bij een bijeenkomst van epst voor mensen die nog werkzoekend waren en kan je vertelllen dat de kamer goed vol zat. Reden dat je weinig klagers hoort is het feit dat veel mensen niet de hand zullen bijten die ze voed (lees eventueel een baan kan bezorgen). Ik weet niet hoeveel mensen van de 1200 van stella, epst of kls zijn maar de aanname dat het merendeel dan maar van stella zal zijn lijkt mij iets te kort door de bocht.

Ik snap dat futurepilot en wingsandsky de genoemde cijfers graag willen geloven. Ik herken de roze bril. Ik denk alleen dat weinig mensen de echte plaatsingscijfers van de scholen kennen. Ik was laatst bij een bijeenkomst van epst voor mensen die nog werkzoekend waren en kan je vertelllen dat de kamer goed vol zat. Reden dat je weinig klagers hoort is het feit dat veel mensen niet de hand zullen bijten die ze voed (lees eventueel een baan kan bezorgen). Ik weet niet hoeveel mensen van de 1200 van stella, epst of kls zijn maar de aanname dat het merendeel dan maar van stella zal zijn lijkt mij iets te kort door de bocht.

Van EPST is te vinden op de website die ik gaf. Namelijk 34.

Van de KLM Flight Academy is een nieuwsbericht te vinden van ruim een jaar geleden. Nog 150 wachtenden. Ik kan nog een duit in het zakje doen en zeggen dat dit aantal is geslonken.

Verder is te vinden dat bij CAE/NLS er 273 wachtenden zijn.
Voordat de website van de VNV geüpdate werd, waren de getallen van Stella er nog te vinden. Het ging om een paar honderdtallen.

Dat het om honderdtallen gaat kan je nog steeds nagaan. Als er naar schatting zo'n 1200 afgestudeerden zijn zonder baan en je met deze cijfers 457 mensen telt. Er zijn nog wat kleine vliegscholen (geweest). Zoals de Martinair Flight Academy heeft 6 opleidingsplekken, Dutch Flight Academy (inmiddels failliet) ook geen hele grote opleider geweest. Dus daar komt het gros niet vandaan.
Dan komt het er nog steeds op neer dat er pak 'm beet 700 afgestudeerden van Stella zonder baan zitten.

Ik weet niet waar je precies op doelt met de roze bril, maar dit zijn gewoon harde cijfers. Dit klopt ook verder met alle verhalen die ik hoor.

Doe ermee wat je wilt.

Zover ik net heb gehoord staan er ongeveer 100 mensen op de wachtlijst van Stella. Dit zijn dus mensen die actief zoeken naar een pilotenbaan. Dit zijn mensen die tussen de 1 tot uiterlijk 4 jaar klaar zijn met de opleiding. Daarvan zijn er 20 laatst aangenomen bij Sunexpress turkije.

Verder wil ik nog aangeven dat ik niet over de aantallen beschik die niet zijn aangesloten bij ''nieuw stella'', maar wel daar de opleiding bij hebben gevolgd.

Laatst bewerkt:
Uiterlijk 4 jaar klaar? Dus in 2012 klaar, in 2010 begonnen; toen was de crisis al 2 jaar bezig. Voor het gemak worden zij die langer klaar zijn, of de hoop op een vliegende baan hebben opgegeven, maar even vergeten...?

Uiterlijk 4 jaar klaar? Dus in 2012 klaar, in 2010 begonnen; toen was de crisis al 2 jaar bezig. Voor het gemak worden zij die langer klaar zijn, of de hoop op een vliegende baan hebben opgegeven, maar even vergeten...?

