zorgverzekering tijdens opleiding in buitenland

Thermal

New member
Aangezien de zoekfunctie en de kennisbank even niks opleverde stel ik mijn vraag maar even hier:

Hoe heeft iedereen die nu een integrated opleiding doet (of gedaan heeft) zijn zorgverzkeering geregeld voor als je in het buitenland zit voor je opleiding.

Hebben jullie dat via de bank gedaan waarbij je je lening hebt geregeld (indien van toepassing) of is het handiger om dit gewoon zelf te regelen?

En o ja, voor degene met een studieschuld bij de IB. Kun je het terugbetalen stilzetten dmv een draagkrachtmeting?

Alvast bedankt
 
Last edited:
Als je tijdelijk in het buitenland verblijft (studie) ben je over het algemeen verplicht de NL zorgverzekering aan te houden.

Die dekt ook in het buitenland. Voor bepaalde zaken als SOS, molest of vervoer stoffelijk overschot kun je het beste een goede reisverzekering nemen, voor zover die niet in je ziektekostenverzekering zit.

Nu is de definitie van "tijdelijk" verblijf een erg vage zoals de CvZ (www.buitenland.cvz.nl) deze hanteert. Ze zijn er zelf ook niet helemaal uit, heb ik gemerkt.

Bijv. als je langer dan 8 mnd in buitenland verblijft ben je verplicht uitgeschreven uit GBA; echter van CvZ moet je vrolijk doorbetalen aan het NL ziektezorgstelsel zolang je verblijf in het buitenland aan hun definitie van "tijdelijk" voldoet.
 
Back
Top