0 naar 100…

0to100

New member
Goedenavond allen!

Ik heb na jaren lang twijfelen toch besloten om piloot te worden, maar goed waar moet ik beginnen…

Kleine back story, ik kom van het mbo4 af en had eigenlijk nooit voor ogen gedacht dat het mogelijk is om piloot te worden. Ik ben uiteindelijk Sales & purchase manager geworden bij een internationaal AGF bedrijf. Na vele mooie zakelijke trips naar het buitenland begon het toch weer te kriebelen. Uiteindelijk onderzoek gedaan en erachter gekomen dat het mogelijk is via het Hanze college (technische bedrijfskunde en daarna piloot).

Nu is er dus wel een dingetje, ik loop dus enorm ver achter met me wiskunde en natuurkunde. Ik weet dat ik hiervoor me wiskunde B moet halen en natuurkunde. Ik ben begonnen met bijlessen te nemen voor beide vakken. Ik wil over 24 maanden gaan starten met de opleiding (ben ik er niet te vroeg bij? En overschat ik het?). Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie tips over hoe ik me eigen nu al het beste kan voorbereiden en aan welke hoofdstukken ik het meeste aandacht moet geven? Het lijkt me enorm jammer om uiteindelijk te falen op een klein dingetje die ik over het hoofd heb gezien terwijl ik er nou al tijd en moeite in stop.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
 
Hi,

Ik heb zelf ook een achtergrond op het MBO gehad. Mijn keuze lag eerst ook om via Technisch Bedrijfskunde mij aan te melden bij KLM. Dit werd mij echter afgeraden door iemand die selectietrainingen verzorgt. Dit omdat je pas vanaf het 2e jaar in je Technisch Bedrijfskunde je je kan aanmelden voor de selectie. Als de opleiding niet perse aansluit maar je wel piloot wilt worden kan het een heel lastig jaar worden.

Mijn advies: Via de Vavo een volledig HAVO diploma halen met Wiskunde B en Natuurkunde. Hierdoor ben je ook bij andere vliegscholen toelaatbaar. Dit vergroot je kansen weer als je echt piloot wilt worden. Momenteel is KLM de enige met de regeling via de Hanze en het zou jammer zijn als dat je enige kans is.

Mvg,
AviationGen
 
Ik zat net te denken hoe ik dit aan zou vliegen, maar je bent me net voor. Veel maatschappijen vragen, naast het 'standaard' lijstje ((f)ATPL etc.) ook een HAVO diploma met wis- en natuurkunde. Zelf betwijfel ik de relevantie van een HAVO diploma als je 30 bent, alle papieren hebt en/of een HBO studie hebt afgerond, maar het blijft een feit. Een HAVO diploma maakt je dus 'toelaatbaarder' in de vliegmarkt, maar vergroot niet je kansen buiten de vliegmarkt, zoals een HBO diploma dat wel doet. De vraag is of dat relevant voor jou is, gezien je MBO4 diploma.
Keuzes, keuzes. Hoe oud ben je?

Bedenk je ook eens waar je wilt gaan vliegen. KLM (/KLS) en Transavia hechten veel waarde aan een HAVO diploma, sommige buitenlandse carriers minder. Ryanair bijvoorbeeld, wil graag dat je je vliegopleiding bij een specifieke school hebt gevolgd en die hebben het niet over HAVO. Daar moet je meerdere toelatingstoetsen doen om je niveau te bepalen.
 
Ik zat net te denken hoe ik dit aan zou vliegen, maar je bent me net voor. Veel maatschappijen vragen, naast het 'standaard' lijstje ((f)ATPL etc.) ook een HAVO diploma met wis- en natuurkunde. Zelf betwijfel ik de relevantie van een HAVO diploma als je 30 bent, alle papieren hebt en/of een HBO studie hebt afgerond, maar het blijft een feit. Een HAVO diploma maakt je dus 'toelaatbaarder' in de vliegmarkt, maar vergroot niet je kansen buiten de vliegmarkt, zoals een HBO diploma dat wel doet. De vraag is of dat relevant voor jou is, gezien je MBO4 diploma.
Keuzes, keuzes. Hoe oud ben je?