Stella ging failliet. Toen hebben 70 studenten met ''job guarantee'' zich verenigd en een advocaat ingehuurd. De bank heeft toen bemiddeld en gezorgd dat deze studenten pilot provisioning zouden krijgen. En dat de studenten die bezig waren met de opleiding hun opleiding af konden maken. De ABN heeft dit allemaal gefinancierd. Zo ontstond ''nieuw Stella''. Later hebben ex-stella studenten zich ook aangemeld voor dit pilot provisioning programme. Omdat de ABN alleen wou betalen voor mensen met een job guarantee contract moeten deze mensen betalen voor pilot provisioning. Over de kosten daarvan weet ik weinig af. De overige stella studenten die zich niet hebben aangesloten of aangemeld zijn niet meer op zoek naar een pilotenbaan of doen dit zelf zonder hulp.

Zo zie je maar weer dat de meeste vliegscholen er alles aandoen om zoveel mogelijk studenten aan te nemen..... Blij dat dit nu iets lastiger wordt gemaakt dankzij de ABN!

Het percentage van ex-EPST leerlingen dat een baan vindt zal vast hoger zijn dan de meeste andere scholen, maar neem de verkoop praatjes over banen en korte wachtlijsten niet te serieus... Kijk maar hoe Stella haar wachtlijst telt.

Van EPST is te vinden op de website die ik gaf. Namelijk 34.

Van de KLM Flight Academy is een nieuwsbericht te vinden van ruim een jaar geleden. Nog 150 wachtenden. Ik kan nog een duit in het zakje doen en zeggen dat dit aantal is geslonken.

Verder is te vinden dat bij CAE/NLS er 273 wachtenden zijn.
Voordat de website van de VNV geüpdate werd, waren de getallen van Stella er nog te vinden. Het ging om een paar honderdtallen.

Dat het om honderdtallen gaat kan je nog steeds nagaan. Als er naar schatting zo'n 1200 afgestudeerden zijn zonder baan en je met deze cijfers 457 mensen telt. Er zijn nog wat kleine vliegscholen (geweest). Zoals de Martinair Flight Academy heeft 6 opleidingsplekken, Dutch Flight Academy (inmiddels failliet) ook geen hele grote opleider geweest. Dus daar komt het gros niet vandaan.
Dan komt het er nog steeds op neer dat er pak 'm beet 700 afgestudeerden van Stella zonder baan zitten.

Ik weet niet waar je precies op doelt met de roze bril, maar dit zijn gewoon harde cijfers. Dit klopt ook verder met alle verhalen die ik hoor.

Doe ermee wat je wilt.

En waar denk je dat de VNV deze cijfers vandaan heeft? Zelf onderzoek gedaan of de vliegscholen gevraagd? Even goede vrienden als je alsnog wil beginnen aan de opleiding. Bij genoemde meeting zaten er alleen al een man of 50-60 binnen. Dat is dus nog zonder de mensen die niet konden.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je kritisch moet kijken naar wat je wordt verteld. Hoewel EPST en KLS een goede naam hebben en beiden dit ook zeker waarmaken qua nazorg ben ik van mening dat nog steeds een merendeel van de mensen die ze opleiden zonder vliegbaan komt te zitten.

Groeten

Laatst bewerkt:
@Sicko,
En waar komt die 'mening' van jou dan vandaan? Waar baseer je dat op?
Het is namelijk gewoon niet waar, bij EPST wordt er al minimaal 2 jaar meer geplaatst dan opgeleid... (Idd, dus die 34 van de VNV worden steeds minder). Dus hoe kom je erbij dat er meer afgestudeerde op de bank blijven zitten dan een baan als piloot weten te bemachtigen?

Het is misschien een beetje vel zoals ik reageer, maar dat soort onzin wat je in het wilde weg uitspuwt kan ik niet goed handelen...

Zo zie je maar weer dat de meeste vliegscholen er alles aandoen om zoveel mogelijk studenten aan te nemen..... Blij dat dit nu iets lastiger wordt gemaakt dankzij de ABN!

