Zwitserland werken, NL wonen

MD11man

New member
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met het hebben van een Zwitsers contract, waarvoor je niet vanuit Zwitserland vliegt, maar wel in Nederland woont. De belastingdienst zegt aan de telefoon dat ik best veel mag/moet afdragen.

Ik weet dat er een verdrag bestaat mbt de inkomensbelasting, maar heeft er iemand kennis/ervaring met andere lasten die van een Nederlands salaris worden ingehouden?

Voor de duidelijkheid, het Zwitserse bedrijf betaalt in euro's op m'n Nederlandse rekening.

Bedankt!
 
Wanneer je meer dan een half jaar in NL woonachtig bent wordt Box I en III gewoon belast. Heb je bijv een koophuis (1e) dan kan je de rente aftrekken. Het maakt dus niet uit waar je vliegt of hoe je betaald krijgt, het gaat om het wonen.

Wanneer je toch die periode in het buitenland woont dan heb je te maken met de daar geldende belastingregels.
 
Er is tussen NL en CH een belastingverdrag waar de belasting over inkomsten in box I voor luchtvarenden en schippers apart is vermeld.

Als de betreffende persoon meer dan 180 niet in NL verblijft dan dient er belasting betaald te worden in het land waar de hoofdvestiging van de Maatschappij gezeteld is.

Als jij gaat werken waar ik denk dat jij gaat werken, dan voldoe je aan de 180 dagen regeling...

14/14 + 2 reisdagen -> 16 dagen p.m. x 12 maanden is 196 dagen p.j. Dat je je niet in NL bevindt....


Bron:

http://www.rijksoverheid.nl/documen...01/verdragenoverzicht-per-1-januari-2014.html


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
lees ook ff mijn topic door:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13799

ik weet niet welk verdrag CH met NL heeft, maar zoek op 'verdrag ter voorkoming dubbele belasting zwitserland' en scroll naar artikel 14.

Hierin waarschijnlijk dat je belasting moet betalen (als het verdrag het zelfde is opgebouwd als de UK versie):

Art. 14.1: belasting betalen waar je werkt, tenzij

Art. 14.2: belasting moet betaald worden in waar je woont, wanneer:
14.2.a: je niet meer dan 183 dagen in Zwitserland verblijft, en
14.2.b: je werkgever NIET gevestigd is in Zwitersland

M.a.w. als je werkgever WEL gevestigd is in Zwitserland moet je daar betalen en/of als je meer dan 183 dagen in Zwitserland verblijft, ook al ben je inwoner in NL.

Echter als je aan internationale luchtvaart deelneemt, zoals de meeste fixed-wingers, dan moet je betalen waar je woonachtig bent:

Artikel 14.3

M.a.w. vlieg je voor Swissair internationaal ben je belastingplichtig in NL. Vlieg je lokaal dan ben je belastingplichtig in Zwitserland.


Dit geld uiteraard alleen als het verdrag dezelfde tekst heeft als die van mij UK-NL. Je moet die 2 ff naast elkaar leggen om daar zeker van te zijn. Bijvoorbeeld het verdrag Duits-NL was anders opgesteld, maar is tegenwoordig hetzelfde, dus internationaal vliegende Lufthansa piloten moeten tegenwoordig belasting betalen in NL.
Mijn situatie is een beetje anders omdat ik nationaal vlieg en dus 14.3 niet op mij van toepassing is.

i.i.g is dit een leidraad hoe je dit moet interpreteren; ik refereer hierboven vooral aan de UK-NL verdrag, maar dan heb je een idee hoe je dit moet lezen!
 
Back
Top