TUI heeft alleen Boeings 737-800's mix aantal -700's besteld voor haar dochtermaatschappijen, onlangs dat ze nog geen Boeings 737-900ER's hebben besteld. Wellicht komt die langere 737's mogelijk in toekomst alsnog bij TUI-maatschappijen in dienst, als de markt vraagt. Heeft TUI net als de KLM ook converteerbare rechten verwerven, zoals als er bij bestaande orders wil converteren naar -900ER? Misschien kan dat wel eens gebeuren. Vroeger gold TUI een van de belangrijkste klant voor Boeing 737-900ER, dat is nu niet meer ten sprake van geworden, zodat zij nu liever met iets kleinere 737's vliegen. Dat is prettiger, denk ik, vooral heeft te maken met hoge frequenties die maatschappijen willen maken. Dus meer vluchten met keinere 737's van 149 tot en met 189 passagiers. Maar als je met een grotere 737 zou willen vliegen, moet men wel zorgen dat die kisten wel vol moet zijn, anders wordt een vlucht gauw onrendabel. In de zomers lukt men goed, maar anders in de wintermaanden is het moeilijker. In een grotere 737-900ER kan men 200-215 passagiers vervoerd worden over een afstand van 5.900 km, maar de vraag is wel dat het wel intressant is voor de chartermaatschappijen. Ik denk het wel, maar zo is het nu niet geval de maatschappijen heil zien in een grotere vliegtuigen in vorm van een 757, zodat vraagt om flexibiliteit van de vluchten. Want in een kleinere 737 is veel makkelijker vol te krijgen dan in een grotere 737. Mijn mening is dat een 737-900ER alleen intressant is voor een grotere maatschappij met veel vervoersvraag dan bij een normale chartermaatschappij met geringe vervoersvraag. Zo bestelde Lion uit Indonesië wel 200 stuks van de Boeing 737-900ER. Verder bestelden andere maatschappijen paar aantallen toestellen van de 737-900ER.