flyingviking
Member
Uit het Haarlems dagblad van vandaag:
Martinair stopt met passagiersvluchten
Gepubliceerd op 19 augustus 2010, 23:35
SCHIPHOL -
Martinair stopt met haar passagiersvluchten en gaat alleen met vracht verder. De passagierslijnen, toestellen en personeelsleden gaan over naar Transavia of KLM. Dat bevestigt de directie van Martinair.
In september volgt een besluit, maar vakbondsbestuurder Swen Laarveld van De Unie verwacht dat de passagierstak overgaat naar de KLM. ,,Al lange tijd wordt gevreesd voor de passagierstak van Martinair. Die is met slechts vier verouderde toestellen te klein. Nadat jaren geleden al de Europese bestemmingen waren stopgezet, zijn nu alleen enkele verre bestemmingen over in voornamelijk het Caribische gebied.''
Volgens de directie van Martinair zijn er nog twee opties over: over naar Transavia of KLM. Transavia en Martinair zijn dochterondernemingen van de KLM. Begin september wordt intern een keuze gemaakt, die half september aan de KLM-directie wordt voorgelegd, waarna 23 september de Raad van Commissarissen de knoop doorhakt.
De gevolgen van deze opties zijn gisteren alvast door Laarveld met de leden besproken. ,,Ik verwacht een zachte landing bij de KLM. De lijnen overhevelen naar Transavia is vreemd. Transavia is een low costmaatschappij en vliegt alleen op korte afstanden. Martinair zit op de lange afstanden en biedt nog een volledige service aan boord en dat sluit prima aan bij de KLM. Ook wat betreft netwerk past het eerder bij de KLM. Voor het personeel is natuurlijk belangrijk wat er gaat gebeuren met hun salaris, dienstjaren en toekomstmogelijkheden. Ik denk dat ze dan bij de KLM beter af zijn.''
Zijn collega Ton Scherrenberg van de vakbond VNC vreest echter dat volgens de huidige regels stewardessen van Martinair bij een overstap naar de KLM onder aan de ladder moeten beginnen. ,,Verder zijn de collega's welkom en straks hard nodig. De KLM gaat deze winter de capaciteit licht uitbreiden, maar er is nog steeds een vacaturestop, zodat het steeds lastiger wordt om de roosters rond te krijgen.''
Het bedrijf Martinair zal in de toekomst alleen verder gaan met vracht. Laarveld: ,,De vrachttak van Martinair is veel groter en neemt nu al taken van KLM en Air France over. Martinair Cargo is een sterk merk en dat zullen ze niet opgeven.''
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article6324651.ece/Martinair-stopt-met-passagiersvluchten
Martinair stopt met passagiersvluchten
Gepubliceerd op 19 augustus 2010, 23:35
SCHIPHOL -
Martinair stopt met haar passagiersvluchten en gaat alleen met vracht verder. De passagierslijnen, toestellen en personeelsleden gaan over naar Transavia of KLM. Dat bevestigt de directie van Martinair.
In september volgt een besluit, maar vakbondsbestuurder Swen Laarveld van De Unie verwacht dat de passagierstak overgaat naar de KLM. ,,Al lange tijd wordt gevreesd voor de passagierstak van Martinair. Die is met slechts vier verouderde toestellen te klein. Nadat jaren geleden al de Europese bestemmingen waren stopgezet, zijn nu alleen enkele verre bestemmingen over in voornamelijk het Caribische gebied.''
Volgens de directie van Martinair zijn er nog twee opties over: over naar Transavia of KLM. Transavia en Martinair zijn dochterondernemingen van de KLM. Begin september wordt intern een keuze gemaakt, die half september aan de KLM-directie wordt voorgelegd, waarna 23 september de Raad van Commissarissen de knoop doorhakt.
De gevolgen van deze opties zijn gisteren alvast door Laarveld met de leden besproken. ,,Ik verwacht een zachte landing bij de KLM. De lijnen overhevelen naar Transavia is vreemd. Transavia is een low costmaatschappij en vliegt alleen op korte afstanden. Martinair zit op de lange afstanden en biedt nog een volledige service aan boord en dat sluit prima aan bij de KLM. Ook wat betreft netwerk past het eerder bij de KLM. Voor het personeel is natuurlijk belangrijk wat er gaat gebeuren met hun salaris, dienstjaren en toekomstmogelijkheden. Ik denk dat ze dan bij de KLM beter af zijn.''
Zijn collega Ton Scherrenberg van de vakbond VNC vreest echter dat volgens de huidige regels stewardessen van Martinair bij een overstap naar de KLM onder aan de ladder moeten beginnen. ,,Verder zijn de collega's welkom en straks hard nodig. De KLM gaat deze winter de capaciteit licht uitbreiden, maar er is nog steeds een vacaturestop, zodat het steeds lastiger wordt om de roosters rond te krijgen.''
Het bedrijf Martinair zal in de toekomst alleen verder gaan met vracht. Laarveld: ,,De vrachttak van Martinair is veel groter en neemt nu al taken van KLM en Air France over. Martinair Cargo is een sterk merk en dat zullen ze niet opgeven.''
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article6324651.ece/Martinair-stopt-met-passagiersvluchten