21 jaar minimum leeftijd bij Duitse maatschappij??

plane driver

New member
Hierbij een vraag:
Zelf ben ik 19 jaar en afgestudeerd verkeersvlieger.
Op dit moment ben ik bij de laatste ronde van de selecties bij Lufthansa Cityline aangekomen en ziet er redelijk positief uit.
Nu is er een kinkje in de kabel gekomen, vandaag heb ik gebeld met cityline voor de vervolgafspraak en zij begonnen aan het einde over mijn leeftijd. Ze vonden het nogal vreemd dat ik 19 jaar was en toch al mijn brevetten had omdat je daar in Duitsland 21 jaar voor moest zijn.
Dit moesten zij nog uitzoeken hoe het precies zat, en in het ergste geval moet ik nog 2 jaar wachten...
Weet iemand hoe het zit en of het mogelijk is als Nederlander met een Nederlands JAR-FCL brevet op je 19e gewoon als co bij een Duitse maatschappij te vliegen??
BVD!!
 
Ik was ook 19 toen ik klaar was en moest toen gewoon voor clh mijn gelijkstelling aanvragen van mijn nl jar voor een duitse cpl.
Leeftijd was toen dus geen probleem.

Het lijkt me ook stug dat het nu een probleem zou zijn. Je hebt je brevet immers.
No worries zou ik zeggen!
 
Om in het bezit te zijn van een ATPL moet je minimaal 21 jaar oud zijn.

Jij hebt een frozen ATPL, dat wil zeggen een CPL (minimum leeftijd 18 jaar) met ATPL theorie! Hiermee mag je als f/o werken op een meervlieger gecertificeerd vliegtuig.

Zodra je 1500 uur hebt waarvan x uren dit en x uren zo (moet je zelf maar even opzoeken) en je hebt je eerste profcheck met goed gevolg afgelegd kun je een ATPL aanvragen, mits je natuurlijk 21 bent. Zodra je je ATPL hebt mag je als gezagvoerder werken op een meervlieger gecertificeerd toestel.

Nu zal wel een of andere doos van een secretaresse dat allemaal niet begrijpen. Dus het beste kun je checken of LH cityline een unfrozen ATPL wil. Of dat een frozen ATPL goed genoeg is. Ik neem niet aan dat je voor de functie van capatin hebt gesolliciteerd.
 
Inderdaad een paper pushing juffie die er niet veel van snapt!

zou me er niet (te) druk om maken.

Had op mn 18e mn CPL.

Succes met de volgende ronde!
FD
 
hahaha zou mooi zijn, half jaartje van opleiding en dan meteen captain. Nee ik heb gesproken met hen en denk inderdaad dat er wat verwarring van hun kant is, ze zei namelijk dat er wel toestemming nodig was van iemand die over de brevettering gaat. Wel heb ik laatst ook met een vlieger bij air berlin gepraat en die zei hetzelfde, dat in duitsland in principe alleen mensen van min. 21 jaar bij een duitse maatschappij mochten vliegen. No worries dus!

Verdere ervaringen en kennis zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
HEy Planedriver,
Ik weet niet zeker of het nog steeds zo is, maar ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat het wel degelijk zo was in Duitsland.

Ik ben ook bij CLH aangenomen toen ik nog geen 21 was en mij werd tijdens mn aannamegesprek verteld dat ik te jong was voor een duits beroepsbrevet en dat ik daarom pas na mn 21e verjaardag kon beginnen. De opleidingsplanning heeft me ook inderdaad toen gepland voor een TQ na mn 21e verjaardag. Uiteindelijk duurde de brevet conversie echter overigens zo lang dat ik tegen die tijd precies 21 was.

NB. Ik zeg "toen", want dat was eind 2000/begin 2001 en Duitsland was destijds nog niet helemaal JAR-FCL.




Veel succes bij CLH. CRJ = coole bak :D
 
Ik ken iemand van 18 (bijna 19) die net is aangenomen als FO 737 bij een Carrier in duitsland!

Het kan dus wel ;)
 
sinds Duitsland de JAR-FCL heeft ingevoerd zijn de regels een beetje onduidelijk geworden, zelfs voor de LBA.. het is mogelijk een typerating te doen en op de kist te vliegen met het Nederlandse brevet. Nu is het alleen de vraag nog of ik ook op dit brevet met een Duits geregistreerde kist pax mag vervoeren.
Als iemand hier in de afgelopen 3-4 jaar ervaring mee heeft, deel uw kennis.
 
Die Duitsers snappen het hele JAR FCL gebeuren nog niet zo goed. Die zijn niet goed bekend met de term 'frozen' ATPL.

Ik heb eerst mijn NL JAR FCL brevet moeten laten omzetten naar een Duits JAR FCL brevet (snap de logica niet....was uniformiteit nou juist niet het hele doel). Vervolgens is m'n type op m'n Duitse brevet bijgeschreven. Bij IVW ben je dan helemaal 'gedelete' zeg maar. Je hele dossier gaat naar de LBA.
Op mijn duitse brevet staat CPL (A) met een 'ATPL theory credit' en een CRJ copilot rating, dus dat klopt dan weer wel.

Zoals hierboven iemand al schreef....je mag volgens JAR FCL vanaf je 18e als co vliegen op een 'frozen' ATPL en vanaf je 21e als captain, mits je een full ATPL hebt...
 
Terug
Bovenaan