Bedenk je ook eens waar je wilt gaan vliegen. KLM (/KLS) en Transavia hechten veel waarde aan een HAVO diploma, sommige buitenlandse carriers minder. Ryanair bijvoorbeeld, wil graag dat je je vliegopleiding bij een specifieke school hebt gevolgd en die hebben het niet over HAVO. Daar moet je meerdere toelatingstoetsen doen om je niveau te bepalen.
Zeker weten mee eens! Als je rond de 30 bent dan zou ik ook geen HAVO aanraden. Persoonlijk ben ik nog vrij jong, 22 met een afgeronde HAVO met wiskunde B en Natuurkunde, MBO-4 en een HBO propedeuse.

Als je uiteindelijk wel besluit om deelcertificaten te behalen dan zou ik voor Wiskunde B Math With Menno op Youtube gaan kijken. Ik heb zonder Wiskunde B docent een goed cijfer behaald door zijn examencursus in het begin van het jaar te kopen. Hierin behandelt hij alles wat er gevraagd wordt op het examen met uitlegvideo's. Natuurkunde kan ik je echter niet in adviseren maar ik denk dat daar ook een soortgelijk systeem achter zit. Vooral niet bang zijn om te beginnen en gewoon kleine stappen maken!
 
Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie reactie,

op het moment ben ik 20 jaar oud.

ik hou er natuurlijk rekening mee dat bij KLM een minimaal slagingskans is daarom heb ik hier natuurlijk ook een alternatief voor uitgewerkt.

- Brussel airline flight academy
waarom brussel airline?

1. Het ligt relatief dicht bij mijn huis waardoor op kamers al doorgestreept kan worden (ik woon op de Nederland/Belgische grens)
2. Hier vragen ze ook geen Havo of HBO diploma.

Ik ben natuurlijk ook nog aan het kijken wat de beste mogelijkheden zijn, daarom sluit ik een havo diploma halen ook zeker niet uit.

Mijn eerste keus gaat nog wel steeds uit naar KLM, ook al weet ik dat het een strenge selectieprocedure is zie ik mezelf wel kans maken.

Op dit moment blijft me doel, goed oefenen voor wiskunde B (VWO) en natuurkunde, ik ben sowieso van plan om dit allemaal over 24 maanden in gang te zetten, ongeacht over wanneer ik “denk” de capaciteiten te beschikken.


En om ook op @BartFarmer antwoord te geven,
Een HBO / Havo diploma doet voor mij buiten de vliegmarkt 0 kansen vergroten. Ik kan altijd bij mijn huidige werkgever terug keren op de gelijke functie die ik nu heb. Als ik “hoger op” wil zou ik cursussen moeten volgen voor een management functie (ik heb dit ook met me werkgever besproken en die support mij hier ook volledig in, "hoger op" zou dan manager sales & purchase worden). ik ben van mening dat buiten de vliegmarkt vooral je ervaring er tot doet en niet zozeer je vooropleiding(en).

Ook een kleine status update over de bijlessen :)

Ik ben eigenlijk verast door me eigen capaciteiten en hoe snel ik het opneem. Zowel voor wiskunde als natuurkunde. Ook ben ik druk bezig met het boek: de lucht in, maar waarom met u? (Wat zeker een aanrader is). Natuurlijk heb ik ook de vraag gesteld aan de desbetreffende docenten: is het een haalbaar doel wat ik stel? En ze geven allemaal aan dat het zeker haalbaar is, zolang je er maar tijd en moeite in steek. Morgen (zaterdag 11-01-2025) heb ik ook me eerste proef vlucht op airport Breda!
 
Laatst bewerkt:
Altijd goed nog iets achter de hand te houden :)
Houd er rekening mee dat Brussels een MPL aanbied, geen ATPL. en 100k voor een MPL is wel wat veel.
KLS, Transavia, de Klu, vragen allemaal HAVO. Maar als je via deze weg bij de KLM binnen kunt komen is dat natuurlijk top.
Houd ons vooral op de hoogte van je voortgang!
 
