12 Uurs eisen

davidwil

Member
Beste mede vliegeniers,

Ik heb een vraagje over de 12 uurs eis voor het verlengen van een bevoegdverklaring TMG. Ik lees dat de eis is dat je minimaal 6 uur PiC moet zijn en dat je max 6 uur dbo mag meerekenen. Als je een TMG bevoegdverklaring hebt, mag je dan uren DBO die je op een SEP maakt meetellen? Dus de uren voordat je SEP examen hebt gedaan. Ik weet dat als je een SEP en een TMG aantekening hebt dat uren uitwisselbaar zijn, dus mijn aanname is dat je de uren mag meetellen, maar echt zeker weet ik het niet.
 
Nee. Je zult voor het verlengen van je TMG aantekening 12 uur gevlogen moeten hebben gedurende het afgelopen jaar (waarvan minstens 6 uur als PIC en minstens 1 trainingsvlucht van 1 uur). Als je aan deze eis voldoet wordt je TMG aantekening verlengd én desgewenst ook je SEP aantekening. Andersom werkt dit ook zo.

Als je niet aan je 12 uur komt gedurende het laatste jaar, dan is de beste oplossing om een profcheck af te laten nemen. Dit is een kort examen en deze hoeft niet eens een uur te duren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je alle test-onderdelen op examen-niveau kunt laten zien. Ook na een profcheck TMG, kun je je SEP eveneens voor 2 jaar laten verlengen (en ook weer andersom). Dit wordt direct door de examinator op je brevet afgetekend!

Succes!

P.S. Ter volledigheid wil ik even melden dat de 'kruisvalidatie' enkel van toepassing is op SEP en TMG, voor de klassebevoegdheid MLA zul je afzonderlijk aan de ureneis moeten voldoen...
 
Nee. Je zult voor het verlengen van je TMG aantekening 12 uur gevlogen moeten hebben gedurende het afgelopen jaar (waarvan minstens 6 uur als PIC en minstens 1 trainingsvlucht van 1 uur). Als je aan deze eis voldoet wordt je TMG aantekening verlengd én desgewenst ook je SEP aantekening. Andersom werkt dit ook zo.

euh.. dus ja, hij mag de 6 uur DBO (voor SEP) meerekenen toch?
 
Als ik het zo lees lijkt het inderdaad mijn interpretatie te bevestigen en mag je het dus meetellen. Flyingpewee superdank voor je reactie, maar ik begrijp de nee vooraan je bericht niet. Of begrijp ik het niet goed?
 
Met de "Nee" bedoel ik dat je dus niet SEP en TMG uren bij elkaar mag optellen om aan de verplichte 12 uur te komen. Je dient dus echt per klasse (één van beiden) 12 uur in het laatste jaar voor verlopen van de klassebevoegdheid te vliegen.
 
Terug
Bovenaan