Het percentage van ex-EPST leerlingen dat een baan vindt zal vast hoger zijn dan de meeste andere scholen, maar neem de verkoop praatjes over banen en korte wachtlijsten niet te serieus... Kijk maar hoe Stella haar wachtlijst telt.

"Nieuw stella" telt de studenten die zich zelf hebben aangemeld voor de pilot provisioning en door de vernieuwde selectie zijn gekomen. Aangezien de selectie bij oud stella van een lager niveau was. De wachtlijst van oud stella is er niet. Aangezien stella failliet is. De 100 mensen die ik net noemde zijn ex- stella studenten die zich zelf hebben aangemeld. Dat er veel meer werkloze stella studenten zijn weet ik natuurlijk. Daarom dat ik zei dat deze mensen niet meer zoeken naar een pilotenbaan of dat ze dat doen zonder hulp van "nieuw stella". Maar dit heeft dus niks te maken met de manier van tellen.

"Nieuw stella" telt de studenten die zich zelf hebben aangemeld voor de pilot provisioning en door de vernieuwde selectie zijn gekomen. Aangezien de selectie bij oud stella van een lager niveau was. De wachtlijst van oud stella is er niet. Aangezien stella failliet is. De 100 mensen die ik net noemde zijn ex- stella studenten die zich zelf hebben aangemeld. Dat er veel meer werkloze stella studenten zijn weet ik natuurlijk. Daarom dat ik zei dat deze mensen niet meer zoeken naar een pilotenbaan of dat ze dat doen zonder hulp van "nieuw stella". Maar dit heeft dus niks te maken met de manier van tellen.

Mijn punt is dat de promotie man van Stella op een open dag zal vertellen, dat er maar een 'korte' wachtlijst is.... Over de mensen van het oude Stella die niet op de wachtlijst staan wordt gezwegen.

@Sicko,
En waar komt die 'mening' van jou dan vandaan? Waar baseer je dat op?
Het is namelijk gewoon niet waar, bij EPST wordt er al minimaal 2 jaar meer geplaatst dan opgeleid... (Idd, dus die 34 van de VNV worden steeds minder). Dus hoe kom je erbij dat er meer afgestudeerde op de bank blijven zitten dan een baan als piloot weten te bemachtigen?

Het is misschien een beetje vel zoals ik reageer, maar dat soort onzin wat je in het wilde weg uitspuwt kan ik niet goed handelen...

Ik baseer mijn mening op het feit dat ik zelf een EPST student ben die nog altijd regelmatig traint bij EPST, de verhalen op kantoor hoor en contact heb met mede afgestudeerden. Waar haal jij je cijfers vandaan? Ik geloof wel dat er momenteel meer wordt geplaatst dan opgeleid gezien de omvang van de klassen. Ik probeer alleen te zeggen dat ook Epst en KLS bijdragen aan het overschot en dat je nog steeds grote financiele risico's loopt als je met hen in zee gaat. Net zoals bij Stella of alle andere partijen waar je een hoop geld moet betalen voor iets waar eigenlijk geen brood valt te verdienen. Immers als het allemaal zo goed liep zou de ABN zich niet terugtrekken uit de hele markt maar alleen de 'slechte' scholen niet meer financieren. My 2 cts

Er zijn er hier echt een aantal met een behoorlijke bord voor hun kop.

KLS en EPST: laatste paar jaar meer mensen geplaatst dan opgeleid -> Wachtlijst daalt.
(Deze dragen dus momenteel NIET bij aan het overschot)
Anderen waaronder Stella: Er worden minder mensen geplaatst dan opgeleid -> wachtlijst groeit. (deze dragen dus wel bij aan het overschot)
Totale lijst wachtlijsters daalt overigens wel momenteel.

Van de KLS, NLS en EPST zijn de wachtlijsters tot vorig jaar in exacte getallen bekend, de wachtlijsters van Stella/MFA etc (oud Stella meegenomen) kan je met de rest van de gegevens aardig inschatten

Terug
Bovenaan