Goedenavond,

Ik heb mijn proefles om 14:00 bij Breda avaition (volg me vooral op 24flightradar 😆)


Ik vind het vervelend om te zeggen (omdat 99,99% hier moeite mee heeft) maar het geld voor een opleiding is geen probleem , ik krijg deze vergoed van mijn familie. Ook al doe ik het 3x (of ze blij zijn is een ander verhaal) is het geen probleem. Sowieso ook 100% respect voor iedereen die dit zelf moet betalen , echt petje af!


Fijne avond allemaal en alvast een goed weekend!
 
Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie reactie,

op het moment ben ik 20 jaar oud.

ik hou er natuurlijk rekening mee dat bij KLM een minimaal slagingskans is daarom heb ik hier natuurlijk ook een alternatief voor uitgewerkt.

- Brussel airline flight academy
waarom brussel airline?

1. Het ligt relatief dicht bij mijn huis waardoor op kamers al doorgestreept kan worden (ik woon op de Nederland/Belgische grens)
2. Hier vragen ze ook geen Havo of HBO diploma.

Ik ben natuurlijk ook nog aan het kijken wat de beste mogelijkheden zijn, daarom sluit ik een havo diploma halen ook zeker niet uit.

Mijn eerste keus gaat nog wel steeds uit naar KLM, ook al weet ik dat het een strenge selectieprocedure is zie ik mezelf wel kans maken.

Op dit moment blijft me doel, goed oefenen voor wiskunde B (VWO) en natuurkunde, ik ben sowieso van plan om dit allemaal over 24 maanden in gang te zetten, ongeacht over wanneer ik “denk” de capaciteiten te beschikken.


En om ook op @BartFarmer antwoord te geven,
Een HBO / Havo diploma doet voor mij buiten de vliegmarkt 0 kansen vergroten. Ik kan altijd bij mijn huidige werkgever terug keren op de gelijke functie die ik nu heb. Als ik “hoger op” wil zou ik cursussen moeten volgen voor een management functie (ik heb dit ook met me werkgever besproken en die support mij hier ook volledig in, "hoger op" zou dan manager sales & purchase worden). ik ben van mening dat buiten de vliegmarkt vooral je ervaring er tot doet en niet zozeer je vooropleiding(en).

Ook een kleine status update over de bijlessen :)

Ik ben eigenlijk verast door me eigen capaciteiten en hoe snel ik het opneem. Zowel voor wiskunde als natuurkunde. Ook ben ik druk bezig met het boek: de lucht in, maar waarom met u? (Wat zeker een aanrader is). Natuurlijk heb ik ook de vraag gesteld aan de desbetreffende docenten: is het een haalbaar doel wat ik stel? En ze geven allemaal aan dat het zeker haalbaar is, zolang je er maar tijd en moeite in steek. Morgen (zaterdag 11-01-2025) heb ik ook me eerste proef vlucht op airport Breda!

Wat betreft de vliegopleiding:
KLM FA heeft een 3-5% aanname succes, je hebt een plan B nodig (opleiding elders in EU) en een plan C ( opleiding buiten EU + EASA conversie.)

Wat betreft je vooropleiding….
Minimale eisen van een opleider is precies dat, minimaal. Wat vragen werkgevers?
Je opmerking over HBO/Havo getuigt een beetje van arrogante onwetendheid.
Nederland is een van de grootste voorbeelden van een glazen plafond. Vooropleiding niet? Geen baan.
Om vanuit een belofte van je huidige werkgever uit te gaan is naïef.
 
Goedenavond,

Ik heb mijn proefles om 14:00 bij Breda avaition (volg me vooral op 24flightradar 😆)


Ik vind het vervelend om te zeggen (omdat 99,99% hier moeite mee heeft) maar het geld voor een opleiding is geen probleem , ik krijg deze vergoed van mijn familie. Ook al doe ik het 3x (of ze blij zijn is een ander verhaal) is het geen probleem. Sowieso ook 100% respect voor iedereen die dit zelf moet betalen , echt petje af!


Fijne avond allemaal en alvast een goed weekend!

Leuk, ben benieuwd hoe je eerste vlucht/ervaring was. Laat het ons weten!
 
Goedemorgen

@EA,
Om alles uitgestippeld te hebben is het nog iets te vroeg, mijn voorkeur gaat uit naar Brussel airlines als KLM het niet wordt, wanneer ik het beter heb uitgestippeld laat ik het jullie weten!

@SkyDreamer,
Me eerste proefvlucht ging perfect! volgens de instructeur was ik zelfs een natuurtalent! (of dit ook echt waar is durf ik niet te zeggen ;) ).
mijn plan is om dit elke maand minimaal 1x te doen. Zo leer je ook wat het allemaal in de praktijk inhoud ipv alleen maar leren leren leren..
 
Goedemorgen

@EA,
Om alles uitgestippeld te hebben is het nog iets te vroeg, mijn voorkeur gaat uit naar Brussel airlines als KLM het niet wordt, wanneer ik het beter heb uitgestippeld laat ik het jullie weten!

@SkyDreamer,
Me eerste proefvlucht ging perfect! volgens de instructeur was ik zelfs een natuurtalent! (of dit ook echt waar is durf ik niet te zeggen ;) ).
mijn plan is om dit elke maand minimaal 1x te doen. Zo leer je ook wat het allemaal in de praktijk inhoud ipv alleen maar leren leren leren..
Niemand neemt je kwalijk dat het niet duidelijk is waar je moet beginnen maar span het paard niet achter de wagen.
Zoek uit wat de medische eisen zijn voor een Class 1 en of er voor de hand liggende problemen kunnen zijn.
Proeflessen zijn meestal tegen gereduceerd tarief en je zal er per school of club maar een kunnen doen.
Hou ook in de gaten dat een proefles niet bedoeld is om je te testen op aanslag, daar is het niet voor.
Een proefles is om iemand kennis te laten maken en enthousiast over de (kleine) luchtvaart. Het is een 30 (of 45) minuten vliegende advertentie en zeker geen grading of assessment.
Ik heb er als instructeur honderden gedaan.
Succes.
 
Niemand neemt je kwalijk dat het niet duidelijk is waar je moet beginnen maar span het paard niet achter de wagen.
Zoek uit wat de medische eisen zijn voor een Class 1 en of er voor de hand liggende problemen kunnen zijn.
Proeflessen zijn meestal tegen gereduceerd tarief en je zal er per school of club maar een kunnen doen.
Hou ook in de gaten dat een proefles niet bedoeld is om je te testen op aanslag, daar is het niet voor.
Een proefles is om iemand kennis te laten maken en enthousiast over de (kleine) luchtvaart. Het is een 30 (of 45) minuten vliegende advertentie en zeker geen grading of assessment.
Ik heb er als instructeur honderden gedaan.
Succes.
Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb maar ik bedoel er mee te zeggen dat ik ook daadwerkelijk me eigen bij een vliegclub ga aansluiten, ook wil ik me LAPL hier halen. Ik weet alleen niet hoe ze bij andere vlieg opleidingen over denken? heeft iemand daar wat meer info over?
 
Wat bepaalt je keuze tussen LAPL en het PPL?
Hou ook even je spelling en grammatica in de gaten. Zeker bij een KLM FA zal verwacht worden dat je ABN spreekt en schrijft.
 
Wat bepaalt je keuze tussen LAPL en het PPL?
Hou ook even je spelling en grammatica in de gaten. Zeker bij een KLM FA zal verwacht worden dat je ABN spreekt en schrijft.
Mijn excuses,

De belangrijkste reden is dat de LAPL beter aansluit op mijn huidige situatie. Mijn voornaamste doel (voor nu) is om in mijn vrije tijd te kunnen vliegen en ervaring op te doen met vliegen. De LAPL biedt me die mogelijkheid zonder dat ik uitgebreidere eisen moet voldoen die bij een PPL komen kijken.

Nogmaals, weet je hoe ze daar bij andere vliegopleidingen over denken? ik weet dat (ik durf niet meer de specifieke opleiding te noemen) je niet meer dan 100u mag hebben. Weet je hoe ze daar bijv bij KLM/Brussel Airlines over denken?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het belangrijk is dat je vraagt wat het gemiddelde uren aantal is voor het LAPL.
Die 30 uur is geen garantie maar een minimale wettelijke eis.
Persoonlijk denk ik dat je beter af bent om voor je PPL te gaan maar daar hebben de recente geslaagden hier misschien wat meer informatie over.
Wat betreft opleidingen, als je met een PPL binnenkomt ben je eigenlijk van onbekende kwaliteit. Heb je dit bij wijze van spreken op een weiland gedaan of op een vliegveld zoals Rotterdam? Iedereen zou hetzelfde moeten kunnen na het behalen van een PPL maar dat is in de praktijk niet zo.
Vandaar dat een opleider misschien liever heeft dat je met nul begint of een gedeelte van je PPL overdoet zodat je op hetzelfde niveau bent als de rest van je klas.
By the way, zweefvliegen is een hele leuke en budget vriendelijke manier om te vliegen.
Je kan in NL de uren verder niet ergens meenemen maar een heleboel zijn zo begonnen.
Ikzelf ook.


Zeker geen oubollige sport, record voor de 1000km driehoek is vorige maand weer aangescherpt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuses,

De belangrijkste reden is dat de LAPL beter aansluit op mijn huidige situatie. Mijn voornaamste doel (voor nu) is om in mijn vrije tijd te kunnen vliegen en ervaring op te doen met vliegen. De LAPL biedt me die mogelijkheid zonder dat ik uitgebreidere eisen moet voldoen die bij een PPL komen kijken.

Nogmaals, weet je hoe ze daar bij andere vliegopleidingen over denken? ik weet dat (ik durf niet meer de specifieke opleiding te noemen) je niet meer dan 100u mag hebben. Weet je hoe ze daar bijv bij KLM/Brussel Airlines over denken?
Als financiën zoals je zegt echt geen rol spelen, dan is er echt geen reden om voor een LAPL te gaan. Ik denk dat iedereen je zal aanraden om voor een PPL te gaan. Uiteraard mag iedereen me corrigeren / aanvullen.
 
Ik denk dat het belangrijk is dat je vraagt wat het gemiddelde uren aantal is voor het LAPL.
Die 30 uur is geen garantie maar een minimale wettelijke eis.
Persoonlijk denk ik dat je beter af bent om voor je PPL te gaan maar daar hebben de recente geslaagden hier misschien wat meer informatie over.
Wat betreft opleidingen, als je met een PPL binnenkomt ben je eigenlijk van onbekende kwaliteit. Heb je dit bij wijze van spreken op een weiland gedaan of op een vliegveld zoals Rotterdam? Iedereen zou hetzelfde moeten kunnen na het behalen van een PPL maar dat is in de praktijk niet zo.
Vandaar dat een opleider misschien liever heeft dat je met nul begint of een gedeelte van je PPL overdoet zodat je op hetzelfde niveau bent als de rest van je klas.

Dit hoor je inderdaad vaker; het is lastiger voor mensen met een PPL om bepaalde dingen af te leren dan nieuwe dingen te leren vanaf 0.
 
Goedemorgen

@EA,
Om alles uitgestippeld te hebben is het nog iets te vroeg, mijn voorkeur gaat uit naar Brussel airlines als KLM het niet wordt, wanneer ik het beter heb uitgestippeld laat ik het jullie weten!

@SkyDreamer,
Me eerste proefvlucht ging perfect! volgens de instructeur was ik zelfs een natuurtalent! (of dit ook echt waar is durf ik niet te zeggen ;) ).
mijn plan is om dit elke maand minimaal 1x te doen. Zo leer je ook wat het allemaal in de praktijk inhoud ipv alleen maar leren leren leren..
Fijn dat de les beviel! Was dit je allereerste keer achter de knuppel in de lucht? Zo ja, dan moet dat helemaal magisch geweest zijn :)
 
Terug
Bovenaan